اجرای طرح غربالگری RP در کشور

کاشان_معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح غربالگری برای تشخیص این بیماری در این شهرستان آغاز شده و قرار است در همه کشور به‌ویژه مناطقی که این نوع معلولیت شیوع بیشتری دارد، اجرا شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، مجید رضازاده در جمع مسئولان این شهرستان با اشاره به شمار فراوان مبتلایان به بیماری رتینیت پیگمانتوزا (RP) در کاشان، اظهار کرد: آمار این بیماری در این شهرستان شاید ده‌ها برابر بیشتر از استاندارد جهانی باشد.

وی با بیان اینکه پیشگیری نکردن از این بیماری می‌تواند به کم‌بینایی یا نابینایی منجر شود، عنوان کرد: علائم ژنتیکی بیماری رتینیت پیگمانتوزا ممکن است در کودکی قابل مشاهده نباشد و در سنین بالاتر آشکار شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه علت این بیماری به احتمال زیاد ازدواج فامیلی و پیوندهای درون‌قومیتی است، تصریح کرد: برای شناخت دلایل ایجاد این بیماری تحقیقات بیشتری  لا زم است تا از نتیجه نهایی اطمینان حاصل شود.

رضازاده یادآور شد: پس از غربالگری، افراد دارای این اختلال به مراکز مشاوره و آزمایشگاه‌های ژنتیک معرفی می‌شوند تا برای پیشگیری از  این بیماری آماده شوند.

وی گفت: طرح غربالگری برای تشخیص این بیماری در شهرستان کاشان آغاز شده و قرار است در همه کشور به‌ویژه مناطقی که این نوع معلولیت شیوع بیشتری دارد، اجرا شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ایجاد بانک ذخیره بیماری‌های ژنتیکی در کشور خبر داد و افزود: سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰، طرح‌های پازک (پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان) "مدارس دوستدار زندگی" را در کشور اجرا می‌کند.

کد خبر 382879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.