همراهی بهزیستی و مدیریت شهری برای ارتقای رفاه اجتماعی

اعضای کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت هفته بهزیستی با مدیرکل بهزیستی استان اصفهان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار با اعضای شورای شهر  اصفهان که به مناسبت هفته بهزیستی انجام شد، اظهار کرد: بهزیستی در شرایطی قرار گرفته که باید برخی از مسئولیت هایش را زمین بگذارد و یا منابع لازم برای آن را تامین  کند.

وی با بیان اینکه ۱۸۲ ریز فعالیت برای اداره کل بهزیستی تعریف شده‌ است، افزود: بهزیستی در تامین نیروی انسانی برای انجام این وظایف ناتوان است، از سال گذشته تا کنون ۴۰ نیرو در استان اصفهان بازنشسته شده‌اند و برای گرفتن نیروی جدید هنوز اجازه‌ صادر نشده است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: فشار اقتصادی و  بیکاری در شهر اصفهان به گونه‌ای است که  برخی افرادی که به تامین هزینه‌های بهزیستی کمک می‌کردند، اکنون مددجوی این سازمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری میلادی فرصت داریم نتایج پروپوزال مربوط به شهر دوستدار سالمند را تحویل دهیم، خاطر نشان کرد: از شورای شهر که اهتمام لازم برای اجرای این طرح داشته‌اند تشکر می‌کنم، بودجه‌ای که شورای شهر برای شهر دوستدار سالمند اختصاص داده‌ است زیرساختی را فراهم می‌کند که نه فقط برای سالمندان بلکه مناسب سازی شهری و اعتماد به نفس مردم اصفهان را بهبود می‌بخشد.

فرشاد با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از نیروها و بیش از ۳۱ درصد پست‌های مدیریتی سازمان بهزیستی استان اصفهان بانوان هستند، تصریح کرد: پرداختی کارمندان بهزیستی در بین همه دستگاه‌های دولتی از آخر رتبه دوم را دارد، هر زمانی که با مددجویان روبه‌رو می‌شویم و در برابر گرفتن خدمات دعای خیر برای ما می‌کنند، حال ما خوب می‌شود و همین برای ما کافی است.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، خانواده هایی که خدمات اجتماعی دریافت می‌کنند و در واقع همه شهروندان که مدیریت شهری با آنها در ارتباط است، جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز هستند بنابراین باید همکاری‌های بهزیستی و مدیریت شهری روز به روز بیشتر شود.

بهزیستی را تنها نمی‌گذاریم

همچنین کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: تمام مدیران و  نیروهای ستادی بهزیستی تلاش زیادی می‌کنند، اما قوانین و ساختار معلولی از ابتدا برای این سازمان تعریف شده و رها کردن سازمان به حال خود در میانه راه، موجب شد امروز با برخی مشکلات رو به رو باشد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی اعتبار و منابع انسانی کافی ندارد و افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند مسیر خدمتشان را عاشقانه ادامه می‌دهند، افزود: بهزیستی به عنوان یک واحد متولی رفاه عمومی در جامعه به رسمیت شناخته نشده و به همین دلیل است که در بسیاری حوزه‌ها فعالیت‌های موازی شکل می‌گیرد که نتایج کار را دچار مشکل می‌کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شورای شهر اعتبار ویژه سه میلیارد تومانی برای شهر دوستدار سالمند در نظر گرفته است، گفت: برای کمک به بهزیستی تلاش می کنیم و مدیریت شهری نسبت به ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف بهزیستی حساسیت ویژه‌ای دارد. دسترسی معلولان و مناسب سازی شهر، همچنین دفاتر تسهیلگری حاشیه نشینی همواره در شورای شهر مورد توجه بوده‌ است.

وی تاکید کرد: در کلانشهری همچون اصفهان باید تعامل سازمان بهزیستی با مدیریت شهری وجود داشته باشد تا با استفاده از توان مدیریت شهری، بخشی از نیازهای خدمات رفاهی- اجتماعی که برای سازمان بهزیستی تعریف نشده تامین شود.

محمدی افزود: برای انجام این کار شورای شهر اصفهان تفاهمنامه‌ای در دست اقدام دارد که قرار است بین سازمان بهزیستی و ۱۸ کلانشهر کشور منعقد شود. بهزیستی را تنها نمی‌گذاریم در کنار آن هستیم و درخواست داریم که حوزه ارتباطی بین دو دستگاه بیش از پیش تقویت شود.

نسبت به رفاه همه شهروندان احساس وظیفه می کنیم

همچنین پور محمد شریعتی‌نیا، عضو کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تعداد ریز فعالیت‌های سازمان بهزیستی، گفت: مشکلات سازمان بهزیستی باید در شورای اداری استان بررسی شود؛ آموزش و پرورش رکن اساسی هر جامعه است و بخشی از این آموزش توسط بهزیستی صورت می گیرد اما به این سازمان توجه کافی نمی شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به اهمیت نهادهای آموزشی اضافه کرد: بر اساس آمار منتشر شده به طور متوسط در استان اصفهان از هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود، چنین مشکلاتی ناشی از رسیدگی نکردن به سازمان هایی مانند بهزیستی و آموزش و پرورش است.

شریعتی‌نیا تاکید کرد: اگر می‌خواهیم آینده کشور تامین شود باید به دستگاه‌های اجرایی که تضمین کننده آینده جامعه هستند، رسیدگی کنیم در زمانی که دشمن در خانه برای ما برنامه‌ریزی می‌کند، نباید این چنین ضعیف با کارآمد کردن برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی برخورد شود.

وی با بیان اینکه بخشی از  مردم شهرستان اصفهان از کوچکترین حقوق اولیه زندگی نیز محروم هستند، گفت: یکی از افتخارات شورای پنجم ایجاد کمیسیون اختصاصی به منظور رسیدگی به امور اجتماعی است.در بین اعضای شورای پنجم شهر اصفهان تخصص‌های مختلف وجود دارد، بنابراین کارها تخصصی‌تر پیش می‌رود، وظیفه داریم نسبت به رفاه تک تک شهروندان حساس و وظیفه مند باشیم.

کد خبر 382878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.