۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
هویت گمشده مسافران

مجموعه تندیس‌های مسافران، شاهکار مجسمه ساز فرانسوی، برونو کاتالانو است. این مجموعه در سال ۲۰۱۳ در شهر مارسی فرانسه نصب شد؛ این تندیس‌های منحصر به فرد بزرگ‌تر از سایز انسان با کیف یا چمدانی در دست هستند که در واقع بخش‌های نامرئی بدنشان، بخش اصلی وجودشان را تشکیل می‌دهد!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجسمه سازی یا پیکره تراشی شاخه ای از هنر مردمان باستان و معاصر است که ریشه در افکار و عقاید مذهبی و فرهنگی آن‌ها دارد. برای مثال یونانیان، تندیس‌های سنگی و برنزی عظیم الجثه ای از خدایان خود می‌ساختند و در میدان‌ها و مکان‌های عمومی قرار می‌دادند و پرستش می‌کردند.

مصریان معتقد بودند که روح انسان‌ها پس از مرگ به این دنیا بازمی‌گردد به همین دلیل تندیس‌هایی از جنس‌های چوبی، گچی، سنگی و یا برنزی می‌ساختند و در مکان‌های امنی قرار می‌دادند. آن‌ها بر این باور بودند که به دلیل شباهت بسیار زیاد این تندیس‌ها به افرادی که درگذشته بوده‌اند، روح آنها هنگام بازگشت به دنیا در این تندیس‌ها آرام می‌گیرد. درواقع چنین باورهایی نزد یونانیان و مصریان، باعث رواج هنر پیکره‌تراشی و ساخت تندیس‌های عظیم الجثه می‌شد. با چنین باوری آنان روح خدایان خود را در این تندیس‌ها تجسم می‌کردند و می‌پرستیدند، به عبارتی  پیکره‌تراشی، هنری مقدس نزد مردمان باستان بوده است.

امروزه هنر مجسمه سازی به عنوان مهارتی برای ابراز افکار و عقاید به شکل انتزاعی در جوامع مختلف استفاده می‌شود. به شکلی که خلاقیت و نوآوری ابزار و لازمه اصلی ساخت تندیس‌هایی است که به آنان هویت می‌بخشد. در واقع، در بسیاری کشورها و شهرهای جهان تندیس‌ها به منزله یک اثر هنری و با رویکردی فرهنگی در مکانهای مناسب نصب می‌شوند. یکی از معروف‌ترین مجموعه تندیس‌های ساخته شده در جهان sLes voyageur نامیده می‌شود، عبارتی فرانسوی که در زبان فارسی به معنای "مسافران" است.

مجموعه مسافران اثر مجسمه ساز معروف فرانسوی، برونو کاتالانو(Bruno Catalano) است. مجسمههایی کمی بزرگتر از سایز انسان با کیف یا چمدانی در دست که با دیدن آن‌ها در ذهن بیننده، فردی مسافر تداعی می‌شود. این مجموعه در سال ۲۰۱۳ در شهر مارسی فرانسه، شهری که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می‌شود نصب شد. نکته ای که توجه هر بیننده ای را در این مجسمه‌ها به خود جلب می‌کند، تکه‌های نامرئی و گم شده از بدن این افراد است که با ظرافت و هنرمندی خاصی طراحی و ساخته شده است.

طراحی منحصر به فرد این تندیس‌ها با تکه‌های نامرئی نشانه چیست؟

ساخت این تندیس‌ها الهام گرفته از زندگی برونو کاتالانو، خالق این آثار است. به همین دلیل آشنایی کوتاه با زندگی این مجسمه ساز معروف به درک بهتر از هدف خلق "مسافران" کمک می‌کند. برونو کاتالانو اصالتا اهل مراکش و سومین و آخرین فرزند خانواده است. در سال ۱۹۷۰ زمانی که او ۱۲ سال داشت همراه با خانواده اش به فرانسه مهاجرت کرد. کاتالانو در این باره می‌گوید: " در آن زمان احساس کردم که بخشی از وجودم برای همیشه از من جدا شده، بخشی که دیگر بازنمی‌گردد."

در زمان جوانی، در دهه دوم زندگی اش سفر به دور دنیا را آغاز کرد. درواقع سفر به دور دنیا او را با افق‌های تازه ای از زندگی آشنا کرد، تجربیاتی کسب کرد که بعدها در زندگی کاری و حرفه ای اش ازآن‌ها بهره گرفت. پس از آن در سال ۱۹۸۲ به مدت چهار سال  در شرکتی مشغول به کار شد، در این دوران تجربیاتی که در زمان سفر به عنوان دریانورد کسب کرده بود به کارش می آمد. در همان زمان که به کار مشغول بود در کلاس‌های مجسمه سازی  در مارسی شرکت کرد. از آن به بعد این هنرمند کارگاهی احداث کرد و در آن شروع به ساخت مجسمه‌های معروفی از جمله شخصیت سیرانو در نماشینامه ای فرانسوی و مجموعه مسافران کرد.

تندیس مسافران؛ شاهکار برونو

می توان گفت مجموعه تندیس‌های مسافران از شاهکارهای برونو محسوب می‌شود، مجموعه ای از چند تندیس که در سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت آن‌ها کرد. در زمان ساخت اولین تندیس، برانو با اشکالی در ناحیه سینه مجسمه مواجه شد، مدتی مشغول یافتن راه حلی برای برطرف کردنش بود تا اینکه به شکل تصادفی ایده ای در ذهنش شکل گرفت و در نتیجه تندیس‌ها با تکه‌هایی گم شده در بدنشان ساخته شد. این تکه‌های نامرئی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند؛ آنها نمادی از بخش‌هایی از وجود افرادیست که به واسطه سفر از دیاری به دیار دیگر، بخشی های مهمی از وجود خود را برای همیشه از دست می‌دهند.

برای برونو، انسان تشکیل شده از همین بخش‌های گم شده است، خاطرات و وجودی که با مهاجرت و سفر اجباری مجبور به ترک آن هستیم، قسمت مهمی از وجود آدمی را تشکیل می‌دهد هر چند که سالیان بسیار از این سفر بگذرد و به زبان و مکان جدید عادت کنیم باز هم برای عده ای در آن سرزمین بیگانه هستیم.

به گفته برونو مجموعه تندیس‌های مسافران پیش کش و ادای احترامی است به تمام مهاجران، پناهندگان و مسافرانی که روزی مجبور به ترک سرزمینشان شده اند.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 382877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 0
    مطالب جالبی بود ، اطلاعات جدیدی دریافتم ، خیلی ممنون.