تهیه طرح جامع خطر پذیری استان/شهرداری در مدیریت بحران، دست تنها نباشد

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی برای مدیریت بحران بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: در زمان وقوع سیلاب در استان های خوزستان و لرستان حدود سه هزار نفر از نیروهای استان اصفهان به این استان رفتند و کمک های لازم را انجام دادند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، منصور شیشه فروش در نشست ستاد مدیریت بحران شهرداری اظهار کرد: شهرداری اصفهان به عنوان یکی از بازوهای اصلی مدیریت بحران وارد عمل شده و این یک امتیاز است که بتوانیم همه نیروهای استان را برای کمک رسانی سریع هنگام وقوع حوادث آماده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما باید یک سناریوی مشخص برای وقوع حوادث و بحران ها داشته باشم تا غافلگیر نشویم. باید ضریب آسیب پذیری حوادث تعیین شده و پس از آن با اولویت بندی لازم، برنامه های خود را عملیاتی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان عنوان کرد: همه دستگاه‌ها موظفند هنگام وقوع حوادث در ستاد مدیریت بحران شهرداری حضور پیدا کرده و با مدیریت و فرماندهی حادثه، تمام ظرفیت های لازم را برای کمک به حل مشکل به کار گیرند.

شیشه فروش با بیان اینکه طرح جامع خطر پذیری استان تهیه شده، افزود: در این طرح اولویت بندی ها و شرح وظایف هر بخش و دستگاه مشخص شده است، پس از آن باید یک برنامه استراتژی تدوین شود و درخواست ها و نیازها و نقش دستگاه‌ها گفته شود.

وی گفت: شناخت حوادث، تعیین وظایف هر بخش، تهیه برنامه و استراتژی، بررسی آسیب پذیری هر منطقه، اجرای طرح های پیشگیرانه اولویت دار و پس از آن آمادگی جامعه در مقابل حوادث و اطلاع رسانی از جمله وظایفی است که ستاد مدیریت بحران شهرداری باید به سهم خود مدنظر قرار دهد.        

نگاه عقب مانده و سطح پایین به پیشگیری نداشته باشیم

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرداری در بسیاری از مسئولیت ها متولی نبوده اما مجری و عامل اجرا است، در موضوع بحران نیز به همین گونه است و شهرداری از امکانات و توانمندی خود که ممکن است دیگر دستگاه ها در اختیار نداشته باشند، استفاده می کند.  

وی تصریح کرد: تجربه حوادث سال های اخیر کشور نشان می دهد مدیران شهری و کشوری همواره در انتظار رخ دادن اتفاق یا بحران بوده و پس از آن اقدامات لازم را انجام دادند، در حالی که موضوع ستاد بحران یک تمهید، یک نگاهبانی از شرایط موجود، یک پیشگیری و یک کمین و پایش است تا برای حوادثی که قرار است رخ بدهد آماده باشیم.  

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شاید هنوز کانون بحران های استان شناسایی نشده است، اضافه کرد: امروز اگر با پدیده ای مانند گرد و غبار، ذرات معلق یا موارد دیگر بحران مواجه شویم تنها یک جلسه برای مقابله با آن تشکیل می دهیم که یک نگاه عقب مانده و سطح پایین به پیشگیری است. به این معنی که حادثه رخ داده و تازه قصد داریم برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ فردی پیش بینی سیل را برای لرستان نمی کرد اما حادثه رقم خورد و خسارات بسیار زیادی را به این استان وارد کرد، شهر اهواز نیز در شرایط بسیار حساسی قرار گرفت، بنابراین پیش بینی ها برای حوادث این چنینی باید در زمان مناسب رقم بخورد.  

محمدی با بیان اینکه مدیریت بحران باید همواره فعال بوده و خود را تجهیز و تمرین کند، افزود: هم اکنون تعداد بسیار کمی واحد عملیاتی برای ستاد بحران وجود دارد، لازم است یک بانک اطلاعاتی از واحدهای عملیاتی و تجهیزات موجود تهیه کنیم، ‌ نباید به مدیریت بحران صرفا به عنوان یک مدیریت عملکردی و یک تکلیف نمادین نگاه شود.    

وی گفت: از مدیریت بحران استانداری انتظار می رود دستگاه های مختلف در تعامل با کارگروه های مدیریت بحران ورود کرده و در این زمینه احساس شخصیت حقوقی و احساس تکلیف داشته باشند.     

آموزش هایی مانند محله عمودی، چاره ساز است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان مهمترین وظیفه ستاد مدیریت بحران را پیشگیری و آموزش ذکر کرد و بیان داشت: امروز آموزش هایی تحت عنوان محله عمودی در محلات مختلف شهر اصفهان آغاز شده که در موقع خود به کمک می اید و چاره ساز است، اداره شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یک فرصت و ظرفیت خوب است اما کافی نیست، لازم است مناطق و ادارات فرهنگی و شهروندی در موضوع آموزش شهروندان پیرامون مدیریت بحران درگیر شوند.  

وی با بیان اینکه مردم همواره دانش خود را تبدیل به رفتار می کنند، تاکید کرد: اگر جایی مشاهد شد در بحرانی مانند سیل و زلزله مردم با سلفی گرفتن برای امدادرسانی مانع ایجاد می کنند این موضوع به دلیل دانش و نگرش آنها نسبت به بحران است که تبدیل به این رفتار می شود و باید در زمانی که بحران رخ نداده برای اصلاح آن فکر کرد.  

زیرساخت های حمل و نقلی اولین شاخص و نیاز بحران است

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در این نشست اظهار کرد: مطالعات در زمینه پدافند غیرعامل در زیرساخت های حمل و نقلی شهر آغاز شده تا شبکه معابر خروجی شهر آمادگی تخلیه شهر را هنگام وقوع بحران داشته باشد.

وی تصریح کرد: زمانی که بمب اتم به شهر هیروشیما برخورد می کند شهر به طور کامل نابود می شود اما یک یا دو روز بعد از این حادثه، تراموای هیروشیما به عنوان نماد حیات و زندگی برای اثبات اینکه شهر همچنان زنده است آغاز به حرکت می کند، به همین دلیل زیرساخت های حمل و نقلی اولین شاخص و نیاز بحران است که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اضافه کرد: شهر اصفهان راه بسیار زیادی برای مدیریت بحران های سخت دارد، زحمات بسیار زیادی کشیده شده اما همه باید تکلیف خود را هنگام وقوع حوادث بدانند. لازم است آموزش های مدیران، شهروندان و گروه های هدف جدی گرفته شود.  

نوسازی بافت فرسوده کمک زیادی به پیشگیری از بحران می کند

احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در موضوع تاب آوری شهری سه مولفه اقتصاد، اجتماع و سطح کالبد، پارامترهای بسیار مهم هستند که باید مدنظر قرار بگیرند، تصریح کرد: برای هر کاری باید یک مدل داشته باشیم، در حوزه شهرهای تاب آور و بر اساس سند توسعه پایدار شهری مبحث مدل، مکان و پایداری در حوزه شهری باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی اضافه کرد: اگر در بافت فرسوده بتوانیم همان وام ۹ درصد برای بازسازی بافت فرسوده را عملیاتی کنیم، این موضوع به نوسازی و بازآفرینی بافت شهری کمک می کند و این موضوع در زمان وقوع بحران بسیاری از چالش ها را خواهد کاست.

کاهش ۲۰ درصدی حریق در سال ۹۸  

محسن گلابی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و حوزه عملیاتی کارهای بسیار خوبی در سازمان آتش نشانی اصفهان انجام شده است، اظهار کرد: در مقایسه با سال ۹۶ و ۹۷ با کاهش ۲۰ درصدی حریق در سال ۹۸ مواجه بوده ایم اما حوادث افزایش دو درصدی را نشان می دهد.  

وی تاکید کرد: در کم شدن میزان آتش سوزی عوامل مختلفی را می توان در نظر گرفت که از جمله آن می توان به کار روی موضوعات آموزشی، فرهنگی و پیشگیری اشاره کرد، در این موضوع حتی می توان به بحث تحریم ها و افزایش قیمت نیز اشاره کرد که باعث شده مردم مراقبت بیشتری از اموال خود داشته باشند.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: با این وجود باید دلیل زیاد شدن حادثه نیز مورد بررسی قرار گیرد، در این خصوص تعداد حوادث در یک نقطه احصا و دلیل آن مشخص می شود که می تواند به مدیران و دستگاه های مرتبط کمک بسیار زیادی کند.    

وی گفت: تنها شهرداری برای مقابله با مدیریت بحران و موضوعات ایمنی وظیفه ندارد. تمام دستگاهها باید دور هم جمع شده و به سوی اصلاح نقاط حادثه خیز حرکت کنند.

گلابی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در روزهای سه شنبه مانورها و آموزش های خود را در مجتمع های مسکونی قرار داده است، تاکید کرد: تمام مجتمع های مسکونی بلند مرتبه، مدارس، تاکسیرانی و اتوبوسرانی توسط واحد آموزش سازمان در حال آموزش هستند. تفاهمنامه ای با سازمان تاکسیرانی منعقد شده و ۲۵ هزار تاکسیران از انواع مختلف آموزش می بینند تا چنانچه مثلا در یک اتوبان حادثه ای رخ داد بدانند که بهترین کار در آن شرایط چیست.

کارگاه مدیریت بحران در روابط عمومی و روزنامه نگاری بحران برگزار می شود

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و مسئول اطلاع رسانی و هشدار ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان اظهار کرد: اگر از زاویه دید مردم و نیازهای آنان به بحران نگاه کنیم می بینیم که مردم نیاز به آگاهی دارند تا بتوانند تصمیم گیری کرده و واکنش سریع داشته باشند.  

وی تصریح کرد: در زمینه ارتباطات برای آگاهی بخشی به مردم باید فضاهای در دسترس ایجاد کرد. ستاره مربع ها تنها نباید برای تبلیغات باشند بلکه باید در این زمان ها امکان اطلاع رسانی به مردم را داشته باشند. در شهرداری اصفهان نیز سامانه ۱۳۷ و کانال های اطلاع رسانی و خبری برای این موارد فعال است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان گفت: در هفته های آینده دو کارگاه روزنامه نگاری بحران ویژه اصحاب رسانه و کارگاه مدیریت بحران در روابط عمومی ویژه مدیران ارتباطات شهرداری و مسئولان ارتباطات دستگاههای امدادی برگزار می شود.

کد خبر 382873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.