استرس گرمایی را چطور مهار کنیم؟

یک متخصص طب اورژانس گفت: کودکان، بیماران روانی، سالمندان و بیمارانی که سیستم دفاعی بدن آن‌ها ضعیف است، توان پاسخگویی به استرس گرمایی را ندارند.

علیرضا ابوطالبی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با توجه به گرم شدن هوا  با پدیده موج‌های گرمایی رو به رو هستیم، اظهار کرد: چنانچه این موج گرما در مناطق مختلف بیش از سه روز تداوم داشته باشد منجر به بروز گرمازدگی خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه گرمازدگی شامل طیفی از بیماری‌ها می‌شود، افزود: موارد خفیف ابتلا به این بیماری بیشتر با تورم در اندام‌ تحتانی و پاها و افزایش تعریق همراه است، اما در موارد شدیدتر حتی منجر به سنکوپ، خستگی گرمایی و در نهایت سکته گرمایی نیز می‌شود که در موارد زیادی این سکته کشنده است.

هنگام گرمازدگی فعالیت نکنید

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: شخص گرمازده باید از فعالیت بدنی خودداری کند و از مکان گرم دور شود،؛ اگر گرمازدگی ادامه یابد بیماری‌هایی پوستی و به دنبال آن راش‌های گرمایی اتفاق می‌افتد که تعریق زیاد بدن را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه با تشدید گرمازدگی غدد عرق و مجاری دچار التهاب و مسدود می‌شود، اضافه کرد: به دنبال این اتفاق راش‌های قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد شده و خارش را به همراه دارد.

ابوطالبی پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد و رنگ‌های روشن برای جلوگیری از گرمازدگی را امری ضروری دانست و گفت: همچنین ضروری است افرادی که قرار است در بازه زمانی طولانی در معرض گرما بگیرند تا قبل از حضور در آن محل، فضای محل جدید را به صورت مصنوعی ایجاد کرده و خود را با آن محیط سازگار کنند.

وی با بیان اینکه گروه اطفال و سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی هستند، گفت: اشخاصی که نتوانند به استرس گرمایی پاسخ رفتاری دهند در معرض گرمازدگی هستند و علاوه بر کودکان و سالمندان،  بیماران مبتلا به مشکلات روان تنی و بیمارانی که داروهای مختل کننده سیستم دفاعی مصرف می‌کنند نیز در معرض خطر گرمازدگی هستند.

این متخصص طب اورژانس مصرف مایعات خنک و با املاح با میزان لازم و مصرف آب میوه و آب را برای مقابله با گرمازدگی ضروری دانست و گفت: در موارد شدید بروز گرمازدگی گذاشتن کیسه‌های یخ در زیر بغل، سینه و پیشانی فرد مبتلا ضروری است ضمن اینکه باید از نیروهای متخصص اورژانس نیز برای از بین بردن این بیماری استفاده کرد.

ابوطالبی با بیان اینکه استفاده از لباس‌های روشن برای کاهش گرما زدگی مناسب است، اضافه کرد: استفاده از خیار و نان فانتزی کم نمک نیز برای کاهش گرمازدگی کمک کننده است، بایستی افراد از خوردن مایعات بسیار شیرین و کافئین‌دار و مایعات الکلی پرهیز کنند، دوری از گرما و قرار گرفتن در مکانی که تهویه مطلوبی دارد نیز خطر بروز گرما زدگی را کمتر می‌کند.

کد خبر 382864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.