سقوط کوسه‌ بر سقف خانه‌ای در انگلستان!

مصادف با چهل و یکمین سالگرد بمباران اتمی ناکازاکی در سال ۱۹۸۶، مجسمه‌ای بر فراز یکی از خانه‌های مسکونی هیتینگتون ساخته شد که در واقع نمادی از احساس ناتوانی مطلق، عجز، خشم و ناامیدی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیتینگتون، منطقه‌ای حومه‌ای در شرق شهر آکسفورد انگلستان است که قدمتی طولانی دارد. این منطقه محل قرارگیری خوابگاه اصلی دانشگاه آکسفورد و بیمارستان‌های مهم شهر است و در نقطه مقابل روزمرگی‌های بدون حاشیه و ساده محیط خود، دارای یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های فایبرگلاسی است.

این مجسمه که "کوسه هیتینگتون" نام دارد به شکل کوسه‌ای است که با سر در سقف یکی از خانه‌ها فرورفته است و طرح آن در چهل و یکمین سالگرد بمباران اتمی ناکازاکی و چهار ماه پس از فاجعه چرنوبیل، در سال ۱۹۸۶ توسط "بیل هیل" ارائه و توسط "جان باکلی" پیاده‌سازی شد. این دو نفر با هدف ارائه بیانیه‌ای قدرتمند درباره بیهودگی جنگ، عواقب آسیب‌زا، فجایع و بی‌نظمی‌های ناشی از آن اقدام به ساخت این نماد هشت متری کردند.

این ایده از تجربه افتادن در آب‌های پر از کوسه توسط "باکلی" برآمد که طی آن هر لحظه انتظار حمله و گاز گرفته شدن می‌رود. باکلی معتقد بود که چنین تجربه‌ای به اندازه ترس از نگاه کردن به آسمان در طول جنگ دردناک است چرا که مناطق جنگ زده نیز در هر لحظه در انتظار سقوط بمبی از آسمان هستند که سقف خانه‌هایشان را ویران می‌سازد.

بنابراین با توجه به این دیدگاه بسیاری از دانشجویان و فعالان ضد جنگ نیز در ایجاد این نماد به باکلی کمک‌ کردند که ساخت و نصب آن به دلیل ایمن نبودن برای عموم با مخالفت شدید شورای شهر آکسفورد مواجه شد. البته این طرح با حمایت مردم محلی، مهندسان و بازرسان ناظر بر پروژه سرانجام به اتمام رسید ولی پس از آن بحث برای حفظ یا حذف این نماد ضد جنگ مورد همه‌پرسی عمومی قرار گرفت که در نهایت به عنوان یک اثر هنری ارزشمند مورد حمایت واقع شد.

این مجسمه در سال ۲۰۰۲ برای تبلیغات مسکن مورد استفاده واقع شد و بازسازی آن که همچنان از نظر شورای شهر آکسفورد بسیار غیرایمن بود و باید جابجا می‌شد، پس از ۲۱ سال و با توجه به حمایت‌های محلی انجام گرفت. در این زمان هم کوسه و هم محل قرارگیری آن در وضعیت نابسامانی به سر می‌بردند و احتمال ویرانی آن‌ها بسیار بالا بود. سه سال پس از بازسازی درنهایت داستان کوتاهی که بیل هیل درباره آن نوشته بود اجازه انتشار یافت و بالاخره در سال ۲۰۱۳ این نماد شناخته شد و مورد حمایت قرار گرفت.

پس از آن به منظور حفظ این نماد ارزشمند، کل بنا توسط فرزند بیل هیل خریداری شد و با کارکرد مهمانخانه مورد استفاده قرار گرفت که با مرگ وی مجددا ماهیت غیرمعمول و غیر استاندارد مجسمه و تضاد آن با محیط اطراف مورد توجه واقع شد. در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شد ولی با توجه به تأثیر چشمگیری که بر بازدیدکنندگان خود می‌گذاشت، همچنین با توجه به این نکته که یک اثر هنری هرچند در تضاد با ماهیت محیط اطرافش باشد، می‌تواند پس از گذشت چندین سال به شاخصی برجسته برای یک منطقه تبدیل شود، به عنوان مشهورترین ساکن منطقه هیتینگتون شناسایی شد و سال‌ها پس از بنا شدن بالاخره مورد توجه و محبوبیت جهانی قرار گرفت تا جایی که در حال حاضر به عنوان "کوسه آکسفورد" شناخته می‌شود.

کد خبر 382861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 0
    عالی خارق العاده
  • فاطمه دهقان AE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 0
    مطالب اموزنده و جالب هستند ممنون از شما و خصوصا خبرنگار عزیز خانم زمانی