رقابت درونی اصولگرایان

 اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در همایش ایران هوشمند، دومین جلسه دادگاه نجفی، حضور احتمالی محمدباقر قالیباف در فهرست اصولگرایان و مشروط ساختن پرداخت بودجه سازمان صدا و سیما از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - پنجشنبه ۲۷ تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، سایه ابهامات بر سر دادگاه رسیدگی به پرونده قتل همسر دوم شهردار اسبق تهران سنگینی می‌کند. دیروز در دومین جلسه دادگاه، نجفی بار دیگر با تشریح جزئیات تایید کرد که مرتکب قتل شده، اما در عین حال تاکید کرد عمدی نبوده است و برای اثبات ادعای خود به چهار گلوله‌ای اشاره کرد که در شرایط غیرعادی شلیک کرده و به در و دیوار خورده است. در حالی که انتظار می‌رفت وکیل نجفی هم همین خط غیرعمدی بودن قتل را دنبال کند او پا را فراتر گذاشت و نکاتی را مطرح کرد که ممکن است منجر به انجام تحقیقات تکمیلی در این پرونده شود.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود به بررسی دومین جلسه دادگاه، نجفی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «ده ابهام در پرونده ‌قتل میترا استاد» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: پرونده قتل میترا استاد از روز نخست تاکنون حاشیه‌های زیادی داشته است، حاشیه‌هایی که بخش زیادی از آنها به دلیل چیرگی فضای سیاست زدگی بر فضای حقوقی این پرونده به وجود آمد. چنان که برخی حقوقدانان از ابتدا هشدار دادند که نباید رسیدگی به پرونده تحت تاثیر فضای سیاست زده و تسویه حساب‌های جناحی قرار گیرد. حالا با طرح ادعاهای حمیدرضا گودرزی وکیل محمد علی نجفی و انتشار جزییات تازه، ممکن است دوباره این بحث قوت گیرد که روند تشکیل پرونده و تحقیقات مقدماتی سیر مناسبی را طی نکرده است. هر چند قاضی کشکولی اعلام کرده در جلسه آینده کارشناسان اسلحه برای بررسی برخی ادعاها به دادگاه می‌آیند، اما محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران وکیل نجفی را به موج‌سواری متهم کرده است. به گزارش فارس شهریاری گفته است: «نجفی اتهامات وارده را قبول دارد و می‌گوید قتل با یک سلاح بوده ولی وکیل او القائات دیگری را می‌گوید و سوار بر موج‌هایی می‌شود که برخی افراد در فضای مجازی راه انداخته‌اند مبنی بر اینکه نکند فرد دیگری هم باشد. نجفی با صداقت آمده و اعتراف کرده است.»

روزنامه شرق صفحه نخست امروز خود را به حضور احتمالی محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، در فهرست اصولگرایان حوزه انتخاباتی مشهد اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: « چه کسی سرلیست شود؟ قالیباف، جلیلی یا حدادعادل؟» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: قالیباف یا سعید جلیلی؟ شاید باز هم حداد عادل! کدامیک سرلیست فهرست انتخاباتی اصولگرایان در تهران می‌شود؟ آیا دو رقیب درون‌جریانی اصولگرا که زمانی به صندلی پاستور فکر می‌کردند، این‌روزها به صندلی علی لاریجانی فکر می‌کنند؟ آیا قالیباف که این‌روزها شیپور انتخابات را زودتر از هم‌جناحی‌هایش نواخته و در حال جمع‌کردن عِده و عُده خود برای تسخیر پارلمان است، خودش هم عزم و قصد پارلمان دارد یا همچنان به کمتر از صندلی پاستور قناعت نمی‌کند؟

آیا جبهه پایداری که این‌روزها متحد شدنش با جماعت اصولگرایان محل بحث و نقد است و از الگوی انتخاباتی ویژه خودش سخن می‌گوید، می‌تواند اصولگرایان را وادار به پذیرش سرلیستی سعید جلیلی، نامزد اصلحشان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ کند؟ و اصلا آیا جلیلی حاضر به معامله بر سر انتخابات مجلس یازدهم با انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هست؟ اگرچه هنوز از اردوگاه اصولگرایی سخن یا تحلیلی مبنی بر چینش نیروها برای مجلس آینده بیرون نیامده، برخی شواهد گویای آن است که احتمالا دوباره غلامعلی حداد عادل میدان‌دار بستن فهرست خواهد شد و در این صورت، خودش سرلیست قرار خواهد گرفت.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در همایش ایران هوشمند و مراسم گشایش بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اختصاص داده و در یکی از تیترهای خود به نقل از حسن روحانی نوشته است: «روزانه در فضای مجازی به مشروعیت حاکمان نمره می‌دهند» حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: دنیای امروز دنیایی است که در آن با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی یا فضای مجازی مواجه هستیم. این یک واقعیت است چه بخواهیم چه نخواهیم، همه باید توجه داشته باشیم این فضای جدید می‌تواند برای نسل ما و کشور ما و منطقه و جهان یک فرصت و نه تهدید باشد.
وی تاکید کرد: آنچه که ما به عنوان فضای مجازی می‌نامیم و در مسیر ایران هوشمند حرکت می‌کنیم، تنها بحث اقتصاد و اشتغال نیست، بلکه حتی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این فضای مجازی است که مشارکت مردم را در همه امور کشور و اداره کشور آسان‌تر کرده است. این فضای مجازی است که روزانه به مشروعیت حاکمان نمره می‌دهد و می‌گوید این حاکمان و مسئولان تا چه حد مورد مقبولیت و مشروعیت هستند و این فضای مجازی است که امروز برای تحولات سیاسی و اجتماعی ما یک فرصت به وجود آورده است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی عوامل تاثیرگذار بر رای‌ دهندگان خاموش در انتخابات و فضای سیاسی کشور پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «معمای آرای خاکستری» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: در گزارش‌های مکرر روزنامه تا به حال به فضای بی‌رمق و کسل‌کننده جریان‌ها و فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات اسفندماه ۹۸ اشاره شده است. اینکه گویی احزاب و نخبگان فکری به یک بن‌بست گفتمانی رسیده‌اند و قادر نیستند برای انتخابات پیش‌رو یک راهکار و استراتژی کارآمد ارائه دهند. فعالان سیاسی تاکنون در گفت‌وگو با «ابتکار» به دلایل و راه‌های برون‌رفت این فضا اشاره کرده‌اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی در رابطه با استراتژی خود برای انتخابات برسند. جریان اصلاح‌طلب که نسبت به اصولگرایان در چهار انتخابات اخیر موفق عمل کرده و پیروز میدان رقابت بوده‌اند گویی دیگر برای اسفندماه رمقی ندارند و هنوز نتوانسته‌اند یک استراتژی کارآمد ارائه دهند. فعالان و نخبگان سیاسی این جریان هنوز به یک اجماع و جمع‌بندی کلی در رابطه با انتخابات اسفندماه نرسیده‌اند. نمونه آن بحث مشارکت مشروط و مخالفان آن از سوی فعالان سیاسی این جریان است. 

در ادامه این اختلاف‌ نظر و چند صدایی، برخی معتقدند که آرای خاکستری برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی، خودش به تنهایی می‌تواند وارد میدان رقابتی انتخابات شود. حال سئوالی که مطرح است این است که آیا اساسا آرای خاکستری دارای گفتمان سیاسی و پایگاه اجتماعی است و اصلا جناح و جریان سیاسی دارد که بخواهد جداگانه وارد انتخابات شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی روند کاهشی قیمت ارز پرداخته  و در یکی از تیترهای خود نوشته است: «برگشت دلار از کف شش‌ماهه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: روز چهارشنبه، دلار به کف شش ماهه خورد و برگشت. در این روز، شاخص ارزی تا نزدیکی مرز ۱۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد که از اواسط دی ۹۷ سابقه نداشت. پس از برخورد به این نقطه، فروشنده‌ها کم شدند و به خریداران افزوده شد تا قیمت به سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بازگردد؛ قیمتی که روز چهارم هفته در آن قرار داشت. درحالی‌که عده‌ای این بازگشت را تنها وقفه‌ای در جاده نزولی دلار می‌دانستند، گروه دیگری اعتقاد داشتند، دلار بازار آزاد نمی‌تواند ارزان‌تر از قیمت آن در سامانه نیما باشد.

روزنامه کیهان در یکی از تیترهای صفحه نخست خود نوشته است: «انتقامگیری دولت از گاندو با گروگانگیری بودجه صدا و سیما» این روزنامه درسر مقاله امروز خود در واکنش به مشروط ساختن پرداخت بودجه سازمان صدا و سیما نوشته است: دیروز آقای رئیس‌جمهور در اقدامی غیرمنتظره و تعجب‌آور، پرداخت بودجه سه ماهه (تیر و مرداد و شهریور) سازمان صدا و سیما را متوقف کرد! آقای محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیئت دولت که دستور رئیس‌جمهور را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است، اگرچه به علت این اقدام غیرقانونی ‌اشاره‌ای نکرده است ولی عصبانیت بارها اعلام شده رئیس‌جمهور از سریال گاندو، تردید چندانی باقی نمی‌گذارد که تصمیم او در اعتراض به تهیه و پخش این سریال بوده است. سریالی که روایتی مستند- و البته با تلویحی نزدیک به تصریح-  از نفوذ جاسوس آمریکا تا دفتر رئیس‌جمهور داشته است. تصمیم غیرمنتظره آقای روحانی بلافاصله با اعتراض فراوان و گسترده‌ای در فضای مجازی و محافل سیاسی و اجتماعی روبرو شد. موج اعتراضات به‌اندازه‌ای بود که روزنامه ایران (ارگان دولت) برای رفع و رجوع و توجیه این اقدام به صحنه آمد و اعلام کرد «اعتبارات صدا و سیما در پیچ گزارش عملکرد بودجه عملیاتی گیر کرده نه سریال گاندو»! روزنامه ایران در یادداشت شتاب‌زده خود توضیح نداد که چرا «پیچ گزارش عملکرد بودجه عملیاتی»! قبل از همه دامن صدا و سیما را می‌گیرد؟! آنهم بعد از آن همه اعتراض به سریال گاندو؟!

و اما اگر صفر کردن بودجه سه ماهه صدا و سیما آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، در پی اعتراض دولت به سریال گاندو باشد، باید گفت: بودجه کشور، ملک شخصی و دارایی خصوصی دولت نیست که به هر کس و هر جا میلشان بود بدهند و از هر کس و هر جا که باب میلشان نبود دریغ بورزند!

کد خبر 382860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.