موافقان دیروز اصفهان شمالی، مخالفان امروز آن

پس از طرح تشکیل استان اصفهان شمالی، بحث های مختلفی در سطح کارشناسان و در بین مردم شکل گرفت. اخیرا شهرستان‌های اردستان، نائین و خور و بیابانک به درخواست نمایندگان آن‌ها از طرح تشکیل استان اصفهان شمالی خارج شدند و طرح دیگری در خصوص این موضوع مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه علنی ۲۰ اسفندماه سال گذشته به امضای تعدادی از نمایندگان استان اصفهان و برخی نمایندگان سایر استان های کشور رسید و از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طرحی که از سوی سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران بیدگل مطرح شد و همچنان حمایت قاطع وی را با خود دارد، اما درون استان اصفهان حمایت چندانی از آن نشد و نهایتا شهرستان‌های اردستان، نائین و خور و بیابانک که جزو طرح تشکیل استان اصفهان شمالی بودند به درخواست نمایندگان آنها از آن طرح حذف شدند، و به جای آنها شهرستان‌های محلات و دلیجان، از استان مرکزی و شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان از استان اصفهان به طرح جدید تحت عنوان "استان گلساران" اضافه شده است.

طرح اصفهان شمالی، استان گلساران نام گرفت

سید صادق طباطبایی نژاد، نماینده اردستان پیرامون طرح اصفهان شمالی و حذف شهرستان اردستان از این طرح اظهارکرد: «آقای ساداتی نژاد  از من خواسته اند که در این رابطه صحبتی نکنم و اگر نکته ای بود به خودشان مراجعه کنید.» این موضعگیری اخیر ایشان در صورتی است که وی چندی پیش به خبرنگار ایمنا گفته بود:" بعید است طرح اصفهان شمالی به نتیجه‌ای برسد."

 بعید است طرح اصفهان شمالی به نتیجه‌ای برسد

وی پیرامون حذف شهرستان اردستان از این طرح تاکید کرد: اگر بنا باشد اردستان از اصفهان جدا شود، می بایست پیرامون این موضوع کار کارشناسی دقیق انجام شود و از مردم این شهرستان نیز باید نظرسنجی عمومی شود که این طرح، مراحل مذکور را پشت سر خود نداشت که در نتیجه بنده در نامه‌ای به کمیسیون شوراها خواستم شهرستان اردستان از این طرح خارج شود و نیز مایل به رسانه ای شدن این موضوع نبودم، زیرا نماینده کاشان آقای ساداتی نژاد این طرح را پیگیری کردند و تاکید داشتند که در حاشیه به آن پرداخته نشود.

همچنین عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین وخوروبیابانک پیرامون حذف این دو شهرستان از این طرح اظهار کرد: زمانی که طرحی به امضا حداقل ۱۵ نماینده برسد به کمیسیون ارجاع داده می شود و در کمیسیون مربوطه به بررسی نظرات موافق و مخالف این طرح می پردازند و نهایتا تصویب یا رد می شود.

وی افزود: در ابتدا طرح اصفهان شمالی به این صورت بود که دو شهرستان نائین و خور و بیابانک را در بر می گرفت، اما با توجه به بروکراسی های اداری موجود، یکی از مهمترین موضوعات بعد مسافت شهرستان تا مرکز استان است یعنی اگر بنا بود دو شهرستان نائین و خور و بیابانک در استان اصفهان شمالی وجود داشته باشد، فاصله تا مرکز احتمالی آن استان، حدود ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از مرکز استان اصفهان است، درصورتی که ترجیح بر این است به مرکز استان نزدیک ترباشیم تا دورتر.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این صورت چه ظرفیتی قرار است استان کاشان برای دو شهرستان نائین و خور و بیابانک ایجاد کند که اصفهان قادر به آن نیست؟ اگر بنا بر این بود که  این دو شهرستان مرکز این استان باشد،  قطعا استقبال می کردیم، اما اینکه صرفا به عنوان شهرستان های این استان تلقی شویم نه تنها برای این دو شهرستان منفعتی ندارد، بلکه  جالب نیست که از این فضای ایده آل جدا شود.

پوربافرانی خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی از دو شهرستان نائین و خور و بیابانک شهروندان با الحاق به این طرح مخالفت کردند.

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان نیز در واکنش به تصویب کلیات این طرح بدون اخذ نظر مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می بایست در ابتدا تمامی ابعاد مختلف این طرح را در نظر گرفته و سپس به نظرسنجی شوراهای شهرستان های این طرح می پرداخت و یا به شهرستان های این طرح رفته و از نزدیک نظر افراد را جویا می شدند.

وی افزود: هچنین می بایست نظر مجمع نمایندگان استان اصفهان  و دولت را پیرامون این طرح جویا می شدند که طبق دانسته های بنده، دولت با این طرح مخالف است.

نماینده مردم اصفهان خاطر نشان کرد: زمانی کمیسیون می تواند مدعی نظر کارشناسی باشد که همه ابعاد یک طرح را در نظر گیرد، زمانی که بدون نظر مجمع نمایندگان استان کلیات این طرح را تصویب می کنند، بنابراین کمیسیون شوراها نمی تواند مدعی بی طرف بودن و فعالیت کارشناسی و دید ملی در این طرح باشد.

کد خبر 382857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • همشهری US ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    2 15
    اصفهان با بیش از 100 شهر و 23 شهرستان بیشترین تعداد شهرستان را در بین استانهای کشور دارد تا حد سه برابر بیشتر از بقیه و سومین استان پرجمعیت کشوره و از نظر پهناوری هم جزء استان های بزرگ بشمار می رود. اصرار برخی در اصفهان برای مخالفت با استان جدید و تحریک شهرهای دیگر برای خارج شدن از آن، یک نوع خودخواهی و تفکر ناشی از اندیشه های خان و خان بازی است که 50 ساله منسوخ شده. استان جدید اولین سودش به شهر اصفهان و شهرهای اطراف می رسد. در این وضعیت فعلی شهر و استانمون الان دقیقا مثل بالونی شده که دارد سقوط می کند. باید چابک سازی و سبک سازی شود. چاره ای جز این ندارد. باید به این شهرها کمک کنیم تا زودتر به نتیجه برسند. کدوم استاندار و یا مدیر کلی می تواند به این همه شهر و شهرستان رسیدگی کند؟! اصلا امکان پذیر هست؟ کمی معقولانه فکر کنیم! این همه تعصب ناشی از چیست؟!
  • khansar-golpaygan IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
    10 1
    اگه می خواهید عزیز بشید به مردم شریف گلپایگان و خوانسار توهین نکنید ..... اگه یه استان مستقل بشیم بقیه استان ها آب و همه چیزمان را به تاراج می برند الان این رو نمی فهمید .......
  • مهران DE ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    6 0
    ایمنای محترم! شما هم که انگار مواضعتان مثل اغلب نمایندگان محترم استان دوگانه است! نظر یک نفر از کاشان با جا زدن خود به عنوان «همشهری» برای توجیه تجزیه استان که سراپا سفسطه و مغلطه است را منتشر می کنید، اما پاسخ مستدل و محترمانه به ایشان «غیر قابل انتشار» می شود؟! به احتمال قریب به یقین این نظر هم از دید شما «غیر قابل انتشار» می شود. ولی به یاد داشته باشید که در هر حال این طرح غیر قانونی اقلا این خوبی را داشت که مردم اصفهان به خوبی دوستان و دشمنان واقعی را بشناسند.