"متری شیش و نیم" به جشنواره ونیز رسید!

برخی منابع مطلع از ایتالیا، "متری شیش و نیم" را گزینه جدی حضور در هفتاد و ششمین جشنواره ونیز معرفی کرده‌اند؛ اتفاقی که اگر روی دهد در نوع خود بی‌سابقه خواهد بود.

به گزارش ایمنا، هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز ممکن است یک مهمان ایرانی داشته باشد: «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که در گیشه مورد توجه قرار گرفت اما تاکنون حضور چشمگیری در جشنواره‌ها و جوایز سینمایی نداشته و بیشتر به عنوان یکی از آثار سینمای بدنه که البته ساختار قابل قبولی اما ضعیف‌تری نسبت به فیلم اول روستایی (ابد و یک روز) برخوردار است، مورد توجه قرار گرفته است؛ هرچند فروش این فیلم از اثر اول این کارگردان نیز بیشتر بوده و توانسته در این زمینه رکوردشکن باشد.

اکنون برخی منابع مطلع از ایتالیا به «تابناک» خبر دادند احتمال انتخاب فیلم «متری شیش و نیم» برای جشنواره ونیز بالاست؛ اتفاقی که اگر رخ دهد جزو وقایع بی‌سابقه در تاریخ سینما محسوب می‌شود، چرا که بنابر سنت جشنواره‌های سطح اول جهان، تنها فیلم‌هایی در این رویدادها پذیرفته می‌شود که در هیچ جشنواره بین‌المللی حضور نداشته‌اند، چه رسد به آنکه اکران عمومی شده باشند. از این منظر، در صورت وقوع این اتفاق برای سینمای ایران، «متری شیش و نیم» احتمالاً نخستین فیلمی خواهد بود که با وجود اکران عمومی و تماشای آن توسط چندین میلیون تماشاگر، در جشنواره ونیز حضور خواهد داشت.

اگر چنین تصمیمی توسط گردانندگان جشنواره ونیز اخذ شود، می‌تواند به مضمون این فیلم بازگردد، چرا که اگرچه این فیلم جوایز جشنواره فجر به عنوان یک رویداد دولتی را گرفت و در نهایت با حمایت دولت توانست اکرانی کم‌دردسر و وسیع داشته باشد اما در عین حال مضمون این اثر ممکن است برای برخی که با فضای ایران آشنایی ندارند چنین تصوری به وجود آورد که با فیلم ضداعدام یا در نقد فضای زندان‌ها، پلیس یا سیستم قضایی ایران مواجه هستند؛ تعابیری که البته صادق نیست و فیلمساز در سمت پلیس ایستاده، کما اینکه صحنه اعدام را از دید پلیس (پیمان معادی) که بی‌صبرانه منتظر اجرای حکم است، نشان می‌دهد.

البته ممکن است انتخاب این فیلم در حال اکران توسط جشنواره ونیز به واسطه عدم آگاهی آنها نسبت به اکران فیلم باشد که اگر چنین احتمالی بعیدی مطرح باشد، با توجه به آنکه خبر حضور این فیلم در برخی محافل سینمای ایران نیز پیچیده، احتمالاً اهالی ونیز از این اشتباه یا اشتباه اپوزیسیون بودن این فیلم در خواهند آمد و درک خواهند کرد این فیلم شبیه آثار پناهی یا رسول اف نیست.

با توجه به آنکه زمان چندان طولانی تا مشخص شدن ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره ونیز باقی نمانده، زمان چندانی برای آنکه مشخص شود در نهایت متری شیش و نیم، آن گونه که منابع ساکن ایتالیا می‌گویند در این رویداد حضور می‌یابد یا سینمای ایران در جشنواره‌های غربی همچنان غایب خواهند بود، نیاز نیست. تجربه رویدادهای سینمایی نشان داده هیچ چیز تا لحظه نهایی مشخص نیست و ممکن است مسئولین انتخاب این رویداد با در نظر گرفتن ملاحظات فوق، تصمیم دیگری اخذ نمایند.

منبع: بانی فیلم

کد خبر 382837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.