تهران ۱۲۶ هزار جای پارک خودرو دارد نه یک میلیون!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با ارسال نامه‌ای به شورای شهر در پاسخ به تذکر یک عضو مبنی بر تعلل شهرداری در ساماندهی پارک حاشیه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایمنا، محسن پورسیدآقایی طی نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران در مورد پارک حاشیه‌ای و انتقاد رئیس کمیسیون حمل و نقل از تعلل شهرداری در اجرای این مصوبه توضیحاتی را ارائه کرد.

پورسیدآقایی در این نامه که در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای بود، نوشت: بر اساس مطالعات طرح جامع پارکینگ شهر تهران که در سال ۹۱ توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران صورت گرفت، در کل شهر تهران ۸۹۱ هزار و ۱۵۱ فضای بالقوه پارک در افق ۱۴۰۴ وجود خواهد داشت.

سه شرط برای مدیریت پارک حاشیه‌ای در معابر

وی نوشت: بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره یکم ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ و مصوب سال ۹۴ هیئت وزیران، معابری قابلیت اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای را دارند که بر اساس مطالعات تحلیلی عرضه و تقاضای پارکینگ، تقاضا برای پارک حاشیه‌ای وسیله نقلیه در یک دوره زمانی حداقل شش ساعته بیش از میزان عرضه پارکینگ در حاشیه مورد نظر باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در تشریح شرایط اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای نوشت: در معابر با کاربری مسکونی امکان اجرای پارک حاشیه‌ای وجود ندارد و همچنین حداکثر این معابر از نوع شریانی درجه یک و حداقل از نوع جمع و پخش‌کننده باشند.

کل شهر تهران ۱۲۶ هزار جای پارک دارد نه یک میلیون

پورسیدآقایی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح مدیریتی هوشمند پارک حاشیه‌ای در منطقه دو نوشت: معابر این منطقه دارای سه ویژگی قید شده در بالا بودند که بر اساس نتایج به دست آمده از ۱۰۱ هزار و ۵۸۱ فضای بالقوه پارک در منطقه دو تعداد فضای قابل مدیریت پارک حاشیه‌ای این منطقه تنها ۱۴ هزار و ۴۸۱ فضای پارک بوده است؛ یعنی در صورتی که منطقه دو را به عنوان نمونه آماری ملاک عمل قرار دهیم، تنها ۱۴.۲۵ درصد فضای بالقوه پارک معابر آن قابلیت مدیریت هوشمند را دارند، در نتیجه برآورد می‌شود در کل شهر تهران ۱۲۶ هزار و ۹۹۰ فضای پارک حاشیه‌ای قابل مدیریت وجود داشته باشد که فاصله قابل توجهی با رقم یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای که در بودجه ۹۸ قید شده، دارد.

وی نوشت: به موجب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میزان عوارض پیشنهادی شورای شهر در خصوص پارک حاشیه‌ای باید توسط وزیر کشور تصویب شود.

عوارض پارک حاشیه‌ای باید توسط استاندار تصویب شود که نشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نوشت: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته به استاندار تهران، تاکنون نرخ‌های مصوب شورای شهر برای سال ۹۸ به تصویب استاندار تهران نرسیده و به همین دلیل عوارض پارک حاشیه‌ای بر اساس نرخ‌های مصوب سال ۹۳ محاسبه می‌شود و به همین دلیل لازم است که برای اعمال نرخ پارک حاشیه‌ای جدید اعضای شورا پیگیر رفع موانع قانونی اجرای این مصوبه باشند.

وی در این نامه متذکر شد: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درآمد پارک حاشیه‌ای باید به حساب خزانه دولت واریز و پس از آن در آخر هر ماه درآمد حاصله به حساب شهرداری واریز شود، اما تاکنون درآمد پارکومترها با وجود گذشت سه سال هنوز به حساب شهرداری عودت داده نشده است و در صورت ادامه این روند اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای با چالش جدی مواجه می‌شود.

پورسیدآقایی نوشت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۹۴ هیات دولت، دریافت وجه نقد توسط عوامل متصدی یعنی پارکبان ممنوع است و در همین راستا موضوع مدیریت پارک حاشیه‌ای را در دستور کار قرار دادیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه فراخوان داده و جالب است که بدانید ظرف مدت چهار ماه بیش از ۴۰ پیشنهاد هوشمند وصول شد که نهایتاً مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای به صورت آزمایشی در منطقه دو منعقد شد اما اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری، آگاه‌سازی مردم و نصب و طراحی تابلوهای جدید بود که به همین دلیل اجرای این مسئله زمان برد.

۴ منطقه در اولویت اجرای طرح پارک حاشیه‌ای/ کل درآمد پارک حاشیه‌ای ۲۴۰ میلیارد تومان است نه ۹۰۰ میلیارد!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه نوشت: در راستای توسعه و پیشبرد مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای پهنه مرکزی تهران شامل مناطق شش، هفت، ۱۱ و ۱۲ به دلیل ازدحام معابر در اولویت مدیریت پارک هوشمند قرار دارد و مزایده آن در خردادماه برگزار شده و امید است بتوانیم با سرعت لازم این مهم را عملیاتی کنیم.

وی در نامه خود با انتشار یک جدول در مورد برنامه‌های سه ساله مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای گفت: اگر موانع فوق‌الذکر رفع شود، در سال چهارم اجرای برنامه، حدوداً ۲۴۰ میلیارد تومان قابلیت درآمدزایی دارد که این میزان با درآمد اعلام شده از سوی رئیس کمیسیون حمل و نقل مبنی بر اینکه ۹۰۰ میلیارد تومان کسر خواهد شد، متفاوت است.

منبع: ایسنا

کد خبر 382803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.