بازی‌هایی که فواید درمانی دارد

یک روانشناس کودک گفت: توجه به مجموعه‌ای از علائم برای تشخیص درست بیش فعالی کودک اهمیت زیادی دارد. بازی درمانی به عنوان یکی از روش‌های درمانی موثر برای کودکان بیش فعال شناخته شده و باید متناسب با وضعیت آنان مورد استفاده قرار بگیرد.

احمدرضا مرادی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تشخیص بیش فعالی کودک بر عهده روانپزشک یا روانشناس کودک است، به منظور تشخیص درست بیش فعالی کودک باید مجموعه‌ای از علائم مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کودکان بیش فعال به سه دسته تقسیم می‌شوند، افزود: "نبود دقت و تمرکز" علامت اصلی دسته اول کودکان بیش فعال است، این دسته از کودکان آرام هستند اما تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های خود ندارند.

این روانشناس کودک خاطر نشان کرد: علامت اصلی دسته دوم کودکان بیش فعال "فعالیت بیش از اندازه آنان" است، این کودکان انرژی فوق العاده بالایی دارند و مدام در حال حرکت هستند به علاوه به عواقب کاری که در حال انجام آن هستند فکر نمی‌کنند.

مرادی ادامه داد: دسته سوم کودکان بیش فعال "ترکیبی از علائم کودکان گروه اول و دوم" را نشان میدهند، بدین معنی که این کودکان هم دقت و تمرکز پایین و هم میزان فعالیت بالایی دارند، اما هر کودکی که تحرک زیادی دارد لزوما بیش فعال نیست و برای تشخیص درست بیش فعالی باید میزان شیطنت کودک از حد نرمال سایر هم‌سالانش بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه این کودکان رفتارهای خطرناک زیادی دارند، افزود: کودکان بیش فعال به غیر از فعالیت بالا علائمی مثل تکانشی بودن یا بدون فکر عمل کردن را نیز دارند، این کودکان بدون تفکر قبلی شیطنت‌هایی انجام می‌دهند و به عواقب کار خود فکر نمی‌کنند بعد از انجام کار نیز پشیمان می‌شوند در حالی که کودکان عادی با همه شیطنتی که دارند به عواقب کار خود فکر کرده و بی پروا فعالیتی انجام نمی‌دهند.

این روانشناس کودک درباره روش‌های درمانی موثر برای کودکان بیش فعال، گفت: دارو درمانی راهکار اصلی درمان کودکان بیش فعال است، اما در کنار آن، روان درمانی در روش‌های مختلفی مثل بازی درمانی، شناخت درمانی و حرکت درمانی نیز برای درمان این کودکان به کار گرفته می‌شود.

مرادی خاطر نشان کرد: بازی‌های فکری، حرکتی و یا ترکیبی از این دو نوع بازی برای درمان کودکان بیش فعال موثر است، بازی باید به گونه‌ای انتخاب شود که به افزایش دقت و تمرکز یا کنترل تکانه‌های این کودکان و کسب آرامش آنان کمک کند.

وی تصریح کرد: بازی هفت سنگ یک بازی فکری و حرکتی است که برای درمان کودکان بیش فعال استفاده می‌شود. کودک بیش فعالی که مشکل تمرکز دارد خیلی زود از انجام بازی در یک قالب مشخص خسته می‌شود و بیشتر از پنج تا ده دقیقه نمی‌تواند به آن بازی ادامه دهد بنابراین متخصص باید زمان کودک را به نحوی تقسیم بندی کند تا او حرکت و انرژی خود را تخلیه کند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه کودک بیش فعال باید در حضور متخصص به انجام بازی‌های فکری و حرکتی بپردازد، گفت: بازی دارت، هفت سنگ و بولینگ از جمله بازی‌های تمرکزی و حرکتی است. انجام بازی‌هایی از این دست ضمن تخلیه انرژی کودک موجب بهبود تمرکز و دقت او می‌شود.

مرادی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از خستگی کودک بیش فعال باید ترکیبی از بازی‌های فکری و حرکتی توسط متخصص مدنظر قرار بگیرد.

ضریب هوشی کودکان بیش فعال با سایر کودکان تفاوتی ندارد

وی ادامه داد: کودکان بیش فعال از نظر ضریب هوشی دقیقا همانند کودکان عادی هستند و از این نظر به سه دسته کودکان تیز هوش، کودکانی با هوش نرمال و کودکانی با ضریب هوشی پایین‌تر از متوسط تقسیم می‌شوند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه بیشتر کودکان بیش فعال ضریب هوشی نرمال دارند، تاکید کرد: ضریب هوشی یا IQ جز علائم تشخیص بیش فعالی نیست و این کودکان همانند سایر هم‌سالان خود ضریب هوشی در سه رنج بالا، متوسط و پایین دارند.

مرادی افزود: تشخیص درست بیش فعالی نیازمند توجه به مجموعه‌ای از علائم است و توجه صرف به یک یا دو علامت نشان‌دهنده بیش فعالی کودک نیست، به طور مثال پرگویی کودک به تنهایی بیش فعالی او را مشخص نمیکند بلکه باید سایر علائم از جمله پرتحرکی، تکانشی بودن، مشکل تمرکز و انجام کارهای خطرناک توسط او نیز مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

کد خبر 382796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.