آیا معجزه خمیر دندان‌های ذغالی صحت دارد؟

استفاده از ذغال فعال به قدری رواج یافته است که می‌توان محصولات دندانپزشکی حاوی ذغال را در اکثر فروشگاه‌ها پیدا کرد. اما آیا معجزه خمیر دندان‌های ذغالی صحت دارد؟

به گزارش ایمنا، ذغال فعال، پودر سیاه رنگی است که از مواد مختلفی مانند پوسته نارگیل، چوب و ذغال سنگ نارس تهیه می‌شود. پودر ذغال هنگامی فعال می‌شود که تحت شرایط دمای شدید قرارگیرد و اکسید شود. این ماده دارای تخلل، قدرت جذب و سطح تماس بالا است و نباید با ذغال کباب‌پزی اشتباه گرفته شود. ذغال فعال، کاربردهای پزشکی فراوانی دارد و در اوایل قرن ۱۸میلادی از آن به عنوان یک روش درمانی برای مسمومیت استفاده شده است.امروزه نیز به دلیل قابلیت جذب بالای این ماده، از آن در درمان انواع مسمومیت‌های مرتبط با روده مانند مسمومیت دارویی یا اوردوز (مصرف بیش از حد یک دارو یا ماده) استفاده می‌شود.

سفیدکننده دندان ذغالی

استفاده از ذغال فعال به قدری رواج یافته است که می‌توان محصولات دندانپزشکی حاوی ذغال را در اکثر فروشگاه‌ها پیدا کرد. گفته می‌شودکه خمیر دندان‌های زغالی، توانایی پاک‌کردن انواع لک‌ها را دارد. صرف نظر از شهرت این محصولات، هیچ مدرک علمی مبنی بر مؤثر بودن آن‌ها بر سفیدی دندان‌ها وجود ندارد. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، بافت و ساختار ساینده‌ ذغال فعال نه تنها باعث سفیدی دندان‌ها نمی‌شود، بلکه می‌تواند سبب آسیب‌رسیدن به مینای دندان شود. موضوع قابل توجه اینکه می‌توان به راحتی با خرید پودر ذغال فعال و ترکیب آن با مقداری آب، یک خمیر تهیه کرد و آن را با انگشت بر روی دندان‌ها مالید.

توصیه‌هایی برای استفاده از ذغال فعال بر روی دندان

استفاده مداوم از این خمیر دندان باعث پوسیدگی و سایش دندان‌ها می‌شود، بنابراین در مصرف  آن باید دقت کرد تا به مینای دندان‌ها آسیب نرسد.  توصیه می‌شود افراد از خمیر دندان‌هایی استفاده کنند که میزان ساییدگی نسبی آنها ۲۵۰ یا کمتر است. برای کاهش ساییدگی توسط ذغال می‌توان به جای استفاده از مسواک، از انگشت خود استفاده کرد.

سایر سفید کننده‌ها

برای داشتن دندان‌هایی سفید، راه‌های گوناگونی وجود دارد. سعی کنید حتماً روزی دوبار به خصوص بعد از نوشیدن قهوه و چای که بر روی دندان، لک ایجاد می‌کنند، مسواک بزنید. برای سفید کردن دندان‌ها می‌توان از موادی مانند  جوش شیرین و هیدروژن پر اکسید رقیق شده استفاده کنید.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 382776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.