چاره ای جز حرکت به سمت ارائه تسهیلات نداریم

مدیرکل جدید گمرک استان اصفهان گفت: در گمرک همیشه با دو الزام متضاد روبه‌رو هستیم که شامل ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا و دوم اعمال کنترل و محدودیت‌ها است و ما چاره ای نداریم جز اینکه به سمت ارائه تسهیلات حرکت کنیم.

رسول کوهستانی پزوه امروز چهارشنبه -۲۶ تیرماه- در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرک استان اصفهان اظهارکرد: اصفهان به دلیل قرارگرفتن در مرکز ایران از جایگاه ویژه ای درکشور برخوردار است و شاهراه حیاتی و شریان مهم اقتصادی کشور است و کالاها باید به نوعی از اصفهان عبور کنند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: واحدهای تولیدی ما با روش های مختلف خرید کرده و با صادرات خود ارز مورد نیاز کشور را تأمین می کنند، همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه های نظارتی باید کمک کنند تا بتوانیم خدمات مناسبی به فعالان اقتصادی ارائه دهیم.

کوهستانی پزوه گفت: در گمرک همیشه با دو الزام متضاد روبه‌رو هستیم که شامل ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا و دوم اعمال کنترل و محدودیت‌ها است و ما چاره ای نداریم جز اینکه به سمت ارائه تسهیلات حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: گمرک با به کارگیری سامانه های مرتبط و برخط، روش های نوین بازرسی، به کارگیری مدیریت ریسک و حسابداری پس از ترخیص توانسته است در این زمینه به وظایف خود عمل کند.

اتاق من به روی صادرکنندگان و واردکنندگان اصفهان باز است

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: اعلام می کنم اگر واحد تولیدی در بحث واردات و صادرات مشکلی داشته باشد اتاق بنده و معاونان به روی آن ها باز است.

کوهستانی پزوه درخصوص ضرورت های تغییر درگمرک گفت: ایجاد تسهیلات و تسریع درمبادلات تجاری، افزایش حجم عملیات گمرکی و کاهش نیروی انسانی، امکان نظارت لحظه ای برانجام عملیات گمرکی، کنترل نامحسوس کالاها در قلمروی گمرکی، توصیه سازمان جهانی گمرک مبنی بر استانداردسازی و یکنواخت کردن عملیات تجاری است.

وی افزود: بیشترین مشکلات در پروسه ثبت سفارش مانند تغییرات متعدد گروه های کالایی، تناسب نداشتن تغییرات با امکان ساخت داخل و میزان نیاز به قطعات و موازی بودن فرایند تأیید مجوزهای وزارت صمت با پروسه تخصیص ارز است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: بخشی از چالش های اصلی گمرکات استان، مقاومت مقابل فناوری های نوین، پراکندگی گمرکات دراستان و عدم سازماندهی آن ها، توزیع نامناسب کالاهای وارداتی در بنادر و گمرکات کشور، عدم رضایت شغلی کارکنان گمرک و کمبود نیروی انسانی متخصص است.

کوهستانی پزوه تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت ها و افزایش شفافیت را ازچندین راهکار کلیدی موجود برای رفع مشکلات عنوان کرد.

کاشان به یک گمرک مجزا نیاز دارد

اسدالله احمدی ونهری نیز در این مراسم اصفهان با بیان اینکه در کاشان دوهزار واحد صنعتی وجود دارد و در آن بیش از یک مرکز استان صادرات داریم، گفت: باید در آنجا گمرک تأسیس شود، درهمین ارتباط حدود ۱۱هکتار زمین اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر تمام فرایندهای گمرکی، ارتباط با دیگر سازمان های مرتبط و مراحل تشریفات گمرکی نیز به صورت الکترونیکی انجام می شود.

مدیرکل سابق گمرک استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین حجم فعالیت گمرک استان اصفهان در زمینه صادرات است، گفت: در گمرک این استان به غیر از ترانزیت خارجی و کابوتاژ که تنها در مرزها صورت می پذیرد سایر اقدامات در گمرک استان انجام می شود.

احمدی ونهری با ارائه آماری از فعالیت گمرک استان گفت: درسال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار صادرات در گمرکات اصفهان انجام شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته چهار درصد از نظر وزنی و ۳۳ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است، همچنین در سه ماهه نخست امسال ۴۷۸ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان اصفهان انجام که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۵درصد و از نظر ارزشی ۲۰۸ درصد رشد داشته است.

وی درخصوص واردات به این استان نیز گفت: سال گذشته ۳۶۹ میلیون دلار واردات از گمرکات داشتیم که نسبت به سال ماقبل، ۲۵درصد از نظر وزنی و ۵۷ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته همچنین در سه ماهه نخست سال ۹۸ این میزان ۱۲۲ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل سابق گمرک استان اصفهان گفت: سال گذشته دو هزار و۹۰۵ میلیارد ریال به خزانه واریز شد که این میزان ۳۸ درصد نسبت به مشابه سال قبل خود افزایش داشته همچنین در سه ماهه  ابتدای امسال نیز ۹۵۵ میلیارد ریال بوده که ۹۰ درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

احمدی ونهری افزود: درسنوات گذشته به دلیل اینکه گمرک اصفهان سند مالکیت نداشت و فعالیت عمرانی در آن مقدور نبود با پیگیری های انجام شده از سال ۹۲ سند مالکیت آن اخذ و فعالیت عمرانی در آن آغاز شد تا بتوانیم گمرکی در شأن و منزلت مردم اصفهان داشته باشیم.

کد خبر 382771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.