آیین‌نامه کنترل شهرسازی به‌زودی تدوین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آیین‌نامه کنترل شهرسازی به زودی تدوین می‌شود، گفت: گرفتاری‌های گوناگونی که درشهرها وجود دارد متأثر از بارگذاری‌های پیش بینی نشده‌ای است که منجر به ناهنجاری‌های ساخت و ساز شده و برنامه فوری ما ایجاد قابلیت و ظرفیت برای کنترل شهرسازی است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با تاکید بر لزوم جلوگیری از ناهنجاری‌های شهرسازی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه، اظهار کرد: وزارتخانه برای ارتقای ساخت و ساز زمان زیادی صرف می‌کند، دستگاه‌ها تلاش می‌کنند و طرح‌های جامعه تصویب و ابلاغ می شوند، اما متأسفانه نه در شکل و نه در محتوا طرح‌های جامعه اثربخش نیستند و این یکی از رنج‌های بزرگی است که با آن روبه‌رو هستیم و باید برای حل این معضل اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه  ساخت وساز در کشور باید از سوی عناصر دارای صلاحیت و صاحبان کرسی فکر مدیریت, عملیاتی و اجرایی شود، افزود: شاهد بودیم که در سال‌های گذشته سوداگران برای کسب تجارت وارد صنعت ساختمان و ساخت و ساز شده‌اند و حجم خانه‌های گران‌قیمت که تله مالی در کشور ایجاد کرده است گواه این واقعیت است به همین دلیل مدیران باید به شدت فعالیت کنند و عرصه را برای سوداگران تنگ نمایند.

وزیر راه و شهرسازی اسلامی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی و حدود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را از جمله اقدامات در دستور کار دولت عنوان کرد و گفت: شرایط بازار مسکن و التهابات جامعه خارج از حوزه بخش مسکن است و اساساً به‌طور تاریخی از نرخ ارز تبعیت کرده است، بنابراین با درنظر گرفتن این واقعیت باید کمبود مسکن برای جامعه هدف که در طرح اقدام ملی شناسایی و تعریف شده است در دستور کار قرار بگیرد.

اسلامی تاکید کرد: عرضه زمین براساس سیاست‌های ابلاغی برای اجرای طرح اقدام ملی و تأمین مسکن مورد نیاز جامعه هدف سهل شده، همچنین پشتیبانی تسهیلاتی لازم و امکاناتی که بتوان به واسطه آن توسعه شهرک‌های مسکونی را با تراکم پایین در حومه کلانشهرها ایجاد کرد فراهم شده‌است.

وی ساماندهی بازار مسکن را از سیاست‌های کلان وزارتخانه برشمرد و گفت: آموزش نیروی ماهر در کنار دانش از جمله برنامه‌هایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. بدین معنا تقویت نیروی انسانی که هم دانش و هم مهارت داشته باشد جزو برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش مصرف انرژی تکلیف وزارتخانه است بنابراین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  و معاونت مسکن و ساختمان، باید به صورت ترکیبی در بحث ضوابط و مقررات و آموزش نیروی ماهر همکاری داشته باشند تا شاهد خاتمه وضعیت ساختمان‌های بی‌کیفیت و غیرقابل اعتماد باشیم.

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو است ، افزود: در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در همه لایحه‌های پشتیبان صنعت ساختمان نیاز داریم بتوانیم با مهندسان طراح این رشته‌ها در ارتباط مستقیم باشیم و آنها را در مدار فعالیت‌ها قرار دهیم تا جامعه دانش بنیان بتواند برای پیشرفت صنعت ساختمان کشور اقدام کند و دستاوردهای فناوری را در فرآیند تجاری‌سازی به ظهور برساند.

وی اضافه کرد: دو سال گذشته روزهای پرتنشی در حوزه نظام مهندسی به همراه داشت اما در سال جاری چیزی به نام تنش و درگیری نباید وجود داشته باشد. تمام سعی ما باید این باشد که جامعه مهندسی بتواند با عهده‌دار شدن مسوولیت‌های گوناگون در کنار دولت و سرمایه گذار به پشتیبانی طرحهای تعریف شده یاری برساند.

وزیر راه و شهرسازی همراهی و پشتیبانی جامعه مهندسی را برای تحقق رونق تولید از مهمترین کارهایی برشمرد که باید در مورد آن اقدام کرد و گفت: برای ما مهمترین اقدام اجرای برنامه های توسعه محور براساس مبانی برنامه‌ریزی پایدار است که شرایط آن را فراهم می‌کنیم.

کد خبر 382769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.