انگل‌هایی که با شنا منتقل می‌شود/ کاهش خطر دیابت با مصرف ویتامین D

زایمان زودهنگام و تغییر در فعالیت مغز نوزاد، راهکارهایی آسان برای داشتن پوستی خیره کننده، کاهش خطر بروز دیابت با مصرف ویتامین D، روش انتقال انگل ها با آب استخر و آخرین وضعیت پیرچشمی در ایران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات نشان می‌دهد زایمان زودهنگام موجب تغییر قابل توجه در عملکرد مغز نوزاد در طول زمان خواب می شود و می تواند بر سایر عملکردها هم تاثیر منفی داشته باشد.

محققان کلینیک شبکه مغز برگوفر فنلاند دریافتند زایمان زودهنگام می تواند موجب تغییر فعالیت مغز در طول خواب شود و بر سلامت مغز نوزاد هم در آینده تاثیر گذارد.

در این مطالعه، محققان داده های مربوط به فعالیت مغز ۹۴ نوزاد را در فنلاند بررسی کردند. ۴۲ نوزاد خیلی زودتر از موعد و در هفته ۲۷ بارداری بدنیا آمده بودند و گروه کنترل متشکل از ۵۲ نوزاد هم در پایان کامل بارداری بدنیا آمده بودند.

دکتر «لوکا کوچی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «کیفیت خواب، بخصوص در نوزادان تازه متولدشده، نشانه اصلی سلامت مغز است. ما در این مطالعه به بررسی فرایند مغز براساس الگوی خواب پرداختیم

وی در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم نوزادان متولدشده در پایان کامل دوره بارداری، فعالیت مغزشان در حالات مختلف خواب سازماندهی مجدد می شد درحالیکه در مورد نوزادانی که زودتر از موعد متولد شده بودند چنین تفاوتی مشاهده نشد

به گفته محققان، خواب نیز همانند سایر رفتارهاست و یک خواب خوب مبتنی بر سازماندهی مجدد الگوهای پویا فعالیت مغز در طول حالات مختلف خواب است.

آیا ویتامین D خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد


عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره احتمال کاهش خطر بروز دیابت با مصرف ویتامین D، گفت: مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند دریافت مقادیر کافی ویتامین D با کاهش خطر بروز دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

گلبن سهراب اظهار کرد: در گزارشی که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، ۸۰ هزار زن به مدت ۲۰ سال پیگیری شدند، خطر بروز دیابت نوع ۲ در زنانی که دریافت کلسیم بیشتر از ۱۲۰۰ میلی گرم و ویتامین D بیشتر از ۸۰۰ واحد داشتند ۳۳ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: نتایج مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد، افرادی که مقادیر بالای ویتامین D دریافت می‌کنند، خطر دیابت نوع ۲ در آنها ۴۳ درصد کاهش می‌یابد، همچنین مطالعه بعدی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین D در موش در ارتباط با کاهش شیوع دیابت نوع ۲ است.

سهراب درباره ارتباط دیابت با کمبود ویتامین D نیز گفت: رایج‌ترین عوارض بیماران دیابتی، مشکلات قلبی - عروقی است و نتایج تحقیقات، اهمیت کمبود ویتامین D در شیوع بیماری‌های قلبی - عروقی را نشان می‌دهند و اینکه ویتامین D، یک عامل درمانی یا پیشگیری‌کننده در دیابت نوع ۲ است.

متخصص تغذیه یادآور شد: سال ۲۰۱۷ در آمریکا نشستی برگزار شد که نتایج آن بیان‌کننده ارتباط بین کمبود ویتامین D با افزایش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن است. افزایش سطح کلسترول LDL خطر بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد بنابراین کمبود ویتامین D می‌تواند بر عوارض ناشی از دیابت نیز تاثیرگذار باشد.

سهراب با اشاره به اینکه با وجود تمام فواید ویتامین D، آیا استفاده بیش از حدِ این ویتامین، می‌تواند تاثیر ناگواری بر سلامت انسان بگذارد، گفت: ویتامین D جزء آن دسته از ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و مصرف بیش از حد مجاز آن می‌تواند باعث عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، اختلالات کلیوی و حتی مسمومیت شود.

وی ادامه داد: کمبود ویتامین D با افزایش نمایه توده بدنی، فشار خون بالاتر، تری گلیسرید بالا و مقاومت به انسولین که همگی از عوامل مستعدکننده فرد به بروز دیابت نوع ۲ هستند، ارتباط دارد. نکته حائز اهمیت این است که دریافت مقادیر مطلوبی از ویتامین D در پیشگیری یا کنترل دیابت تاثیر داشته و مصرف بیش از حد آن همراه با عوارض جدی است.

سهراب افزود: مصرف ویتامین D از طریق مکمل، نیازمند بررسی‌های پزشکی و تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه باید صورت گیرد و باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

سهراب توصیه کرد که با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در ایران وضعیت ویتامین D خون در همه افراد بخصوص افرادی که در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند، مورد بررسی قرار گیرد.

چگونگی ارتباط ویتامین D و دیابت

گیرنده‌های ویتامین D تقریباً در تمام سلول‌های بدن وجود دارند که این نشان‌دهنده نقش مهم این ویتامین در فرآیندهای شیمیایی بدن است. اما این ویتامین نقش قابل توجه و مهمی در تنظیم عملکرد سلول‌های بتای پانکراس (سلول‌های ترشح‌کننده انسولین در پانکراس یا همان لوزالمعده) دارد.

در دیابت نوع ۱ که ترشح انسولین در آن مختل می‌شود، سلول‌های بتای پانکراس توسط سیستم ایمنی بدن تخریب می‌شوند و در دیابت نوع ۲، سلول‌های بتا تلاش می‌کنند تا انسولین بیشتری تولید کنند چون در سایر بافت‌های بدن مقاومت به انسولین وجود دارد و این هورمون نمی‌تواند عملکرد لازم را داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث مقاومت به انسولین می‌شوند؛ اضافه وزن، نداشتن فعالیت فیزیکی، چربی شکمی زیاد و زمینه ژنتیکی است.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D در سلول‌های بتا پانکراس بر تولید و ترشح انسولین اثر می‌گذارد. ترشح انسولین وابسته به کلسیم است و جذب کلسیم نیز تحت تاثیر ویتامین D قرار می‌گیرد.

نتایج برخی مطالعات حیوانی نشان داده که کمبود ویتامین D منجر به کاهش تولید انسولین می‌شود و یا اینکه کمبود ویتامین D، کاهش حساسیت بافت‌ها به انسولین و در نتیجه بروز دیابت نوع ۲ را به دنبال دارد.

راهکارهایی آسان برای داشتن پوستی خیره کننده

روش‌های متعددی برای داشتن پوستی شاداب و سالم وجود دارد که شما می‌توانید به صورت روزمره آن‌ها را انجام دهید.

رژیم غذایی مناسب برای به دست آوردن سلامت بدن بسیار مفید است و این رژیم غذایی تاثیر مستقیمی روی پوست صورت دارد اگر رژیم غذایی ما نامناسب باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن پوست صورتمان دچار چین و چروک و لک می‌شود، اما از سوی دیگر برخی از مواد غذایی مفید وجود دارد که نه تنها از ایجاد چین و چروک روی پوست صورت جلوگیری می‌کنند بلکه حتی سبب شفاف شدن پوست هم می‌شوند.

در اینجا به معرفی مواد غذایی که سلامت پوست صورت شما را تضمین می‌کنند می‌پردازیم.

هویج

همه ما فکر می‌کنیم که هویج برای سلامت چشم مفید است، اما در این صیفی حجم زیادی از بتاکاروتن وجود دارد؛ بتاکاروتن ویتامین‌ای است که می‌تواند به شفاف شدن پوست صورت کمک کند و آن را در برابر اشعه‌های مضر خورشید مقاوم می‌سازد.
رژیم غذایی که پوستتان را درخشان می‌کند

ماهی چرب

ماهی‌های چرب سرشار از اسیدها و امگا ۳ هستند که به کاهش التهابات پوستی کمک کرده و از بروز و ایجاد انواع آکنه و حساسیت‌ها روی پوست صورت جلوگیری می‌کند.

قرار دادن ماهی در رژیم غذایی شفاف شدن پوست صورت و از بین رفتن چین و چروک می‌شود.

میوه توت

در میوه توت منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌رود و می‌توانند سبب روشن شدن پوست صورت شود در این میوه حجم زیادی ویتامین c و مواد معدنی و پروتئین‌ها وجود دارند که البته پروتئین سبب سفت شدن پوست صورت می‌شود.

سبزیجات

خوردن سبزیجات سبب از بین رفتن چین و چروک‌های پوستی و روشن شدن پوست صورت میشود همچنین به دلیل آنچه سبزی‌ها دارای آب زیادی هستند می‌توان همراه با آن‌ها لکه صورت را از بین برد.

درصد بالایی از ایرانی ها در معرض پیر چشمی هستند

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران، بر نقش اپتومتریست‌ها در تشخیص، درمان و پیشگیری از نارسایی‌های چشم تاکید کرد.

شهرزاد نکونام، در آستانه بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران که از ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: تشخیص و درمان عیوب انکساری از مهم‌ترین وظایف اپتومتریست ها است. درصد قابل توجهی از جامعه ایران مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، پیرچشمی و عوارض ناشی از آن مثل تاری دید، سردرد و خستگی چشم است. اپتومتریست با تجویز، ساخت و ارائه عینک و لنز تماسی مناسب موجب کاهش این عوارض خواهد شد.

وی افزود: نسل جدید نسبت به نسل‌های قدیمی نزدیک بین‌تر هستند و پیش بینی می‌شود نسل بعد هم از نسل فعلی نزدیک بین‌تر باشند.

نکونام  افزود: در برخی مطالعات پیش بینی شده که آمریکا تا سال ۲۰۵۰ دارای ۲۶۰ میلیون فرد مبتلا به نزدیک بینی خواهد بود در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ در حدود ۹۰ میلیون نفر بوده است. کانادا هم تا سال ۲۰۵۰ دارای ۶۶ میلیون فرد نزدیک بین در مقایسه با ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ خواهد بود.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: این آمار لزوم توجه به کنترل و پیشگیری از نزدیک بینی را آشکار می‌کند و اپتومتریست می‌تواند با تجویز عینک، لنز مناسب و انجام تمهیدات علمی، بینایی جامعه را در این امر مهم یاری کند.

وی بیان کرد: ایران از نظر سنی کشور جوانی نیست، به طوری که در آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، میانه جمعیت ایران حدود ۳۰ سال گزارش شده است. بنابراین درصد بالایی از جمعیت ما در معرض پیرچشمی و عوارض ناشی از آن هستند. تجویز عینک و لنز تماسی مناسب توسط اپتومتریست موجب کاهش این عوارض خواهد شد.

نکونام تاکید کرد: ورود فن آوری‌های نوین به زندگی امروز، استفاده از رایانه و تجهیرات دیجیتال را اجتناب ناپذیر ساخته، به طوری که بسیاری از فعالیت‌های اداری، آموزشی، پژوهشی، تجاری، محاسباتی و…، بدون وجود رایانه امکان پذیر نیست.

وی افزود: اپتومتریست با تجویز و ساخت عینک‌های ویژه کامپیوتر، از مشکلات و عوارض ناشی از نور آبی دستگاه‌های دیجیتال جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران با اشاره به اینکه تشخیص نارسایی‌های دید دوچشمی و درمان غیر دارویی آنها نیز از سایر وظایف اپتومتریست است، گفت: از جمله این نارسایی‌ها، تشخیص و درمان تنبلی چشم بوده که بیش از دو دهه است طی برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در حال انجام است.

انگل هایی که با آب استخر منتقل می شود!

شنا یکی از ورزش های مفرح تابستانی است اما رعایت نشدن شرایط بهداشتی در استخرها باعث می شود همین ورزش مفرح به جای این‌که تقویت کننده سلامت ما باشد به آن آسیب برساند. در ادامه مطلب به آلودگی های خطرناک استخرها اشاره می کنیم

انگل میکروسکوپی کریپتوسپوریدیوم

(Cryptosporidium) یکی از انگل‌هایی است که در آب گرم رشد می‌کند، بنابراین اغلب در استخرها و دریاچه های شلوغ وجود دارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آب به عنوان گذرگاهی برای ورود این انگل به بدن عمل می کند و بدن ما را به میزبان آن تبدیل خواهد کرد.

چرا کریپتوسپوریدیوم خطرناک است؟

کریپتوسپوریدیوم یک انگل میکروسکوپی است که با تکثیر در بدن میزبان به بقای خود ادامه می‌دهد. اگر ذرات میکروسکوپی مدفوع آلوده به این انگل در آب استخرهای شنا وجود داشته باشد و توسط شناکنندگان فروبرده شود، آن‌ها را به میزبان این انگل تبدیل می کند
و باعث بروز علایم گوارشی می شود. این علایم عبارت است ازاسهال‌ آبکی، گرفتگی معده، استفراغ، سرفه مداوم (در یپتوسپوریدیوز تنفسی) و دل درد. علایم بیماری معمولا به مدت سه هفته تداوم پیدا می کند و فرد را در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار می‌دهد. این کم‌آبی می تواند برای کودکان و افراد دچار نقص ایمنی کشنده باشد.

چگونه به این انگل آلوده می شویم؟
در بیشتر موارد، ابتلا به علایم ناشی از انگل کریپتو از طریق استخرهای آلوده صورت می گیرد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد ۵۸ درصد استخرهای شنا به این انگل آلوده هستند. افراد مبتلا به اسهال، به ویژه کودکانی که کنترل زیادی روی مدفوع خود ندارند، آب استخر را به انگل بیماری آلوده می کنند و همه کسانی که مقادیری از این آب را در هنگام شنا فرو می برند به بیماری مبتلا می‌شوند.

یک فرد آلوده می تواند آب استخر را به صد میلیون تخم انگل آلوده کند. این درحالی است که وجود فقط ۱۰ تخم انگل در آب یک استخر برای ابتلا به عفونت کافی است. تحقیقات نشان می دهد بر خلاف دیگر انگل‌ها و باکتری‌ها، کریپتوسپوریدیوم در مقابل کلر هم مقاوم است و حتی در آب های کلر زده هم به مدت ۱۰ روز زنده می‌ماند.

چگونه از خود و فرزندانمان محافظت کنیم؟

برای این‌که از آلودگی خود و کودکانتان به کریپتو جلوگیری کنید، توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:
هرگز و تحت هیچ شرایطی در هنگام شنا آب استخر را فرو نبرید.
اگر به اسهال مبتلا هستید شنا نکنید و به کودکانتان هم در صورت ابتلا به اسهال اجازه شنا کردن ندهید.
اگر خود یا فرزندتان آلوده به این انگل شده اید تا دو هفته پس از بهبودی از رفتن به استخر خودداری کنید زیرا تا ۵۰ روز بعد از بهبود، هنوز هم حامل انگل هستید. همیشه قبل و بعد از شنا کردن، دوش بگیرید.

کد خبر 382768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.