کودکان منظم مسئولیت‌پذیر می‌شوند

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: نظم بخشی باید از دو سالگی کودک که دارای استقلال و در محیط فعال می‌شود به او آموزش داده شود و این مهارت باعث رشد اخلاقی و مسئولیت پذیری او می شود.

نرگس عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره اهمیت آموزش نظم بین کودکان اظهار کرد: منشا نظم دوستی در بین انسان‌ها به دلیل نظام مند بودن طبیعت و خلقلت انسان است. خانواده معمولا با چالش بزرگ تربیت کودکان بر مبنای نظم و پیوستگی در امور مواجه هستند  و نظم فیزیکی کودکان برای بسیاری از والدین دغدغه می شود.

وی با تاکید بر اینکه روانشناسان نظم و انضباط داشتن را یک امر معجزه گرانه می دانند، افزود: در حقیقت آنها معتقدند که کلید رسیدن افراد به عظمت شخصی مولفه انضباط داشتن است ولی انضباط فقط به معنای جمع و جور کردن وسائل خانه جهت دسترسی سریع نیست.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری معتقد است که انضباط داشتن توانایی کنترل برخورد در زندگی است. کنترل بر رفتار، برنامه ریزی، اولویت بندی و شناخت نیازهای اصلی زندگی به افراد کمک می کند تا بتوانند منابع را در جای خود حفظ کرده و منافع را به دست آورند و در هنگام نیاز بهره مند شوند که حاکی از برتری انسان بر سایر موجودات است.

 مهارت نظم و رسیدن به موفقیت

وی با بیان اینکه انسان‌های موفق از مهارت اصلی نظم برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند، گفت: وجود نظم در زندگی افراد به خصوص کودکان پیامدهای زیادی دنبال دارد و سرعت بخشیدن به کارها و سریع به نتیجه رسیدن از پیامدهای واضح نظم در زندگی کودکان است که آرامش روحی و روانی را برای آنها به ارمغان می آورد.

عطریان با اشاره به اینکه نظم فیزیکی در اصل ایجاد کننده آرامش روح و روان در خانواده است، اظهار کرد: باید توجه داشت که وجود استرسها در کاهش عزت نفس اشخاص موثر است. بنابراین آرامش فکر و روح و روان کاهش بسیاری از اختلالات را همراه دارد. به طور یقین مهارت زندگی کردن، اعتماد به نفس و داشتن حریم و روابط محترمانه در خانواده را با وجود نظم می‌توان پر رنگ تر نشان داد.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: اگر افراد بیاموزند که مطابق تقسیم کار هر کدام به وظایف شان در زمان معین از دوره کودکی تا دوره بزرگسالی عمل کنند به طور یقین هیچ فردی قربانی فرد دیگری نمی شود.

وی تصریح کرد: نظم بخشی باید از دو سالگی کودک که دارای استقلال و در محیط فعال می شود به او آموزش داده شود و با آموختن نظم به کودکان در واقع در زندگی او مهارتی ایجاد می شود که در امور آینده زندگی او فوق العاده کمک کننده خواهد بود.

عطریان با بیان اینکه نظم بخشیدن به فعالیت ها باعث برقراری ارتباط منطقی بین فرزند و مادر می شود، گفت: نکته اصلی در آموزش نظم از سوی والدین به فرزندان این است که در درجه اول باید بدانند که نظم پیدا کردن کودکان یک مهارت بسیار عمیق و زمان بر است.

وی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن نظم بخشی کودکان محقق شدن این ویژگی در بین بچه ها نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد تا کودک به به این باور برسد و به این ویژگی احساس نیاز پیدا کند تا مولفه های آبرومندی، حیثیت اجتماعی و مسولیت پذیری برای او مهم باشد و همه موارد انگیزه ای برای داشتن نظم کودکان می شود.

برای یاد دادن نظم به کودکان صبور باشید

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری تاکید کرد: کودک به مرور نظم را یاد می گیرد و باید والدین با صبر و به آرامی و در قالب مشارکت جویی جمع و جور کردن وسایل و نظم بخشیدن را به فرزندان بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه والدین در آموزش نظم دادن به بچه ها باید ابتدا خودشان در زندگی با سلیقه و خلاق باشند، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایلی که در تربیت نظم کودک اختلال ایجاد می کند این است که والدین معمولا پایبند به نظم و خلاقیت در زندگی نیستند و از کودک انتظار  بیش از حد توان او را دارند.

عطریان  با تاکید بر اینکه فرزندان از رفتارهای والدین الگو برداری می کنند، گفت: می طلبد که در زندگی والدین به قول و قرارهایی که به فرزندان می دهند عمل کنند و باید فرزندان را به دلیل نظمشان تشویق کرده و پاداش دهند تا کودکان نظم داشتن در زندگی را باور کنند.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری اظهار کرد: این رفتار بر رشد اخلاقی کودک و شخصیت و تمرکز او بسیار موثر است و فضای گسترش عمق فکری و شخصیتی کودکان را هموار می کند. کودکان باید نظم و مسئولیت پذیری را بیاموزند و مسئولیت هایی را که به کودکان می دهند متناسب با توانمندیهای آنها باشد.

کد خبر 382766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.