اشک پیازکاران اصفهانی درآمد/ سرگردانی ۲۰۰ هزار تن محصول

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها از بی توجهی دولت نسبت به کشت پیاز در غرب این استان خبر داد و گفت: اگر عزمی برای حمایت از کشاورزان و قطع دست سودجویان نباشد امسال هم با افزایش شدید قیمت پیاز و خسارت پیازکاران روبرو خواهیم بود.

 به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، عباس محمدصالحی با اشاره به تجربه کشاورزان این استان درخصوص کشت سیب زمینی اظهار کرد: دولت درباره محصول سیب زمینی هم همین رفتار را داشت و حمایت موثری از کشاورزان نکرد و نتیجه آن افزایش قیمت سیب زمینی به بیشتر از دوازده هزارتومان در پاییز و زمستان سال قبل بود. حال اگر از پیازکاران هم حمایت نشود باز همین ماجرا تکرار خواهد شد.

 وی با اشاره به نزدیکی فصل برداشت پیاز از این خطه گفت: تا پایان تیرماه فصل برداشت پیاز از غرب استان اصفهان است. پیش بینی شده که بیشتر از ۲۰۰هزار تن محصول پیاز از سطح زیر کشت این استان برداشت شود که این میزان می‌تواند نیاز بازار را در این فصل تأمین کند، کشاورزان برای تعدیل بازار و تأمین نیاز مصرف کننده سطح بیشتری را زیر کشت بردند و برای برداشت محصول باکیفیت هزینه کردند اما حالا بیم از آن دارند که با رفتار منفعلانه دولت دچار خسارت شوند.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به هزینه سنگین کاشت پیاز تصریح کرد: کشاورزان تقریباً برای هر جریب کشت پیاز نزدیک به هشت میلیون تومان و در هر هکتار هشتاد میلیون تومان هزینه کردند. با روند کنونی بازار هر کیلو پیاز از کشاورز پانصد تومان خریداری می‌شود و در فصل برداشت تا سیصدتومان هم کاهش خواهد داشت. این موضوع سبب می‌شود کشاورزان متضرر شده و حتی هزینه کشت محصول را تأمین نمی‌کنند.

وی با اشاره به وجود سودجویان و پیش خرید محصول  افزود: کشاورزان زانوی غم بغل کرده‌اند و امیدی به آینده ندارند. حاصل دسترنج آنها را سودجویان برداشت می‌کنند که به راحتی با پیش خرید محصول(سلف خری)  سود می‌برند و با انبار کردن محصول در فصل زمستان به چندبرابر قیمت آن را وارد بازار می‌کنند. و برای کشاورز تنها زحمت و حسرت باقی می‌مانند و متاسفانه دولت تنها نظاره می‌کند و این موضوع باعث رنجش کشاورزان است.

اصفهان توان تامین نیاز پیاز کشور را دارد

محمد صالحی با اشاره به تأمین پیاز کشور توسط اصفهان اظهار کرد: کشاورزان غرب استان اصفهان در سال‌های گذشته به کشت پیاز روی آوردند و هم اکنون یک چهارم نیاز کشور را پیازکاران اصفهانی تأمین می‌کنند. و در اواخر تیرماه در فصل تابستان اصفهان تأمین کننده پیاز کشور است. میزان تولید محصول هم اکنون بیشتر از نیاز مصرف کننده است و چنانچه ابزار لازم برای کشاورزان فراهم باشد می‌توان این محصول را به کشورهای همسایه صادر نمود و آورده بیشتری را نصیب کشاورزان کرد.

وی با درخواست از دولت برای تدبیری عاجل برای کشاورزان پیشنهاد کرد: دولت و مشخصاً جهاد کشاورزی باید برای تأمین بازار و حمایت از کشاورز و مصرف کننده وارد گود شود و حالا با خرید تضمینی محصول از کشاورزان برای تنظیم بازار و عرضه در فصل مناسب اقدام کند. این اقدام باید حالا که به کشاورزان مربوط است، صورت گیرد و نه زمانی که باید برای بازار متشنج کاری کرد و آن وقت دولت از سودجویان به چندین برابر قیمت محصول را خریداری و به بازار عرضه کند. دولت باید نقش حمایتی از کشاورز داشته باشد که تعلل در این امر تا کنون موجب رنجش کشاورزان و ناامیدی آنها بوده است.

جهادکشاورزی منفعل است

نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استانها با اعلام نارضایتی از جهادکشاورزی ادامه داد: متاسفانه کشاورزان دولت و جهادکشاورزی را در موضع انفعال می‌بینند و امیدی به حمایت دولت ندارند. دولت همیشه در تصمیم گیری دیرتر از زمان خود عمل می‌کند و تصمیم‌ها تا زمان اجرایی شدن، زمان زیادی را از دست داده و در نهایت ثمرات آن به کشاورزان نمی‌رسد. دولت برای نجات کشاورزان کاری نمی‌کند و اموال و دسترنج کشاورز به دست دلالان و سودجویان به یغما می‌رود و این امر رغبتی برای کشاورز برای کشت در سال‌های بعد باقی نمی‌گذارد.

محمدصالحی با ارائه راهکار به دولت پیشنهاد کرد: جهادکشاورزی می‌تواند با خرید تضمینی محصول از کشاورزان به قیمت مناسب راه را بر سودجویان ببندد و امید را برای کشت و کار به کشاورزان برگرداند. البته امید چندانی به رفتار دولت نیست. چون سال‌های قبل هم همین روند تکرار شده و دولت در موضع انفعال با مسئله کشاورزان برخورد کرده و در سالهای قبل هم برای خرید تضمینی و یا حمایت از کشاورزان هیچ کاری نکرده است. حالا هم کشاورزان امید چندانی نسبت به رفتار دولت ندارند اما می‌خواهند که دولت حداقل در این شرایط که مشکلات معیشتی بیشتر از همیشه کشاورزان را آزار می‌دهد، پای کار بیاید و با خرید تضمینی برای حل این مشکل اقدام کند.

وی با اشاره به حل مقطعی مشکل آب در استان اصفهان تاکید کرد: پس از بارش‌های بهاری امسال و پر شدن سد زاینده رود، مشکل آب این استان تا حدودی رفع شده و امیدواریم روند بارش‌ها در سال‌های آتی ادامه داشته باشد تا کشاورزان درباره آب مشکلی نداشته باشند. حق آبه کشاورزان در شرق اصفهان هم همواره محل مناقشه بوده و دولت و آب منطقه‌ای اصفهان برای مدیریت آب در این استان وارد عمل شده تا آب موجود پشت سد زاینده رود برای مصرف خانگی و شرب استفاده شود.

کد خبر 382761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.