بررسی پیشنهاد دریافت عوارض از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد دریافت عوارض از ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شورای شهر اصفهان در حال بررسی است، گفت: دریافت این عوارض راه حلی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه تمام رها شده است.

حسن محمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ورود به موضوع ساماندهی ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده شهر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان انجام شده است.

وی افزود: در صدد هستیم با همکاری شورای شهر و تصویب یک لایحه، برنامه و روش خوبی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده داشته باشیم تا بر اساس آن این ساختمان‌ها در صورت تعیین تکلیف نکردن مالک مشمول پرداخت عوارض شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۸۱ ساختمان نیمه‌ساز رها شده در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان شناسایی شده است، تصریح کرد: پس از اعلام اخطار و برگزاری جلسه با مالکان این ساختمان‌ها، ادامه ساخت و ساز ۱۱۸ ساختمان نیمه کاره آغاز و این محل‌ها از حالت تعطیلی و مخروبه بودن خارج شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مالکان ۲۵۳ مورد از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده در مرحله پیگیری پرداخت بدهیها، مقاومسازی ایستایی ساختمان، رفع اختلافات وارثان و تامین مالی ساخت بنا قرار گرفته اند و برای ۲۹ مورد از این ساختمانها در خصوص اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها اقدام شده است.

محمدحسینی با تاکید بر اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شهر جزء تکالیف مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: براساس این قانون در خصوص زمین یا بنای مخروبه‌ای که نقض کننده بهداشت، پاکیزگی و موازین شهر است، شهرداری می‌تواند با اجرای یک فرایند و دادن فرصت زمانی به مالک یا مالکان، آنها را موظف کند بر اساس نظر شهرداری و کارشناسان مراحل تعیین تکلیف و تغییر وضعیت ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده را انجام دهند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت شهرداری می‌تواند در این فرایند مداخله کند و ساختمان‌ها را از فضای قبل خارج کند و حتی هزینه‌هایی که شهرداری در این خصوص متقبل می‌شود از مالک یا مالکان با لحاظ ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت کند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مخاطرات ساختمان‌های نیمه ساز رها شده در شهر، گفت: ساختمان‌های نیمه کاره رها شده در سطح شهر مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند که یکی از خطرات نهفته، ریزش ناگهانی سازه‌های ساختمان‌های نیمه کاره در اثر فرسودگی و یا استحکام نداشتن است و علاوه بر آن بیشتر ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای انباشت نخاله‌ها و پسماندها یا حتی تجمع حیوانات تبدیل می‌شود.

وی افزود: تبدیل ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای بیتوته افراد معتاد و کارتن خواب نکته دیگری است که می‌تواند امنیت مردم را به خطر انداخته و از نظر امنیتی باعث دغدغه خاطر شهروندان شود، از این رو ساماندهی این ساختمان‌ها به پاکیزگی، زیبایی و منظر شهر کمک می‌کند و تعیین تکلیف آنها رونق ساخت و سازها را به همراه خواهد داشت.

محمدحسینی با بیان اینکه کمیته‌ای در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شده تا ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در مناطق ۱۵ گانه شناسایی و با شناسایی مالکان مشکلات مربوطه رفع شود، تصریح کرد: بعضی از ساختمان‌های نیمه‌کاره سرمایه‌ای است که سالیان سال در شهر رها شده در حالی که ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر است و اگر به این موضوع پرداخته نشود، روز به روز تعداد ساختمان‌های نیمه ساخت بیشتر و نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: برای شناسایی ساختمان های نیمه ساخت منتظر اعلام شکایت از سوی شهروندان نخواهیم بود و ماموران پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در بازدیدهای روزانه خود این موارد را شناسایی و اقدامات لازم برای تعیین تکلیف آنها را انجام می‌دهند.

کد خبر 382743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.