آغاز برداشت کتیرا از مراتع خوانسار

خوانسار_رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: برداشت گونه گون کتیرا از دو هزار هکتار از مراتع طبیعی روستاهای صفادشت، خشکه‌رود و مهرآباد این شهرستان آغاز شده است.

ابراهیم پورهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار با بیان اینکه بهره‌برداران مراتع موسیر و کتیرا باید با منابع طبیعی قرارداد منعقد کنند، اظهار کرد: برداشت غیراصولی موسیر به عرصه‌های منابع طبیعی خسارت وارد می‌کند، بنابراین با متخلفان این عرصه برخورد قضایی می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته از سه هزار هکتار از مراتع روستای خشکه‌رود و قلعه‌بابامحمد ۳۵ تن کتیرا برداشت شد که زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را ایجاد کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار با بیان اینکه ۲۰ درصد هزینه برداشت کتیرا به عنوان بهره‌ مالکانه باید به حساب اداره‌کل منابع طبیعی واریز شود، تصریح کرد: سال گذشته براساس تعرفه منابع طبیعی هر کیلو کتیرا ۱۲۰ هزار تومان به فروش رسید در حالی که امسال این رقم ۲۵۰ هزار تومان است.

پورهاشمی ادامه داد: بر اثر بارش‌های سال زراعی جاری رویش گونه گون کتیرا در مراتع شهرستان دو برابر افزایش داشته است، اما متقاضی برداشت کاهش داشته که علت آن بروز مشکلاتی در صادرات این محصول به خارج از کشور بوده است.

پوهاشمی با بیان اینکه برداشت گونه گون کتیرا در دو هزار هکتار از مراتع طبیعی روستای صفادشت، خشکه رود و مهرآباد آغاز شده است، خاطرنشان کرد: امسال برداشت کتیرا زمینه اشتغال ۴۰ نفر را فراهم کرده است و پیش‌بینی می‌شود ۱۰ تن محصول از این مراتع برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ هکتار از مراتع خشکه‌رود غرق شده است، صریح کرد: اکنون ۹۰۰ بهره‌بردار دامی در شهرستان خوانسار وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار اظهار کرد: پروژه آبخیزداری منطقه خشکه‌رود در قالب احداث بندهای آبخیزداری در سال گذشته با اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا و ۴۰ درصد پیشرفت داشته است؛ امسال ادامه این طرح شروع و تا مهرماه به پایان می‌رسد.

کد خبر 382742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.