گرد و غبار تا پایان مرداد در اصفهان می‌ماند

یک جغرافیدان اقلیم‌شناس گفت: بارندگی‌های امسال موجب جاری شدن روان‌آب‌ و بر جای ماندن رسوبات ریزدانه شده است، این رسوبات ریزدانه همراه با بادهای غالب از شمال و شرق استان به سمت شهر اصفهان حرکت کرده‌اند.

امیر گندمکار درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شدت گرما و دمای بالای هوا در این فصل از سال در کشور عادی است، البته امکان نوسان دمای هوا تا نیم درجه سانتی‌گراد وجود دارد و گرم‌تر یا خنک‌تر بودن هوا طی سال‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: علت گرمای هوا در فصل تابستان به دلیل حاکمیت سیستم پرفشار جنب حاره‌ای بر روی کشور است که اجازه نفوذ هیچ گونه هوای کم‌فشار و خنک را نمی‌دهد، سرعت پایین باد نیز گرمای هوا را تشدید می‌کند.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس خاطرنشان کرد: جهت وزش بادها بر روی اصفهان در فصل تابستان تغییر و بادها در این فصل از سمت شرق و شمال شروع به وزش می‌کند، این در حالی است که در فصول دیگر بادها از سمت غرب بر روی شهر اصفهان می‌وزد .

گندمکار ادامه داد: نواحی شمال و شرق اصفهان کویری است، در نتیجه رسوبات در این فصل از سال و همزمان با تغییر جهت وزش باد به سمت شهر اصفهان حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: گرد و غبار تاثیری بر افزایش دما ندارد بلکه در برخی مواقع به دلیل تاثیر برکاهش میزان تابش خورشید موجب کاهش دما نیز می‌شود.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس با اشاره به علت شدت گرد و غبارهای تابستان امسال بر روی شهر، عنوان کرد: بارندگی‌ها و سیلاب‌های امسال موجب ایجاد روان‌آب‌هایی شد که رسوبات زیادی را بر جای گذاشت، این رسوبات ریزدانه به وسیله باد از شمال و شرق استان اصفهان به سمت شهر اصفهان حرکت میکند در حالی که سال گذشته میزان این رسوبات ریز دانه زیاد نبود.

گندمکار گفت: مشکل وجود گرد و غبار بر روی آسمان شهر اصفهان تقریبا تاپایان مردادماه ادامه دارد.

کد خبر 382733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.