سند" دیپلماسی شهری" اصفهان به تصویب رسید

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان با همکاری روابط بین‎الملل شهرداری سند "دیپلماسی شهری" را به تصویب کمیسیون تلفیق رساند تا اصفهان با شهرهای خواهر خوانده روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری و ورزشی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در برنامه رادیویی "صدای شهر" با اشاره به لزوم تعاملات بین‌المللی و دیپلماسی شهری، اظهارکرد: دیپلماسی رسمی آن بخشی از تعاملات با کشورهای جهان توسط وزارت امور خارجه است که بسیار محافظه کارانه و همراه با قید و بندهای سخت‌گیرانه است که در ذیل دیپلماسی رسمی، دیپلماسی عمومی فارغ از قید و بندهای دیپلماسی رسمی وجود دارد که در آن به عنوان مثال با مکاتبه یک دستگاه اداری در اصفهان با دستگاه دیگر در سایر کشورها مراودات و ارتباطات برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیتی که در دیپلماسی عمومی وجود دارد، دور زدن فشارهای سیاسی است، افزود: در دیپلماسی عمومی با بدنه‌ای ارتباط برقرار می‌شود که از نظر فکری و نوع نگاه و جهان‌بینی به ما نزدیکتر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه با دیپلماسی عمومی میتوانیم بخش زیادی از تحریمها و فشارهای بین‌المللی را دور بزنیم و البته جذب گردشگر داشته باشیم، گفت: در دیپلماسی عمومی میتوانیم به تعداد سازمانها و نهادهای در شهر تعاملات گوناگونی در حوزه علمی و فرهنگی، فناوری و اقتصادی برقرار و از فواید آن بهرهمند شویم.

وی تصریح کرد: یکی از شروط و خواسته‌های جدی شورای پنجم در انتخاب شهردار، داشتن برنامه مشخص برای دیپلماسی شهری و توسعه این موضوع مهم بود، زیرا در دو دهه شهرداری اصفهان فاقد روابط بینالملل بود و این فقدان مدیریت روابط بینالمللی مشکلات زیادی به وجود آورد که خوشبختانه در این دوره مدیریت روابط بین المللی در بدنه شهرداری اصفهان شکل گرفت.

خواهرخواندگی از روی کاغذ باید به سطح شهر آید

خسروی ادامه داد: تاکید شورای شهر این بود که خواهرخواندگی از روی کاغذ باید به سطح شهر آید و اتفاقات مفیدی بین شهرهای خواهر خوانده رخ دهد زیرا خواهرخواندگی‌ها در حد تعارف باقی مانده بود و هیچ اقدام عملیاتی انجام نمیشد و تنها به نامگذاری خیابان بسنده میشد، در حالی که هدف اصلی تعامل بین شهرها، شهروندان و سازمان‌ها و نهادها بود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان با همکاری روابط بینالملل شهرداری، سند "دیپلماسی شهری" اصفهان تنظیم و مصوبه کمیسیون تلفیق را دریافت کرد تا به مرحله اجرا برسد، افزود: در این سند تاکید شده اصفهان با شهرهای خواهر خوانده روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری و ورزشی داشته باشد، البته بر این باور هستیم که موفقیت سند زمانی خواهد بود که بخش خصوصی به آن ورود پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مدل تعریف شده این بود که بخش خصوصی به ویژه در بخش اقتصاد تورهایی تعریف و هیئت‌هایی شکل دهد که با یکدیگر رفت و آمدهای دوجانبه برای تعاملات اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نخستین گام بین اصفهان و مسقط آبان بود که سال ۹۷ رویدادی تعریف و بخش خصوصی داوطلب شد که برای اولین بار مجری برگزاری نشست مشترک بین اصفهان و مسقط شود، تصریح کرد: البته شهردار اصفهان با شهردار مسقط همچنین رییس اتاق بازرگانی شهر اصفهان با رییس اتاق بازرگانی مسقط مکاتبهای برای برگزاری این رویداد مهم انجام دادند تا اینکه اول اسفندماه سال گذشته این هیئت با حضور ۲۷ نفر از فعالان اقتصادی عمان وارد شهر اصفهان شد و البته این اتفاق دستاورد مهم شورای پنجم بود.

خسروی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بین اصفهان و مسقط تیمی برای توسعه مباحث اقتصادی، فرهنگی و هنری تلاش میکند، گفت: مدیریت شهری از تیمی که برگزارکننده رویدادهای مشترک بین اصفهان و شهرهای بزرگ دنیا باشد، حمایت می کند.

وی ادامه داد: پس از تجربه موفق مسقط، مکاتبه شهردار اصفهان با شهردار میلان برای دیپلماسی شهری انجام شد که خوشبختانه با استقبال میلان رو به رو شد، از این رو فراخوانی به بخش خصوصی برای برگزاری رویداد بین دو شهر اعلام و یک شرکت اعلام امادگی کرد تا اوایل مهرماه سال‌جاری هیئتی از میلان به شهر اصفهان سفر کند و توسط همان مجزی در آذرماه ۹۸ نیز هیئتی از اصفهان به میلان برود.

برگزاری رویداد مهم بین اصفهان و سن پترزبورگ

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به مناسبت نوروز امسال پیام تبریک رییس شورای شهر سن پترزبورگ به شورای شهر اصفهان اعلام و در آن تاکید شد که امسال بیستمین سالگرد خواهرخواندگی این دو شهر است و تمایل به برگزاری رویداد مشترک به همین مناسبت داریم.

وی ادامه داد: پیرو این نامه، مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام امادگی کرد که مدل مسقط را در خصوص تعاملات اقتصادی در شهر سن پترزبورگ اجرا کند، از این رو فراخوان منتشر و ۳۲ شرکت اعلام آمادگی کردند که روزهای ۱۹ تا ۲۲ مردادماه سال جاری به میزبانی شهرداری سن پترزبورگ رویداد مهمی بین اصفهان و سن پترزبورگ برگزار شود تا بتوانیم تعدادی قرارداد را امضاء کرده و تعاملات را رقم بزنیم.

خسروی با بیان اینکه پیشنهادی از سوی شهرداری حلب به شهرداری اصفهان مطرح شد تا مراودات اقتصادی انجام شود، گفت: پس از انجام فراخوان یک شرکت خوشنام اعلام آمادگی کرد تا زمینه سفر تعدادی از تجار سوریه به اصفهان را فراهم و رویدادی را برای انجام تعاملات بین اصفهان و حلب برگزار کند.

وی تصریح کرد: تاریخ برگزاری رویداد بین حلب و اصفهان هنوز مشخص نشده، اما امیدواریم پاییز ۹۸ میزبان جمعی از فعالان کشور سوریه در اصفهان باشیم.

کد خبر 382720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.