رزم رسانه‌ای

اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه، گفت‌وگوی ظریف با رسانه های بین المللی و جزئیات جدید فساد در سازمان غذا و دارو، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - چهارشنبه ۲۶ تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، تهران برای نخستین‌بار در سه سال و نیم گذشته از عمر اجرای برجام، و پس از خروج یک طرفه آمریکا و در پاسخ به تعلل‌های برجامی ۱+۴، کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرده و ساعت شنی عبور از گام دوم و رسیدن به گام سوم به کار افتاده است. از سوی دیگر ظریف در حالی به نیویورک رفته که تهران و واشنگتن مجموعه‌ای از تنش‌های جدی را از آخرین مرتبه حضور وزیرخارجه ایران در آمریکا، پشت سر گذاشته‌اند. هدف قرار گرفتن تانکرها و نفتکش‌هایی در خلیج فارس، ساقط شدن پهپاد جاسوسیآمریکا در حریم هوایی کشورمان توسط نیروهای نظامی و توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق توسط بریتانیا، به دستور آمریکا؛ مجموعه‌ای از جدیدترین تحولاتی هستند که ظریف با در دست داشتن پرونده آنها به نیویورک رفت.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارت محمدجوادظریف در گفت و گو با رسانه های بین المللی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «رزم رسانه‌ای» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: پرچم ایران پشت سرش، صنایع دستی ایرانی دورتادورش و صندلی مقابلش که هر چند ساعت یک‌بار خبرنگاری معروف یا مجری مشهور از رسانه‌های بین‌المللی روی آن می‌نشیند و از میان دست‌نوشته‌هایش سخت‌ترین پرسش‌ها را برای در منگنه قراردادن مقام ایرانی پیدا می‌کند. ظریف همان لبخند همیشگی را بر لب دارد و برای پاسخ دادن به پرسش‌های خبرنگاران متفاوت، از ساده‌ترین اما تاثیرگذارترین واژگان انگلیسی استفاده می‌کند. وقتی خبرنگار بی‌بی‌سی با تعجب سوال می‌کند چرا دوباره با آمریکا مذاکره نمی‌کنید؟ لبخند از صورتش محو می‌شود و با تعجب می‌گوید: چرا باید دوباره مذاکره کنیم؟ به سوالی مشابه که خبرنگار کار کشته ان‌بی‌سی با آب و تاب بیشتری طرحش می‌کند جوابی متفاوت و دیپلماتیک‌تر از یک ساعت قبل می‌دهد و می‌گوید: مگر در کاخ سفید انقلاب شده که توافق دولت مشروع قبلی‌تان با کشورها را قبول ندارید؟

محور سوال‌ها کم و بیش یکی است: چرا تحریم را جنگ اقتصادی خواندید؟ آیا سیاست فشار حداکثری آمریکا، ایران را پای میز مذاکره می‌کشاند؟ ایران با کاهش تعهدات برجامی با آتش بازی می‌کند؟ سلاح هسته‌ای می‌خواهید؟ درها را برای مذاکره باآمریکا بستید یا خیر؟ اگر تحریم مردم عادی را تحت‌الشعاع قرار داده چرا سرسختی در برابر گفت‌وگو؟

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «شناسایی سوداگران ارزی» وزیر بهداشت تاکیدکرده است: حدود چهار ماه است که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده‌اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم. وی ادامه داد: داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی موارد وارد شده است. با این موضوع‌ات برخورد می‌کنیم. همچنین با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است. مواردی نیز وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده و به بخش خصوصی منتقل شده است. در تجهیزات پزشکی سامانه به‌روزی ایجاد می‌کنیم تا مشاهده شود چه کسی ارز دریافت و چه چیزی وارد کرده است. درباره دارو نیز ثبت و ضبط درست نبوده است. این قول را می‌دهم که برای حمایت از بیت المال از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم. چرا دانشجویان پا به رکابِ رفتن هستند؟
وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از دلایلی که دانشجویان ما پا به رکابِ رفتن هستند این است که دچار بی‌خویشتنی شده‌اند. آنها نه مولانا و سعدی می‌شناسند و نه دوران دفاع مقدس را. اگر جوان ما با این دیرینه ارزشمند آشنا شد، هرگز نمی‌تواند از این آب و خاک دل بکند و این وظیفه‌ ما است که جوان امروز را با غیرتمندی مردان بزرگ این سرزمین آشنا کنیم که با دست خالی جلو بسیاری از فتنه‌ها ایستادند.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان اسلامی اختصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از دختر آیت الله طالقانی نوشته است: «نمی‌توان نیمی از جامعه را نادیده گرفت» وی با اشاره به ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارکرد: می‌دانم که به من اجازه حضور در انتخابات را نمی‌دهند، اما این دلیل نمی‌شود از یک حق مسلم خودم و همه زنان ایرانی بگذرم. من با ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به مخالفان حضور زنان این پیام را می‌دهم که نظرشان قانونی نیست و حتما باید تجدیدنظر کنند. همانطور که ما زنان، پیش از انقلاب و در همه سال‌های استقرار جمهوری اسلامی در همه صحنه‌ها پابه‌پای مردان فعالیت کردیم، همانطور هم این حق را داریم که شانس رئیس‌جمهور شدن خود را امتحان کنیم. اینکه گروهی اصرار دارند، این حق را از ما سلب کنند، دلیل خوبی نیست که خودمان هم با این بی‌قانونی کنار بیاییم. به‌همین دلیل تا جایی که امکان داشته باشد، در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد. به هرحال نادیده گرفتن حق مسلم نیمی از جمعیت کشور هزینه‌های زیادی را به‌طور حتم تحمیل خواهد کرد. حالا این رفتار نابهنجار از هر گروه و جریانی می‌تواند سر بزند. شما نمی‌توانید به نیمی از جامعه بی‌توجهی کنید و توقع داشته باشید، همه شاداب و امیدوار و با انگیزه باشند. بسیاری از زنان ایرانی در علم، فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و... پیشتازند و خب! وقتی در بزنگاه مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری احساس حاشیه‌نشینی پیدا می‌کنند، طبیعی است که با نوعی سرخوردگی مواجه می‌شوند که باید گفت، آثارِ سوءِ چنین حالتی بر هیچ کس نمی‌تواند پوشیده باشد. به‌همین دلیل توصیه‌ام به دست‌اندرکاران این است؛ با در نظر گرفتن اینکه نظام ما نظامی اسلامی است، راضی نشوند که بر اساس یک تشخیص و نگاه اشتباه، نیمی از جمعیت کشور از حق مسلم‌شان محروم شوند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خودرا به بررسی پارامترهای عبور از مشکلات اقتصادی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «درجست‌وجوی راه نجات اقتصاد» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: افزایش قیمت کالای اساسی، افزایش نرخ اجاره‌بها، شوک در بازار خودرو، رکود نفس‌گیر بازار مسکن و نوسان در بازار ارز از جمله مسائلی است که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی هم که علت را جویا می‌شویم تنها شرایط تحریم را دلیل آشفتگی‌های اخیر می‌دانند. البته که تحریم دلیل مهمی برای وضع موجود بوده و ما شاهد هستیم که چگونه دست به گریبان اقتصاد کشور شده است اما به گفته برخی از کارشناسان نوع عملکرد عده‌ای از مسئولان در هر زمینه بی‌تاثیر نبوده و با اصلاح نوع عملکردها می‌توان قدم‌هایی را به جلو برداشت.

اقتصاد در ایران روزهای خاصی را پشت سر می‌گذارد و وقتی از روزهای آتی سخن به میان می‌آید صاحب‌نظران ترجیح می‌دهند که پیش‌بینی نداشته باشند چراکه شرایط را متفاوت از گذشته می‌بینند و معتقدند که ممکن است هر لحظه اقتصاد واکنشی معکوس به پیش‌بینی‌ها از خود نشان دهد. به نظر می‌رسد که اینگونه تصور از سوی آنها کاملا درست باشد چراکه در این مدت شاهد بودیم هر زمان صحبت از تغییرات و یا افزایش و کاهش قیمت در بازارهای مختلف به میان می‌آمد بازارها رفتاری متفاوت نشان می‌دادند و این مسئله خود باعث به وجود آمدن جو روانی می‌شد و وضعیت اقتصاد را بیش از پیش آشفته می‌کرد. این در حالی بود که کنترل جو روانی پیش آمده بسیار دشوارتر از مشکلات اقتصادی بود. اما تنها به دلیل به وجود آمد این جو نمی‌توان مسائل اقتصادی را کنار گذاشت و دیگر به آن توجه نکرد. جنگ اقتصادی، تحریم، تورم و... از جمله کلماتی که اخیرا موضوع بحث و بررسی اقتصاددانان قرار گرفته است و راهکارهایی برای آنها مطرح می‌شود. اما به نظر می‌رسد که این راهکارها تا کنون نتوانسته از شوک‌های وارده به اقتصاد جلوگیری کند، چراکه برخی از مشکلات با قوت بر جای خود باقی مانده‌ است. 

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی نرخ ارز بازار آزاد و سامانه رسمی بانک مرکزی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «ملاقات دلاری نیما و فردوسی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: دیروز «دلار بازار آزاد» با خروج از کانال ۱۲ هزار تومانی، «دلار نیمایی» را ملاقات کرد. روز سه‌شنبه، در خیابان فردوسی بیشتر معامله‌گران فروشنده بودند تا قیمت دلار با ۴۵۰ تومان افت به بهای ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان برسد؛ قیمتی که از اواسط بهمن‌ماه تجربه نشده بود. با توجه به اینکه قیمت این ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به‌واسطه سیاست‌های بانک مرکزی ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، می‌توان دیروز را روز وصال دلار فردوسی و نیمایی دانست. ۶ عامل در کاهشی شدن دلار در بازار آزاد نقش داشتند. «خروج بازیگران بزرگ از بازار»، «فروشنده شدن بازیگران خرد»، «رفتارهای موثر بازارساز»، «انبساط عرضه و انقباض تقاضا»، «توافقاتی برای تامین کالاهای اساسی» و «افزایش چراغ خاموش سود بانکی» از عوامل اثرگذار بر افت حدود ۷/ ۳ درصدی دیروز دلار بودند. ترکش‌های افت کانالی دلار به بازار سکه نیز اصابت کرد و این فلز گرانبها پس از ۶ ماه به زیر ۴ میلیون تومان رفت. روز سه‌شنبه سکه ۲۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت قیمت سکه در ۱۰ ماه گذشته بود تا ارزش این فلز گرانبها به کمترین مقدار از اواخر دی‌ماه برسد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه به مناسبت چهلمین سال برپایی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اختصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشته است: «دزدی دریایی انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند» رهبر انقلاب اسلامی، ائمه جمعه را از برخورد با دستگاه‌ها در نماز جمعه پرهیز دادند و افزودند: گاهی یک منکر و مشکل بزرگ وجود دارد که با وجود پیگیری‌های مکرر حل نمی‌شود؛ بیان این موارد که خیلی هم نادر است، در نماز جمعه ایراد ندارد اما نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاه‌های دولتی، قضائی و یا مراکز دیگر، آن را در خطبه‌ها مطرح کرد، چراکه تأثیر مثبت ندارد، موجب افزایش شکاف‌ها و اختلاف‌ها می‌شود و مردم را دچار تشویش می‌کند.

ایشان طرح عملکردهای مثبت و امید بخش در نماز جمعه را کاملاً ضروری خواندند و افزودند: حرکتی در زمینه رونق تولید در کشور شروع شده که لازم است مصادیق این جریان امیدبخش در خطبه‌ها بیان شود.

کد خبر 382717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.