خواسته‌های فعالان اقتصادی اصفهان در نشست با رییس کل بانک مرکزی

فعالان اقتصادی اصفهان در نشست روز گذشته خود با عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی صحبت‌ها و انتقادات خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته سه شنبه _۲۵ تیرماه_ عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به دعوت استاندار اصفهان میهمان فعالان اقتصادی و صنعتی اصفهان بود و برای دقایقی پای درد و دل آنها نشست. فعالان اقتصادی استان که در پرتال اتاق بازرگانی اصفهان حساب کاربری داشتند در این نشست به بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای تامین اعتباری و مالی برای طرح های اقتصادی استان پرداختند؛ آنچه در ادامه می خوانید گزیده صحبت ها و انتقادات برخی از آنها نسبت به نظام پولی و بانکی کشور است که در حضور رییس کل بانک مرکزی و معاونانش مطرح شد.

صادرات بدون ارز و با استفاده از پول ملی غیرعملیاتی است

محسن باقری یکی از فعالان اقتصادی استان اصفهان که صادر کننده نیز هست در این نشست گفت: در سال گذشته صادرات قابل توجهی از محصولات پلیمری به کشور عراق داشته ایم و با توجه میزان پولی که در این حوزه در گردش است باید شفافیت بانکی و پولی نظام اقتصادی به کمک فعالان اقتصادی استان بیاید.

وی افزود: برخی از فعالان اقتصادی عراق با حضور در ایران به خرید از طریق ریال روی آورده اند و بجای خرید با ارز، حساب خود با صادرکنندگان ایرانی از طریق کارت ها و حساب های بانکی داخل کشور تسویه می کند. این در حالی است که بر اساس قانون، اتباع کشورهای خارجی نمی توانند حساب ایرانی داشته باشند و این امر موجب وارد نشدن ارز به سیستم بانکی کشور شده است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: در حقیقت صادرات بدون ارز و با استفاده از پول ملی غیرعملیاتی است زیرا اصلی ترین مرحله تولید و فروش، بازگشت هزینه تولید به تولید کننده و ایجاد رغبت در وی برای تولید بیشتر است.

باقری یادآور شد: مالیات بر ارزش افزوده صادرات موجب اعمال فشار اقتصادی بر واحدهای تولیدی شده و لازم است بانک مرکزی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور راهکاری برای کاهش این فشارها ارائه کند. بسیاری از تولیدکنندگان قادر به صادر کردن محصولات خود در این وضعیت اقتصادی نیستند و همین امر موجب می شود تا مالیات فشار بیشتری بر آنها وارد کند.

زیرساخت‌های ثبت نام در سامانه جامع تجارت کامل نیست

کیانفر یکی دیگر از فعالان اقتصادی اصفهان نیز گفت: زیرساخت های ثبت نام در سامانه جامع تجارت به صورت کامل فراهم نشده است و همین موضوع به معضلی برای تولیدکنندگان وصادر کنندگان ایرانی تبدیل شده است.

وی افزود: نباید انتظار داشته باشیم کالایی که از گمرک ترخیص می شود مجددا در سامانه مذکور ثبت شود.

جلوگیری از بازنشستگی تولیدکنندگان و صادرکنندگان

یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان اصفهان نیز با اشاره به توان ذاتی برخی مدیران در ارائه راهکارهای مفید برای تسهیل در روند صادرات خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید از بازنشسته شدن برخی از صادرکنندگان و تولید کنندگان خبره جلوگیری کند.

وی افزود: سیستم پولی و بانکی کشور باید هر روز به بررسی شاخص‌های اقتصادی بپردازد و به آمار و اعداد قبلی اکتفا نکند. اگر مدیران می گویند در شرایط جنگ اقتصادی هستیم پس به تولید کنندگان و صادرکنندگان که سربازان خط مقدم این جبهه هستند توجه کنند و با ارائه راه حلی روند صادرات و تولید را تسهیل سازی کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برخی در کشور نمی خواهند صادرات رونق پیدا کند، گفت: باید با ارائه معافیت‌های مالیاتی به صادرکنندگان به آنها کمک کنیم زیرا برخی از مدیران کشور با صادرات همکاری نمی کنند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن بکارمی گیرند.

آثار منفی تحریم بانک‌ها

چلونگر یکی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به تحریم برخی از بانک ها توسط ایالات متحده گفت: تحریم برخی از بانک ها موجب ایجاد آثار منفی اقتصادی و به تبع آن وارد شدن ضربه به تولید کنندگان و صادرکنندگان شده است و بانک مرکزی باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی به فکر یک راهکار مالی برای صادرات باشد.

وی افزود: بانک‌های ایرانی باید همانطور که از دارایی های خود در خارج از کشور دفاع می کنند از صادرکنندگان و تولید کنندگان ایرانی نیز دفاع کنند و حمایت اعتباری از آنها را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند. نباید شرایط به گونه ای باشد که صادرکننده از صادرات تولیدات داخلی کشور بهراسد.

بانک‌ها یکی از چالش‌های اصلی صادر کنندگان و تولیدکنندگان هستند

رجالی، یکی دیگر از فعالان اقتصادی اصفهان نیز به تشریح اهداف دولت الکترونیک پرداخت و گفت: اجرای کامل دولت الکترونیک موجب چالاکی و سرعت بخشی در دستگاه های دولتی می شود.

 وی افزود: بانک ها یکی از چالش های اصلی صادر کنندگان و تولیدکنندگان هستند و ارتباط کارشناسی میان بانک مرکزی و بسیاری از بخش های اقتصادی در بسیاری از موارد کمرنگ ونا مناسب است. باید یک میز خدمت از سوی بانک مرکزی در مراکز استان ها قرار بگیرد تا بتوانیم ارتباط سازنده ای میان بانک مرکزی و فعالان اقتصادی به وجود بیاوریم.

بانک مرکزی به نقش زنان در اقتصاد توجه کند

امینی، عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست به تشریح نقش زنان در اقتصاد کشور پرداخت و تاکید کرد: بر اساس آمار مستند،۵۱ درصد ظرفیت‌های کارآفرینی در اختیار زنان است و بانک مرکزی وظیفه دارد با توجه به نقش زنان در توسعه کسب و کار های خرد اهتمام ویژه ای به این قشر از فعالان اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: تامین مالی و اعتباری استارتاپ‌هایی که بانوان کشور آنها را راه اندازی کرده اند باید در دستور کار اتاق بازرگانی استان اصفهان قرار گیرد.

زمان تخصیص ارز برای واردات بسیار زیاد است

ابراهیمی یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان نیز با گلایه از روند پرداخت ارز برای واردات خاطر نشان کرد: زمان تخصیص ارز برای واردات بسیار زیاد است و لازم است بانک مرکزی با در نظر گرفتن یک راهکار جدید به تسریع روند پرداخت ارز برای وارد کنندگان بپردازد.

وی اضافه کرد: باید ابزار های مدیریت ریسک جریان ارزی در کشور اصلاح شود و قوانین و ابزارهای جدیدی در این حوزه بکارگرفته شود تا بتوانیم شرایط اقتصادی بهتری برای فعالان صنعتی ایجاد کنیم.

انسداد حساب‌های تولیدکنندگان ضربه بزرگی به چرخه تولید است

بزرگی، یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان نیز در این نشست با اشاره به راهکار های توسعه اعتبارات فعالان اقتصادی، گفت: انسداد حساب‌های تولیدکنندگان در این شرایط اقتصادی ضربه بزرگی به چرخه تولید آنها وارد می کند و امیدواریم بانک ها مساعدت بیشتری در زمینه بازپرداخت ها داشته باشند.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان نیز با اشاره به نامگذاری اقتصادی سال از سوی رهبر انقلاب اسلامی خواستار توجه هرچه بیشتر بانک های کشور به خصوص بانک مرکزی به چرخه تولید و روند تخصیص اعتبارات شد.

وی خاطر نشان کرد: ارائه برنامه های تخصصی در حوزه های ریالی و ارزی برای تحقق شعار اقتصادی امسال وظیفه اصلی بانک مرکزی است و لازم است تا یک بازنگری کلی در روند قانون گذاری مباحث اقتصادی کشور صورت گیرد.

این فعال اقتصادی گفت: باید معافیت های قانونی برای صادر کنندگانی که حجم زیادی از کالا را صادر می کنند در نظر گرفته شود و نباید قانون برای همه صادرکنندگان یکسان اجرا شود. تولید کنندگانی که اشتغال زیادی در کشور ایجاد کرده اند باید بیش از سایر تولید کنندگان از حمایت های اعتباری بانک مرکزی برخوردار شوند.

برخی بانک‌ها مصوبات بان مرکزی را اجرا نمی‌کنند

موسوی یکی دیگر از فعالان اقتصادی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به قوانین متعدد نظام پولی-بانکی کشور، گفت: برخی از تصمیماتی که در بانک مرکزی برای حمایت از تولید کنندگان اتخاذ می شود، در سایر بانک‌ها اجرایی نمی شود و بسیار از بانک های توجهی به مصوبات کارگروه تسهیل تولید نمی کنند.

وی افزود: مقایسه کارمزد اعتبارات بانکی برای تولیدکنندگان در کشور های جهان نشان می دهد که این شاخص در ایران در رتبه خوبی قرار ندارد و بانک مرکزی و تیم اقتصادی مدیریت آن باید با توجه به کارمزد اعتبارات بانکی در سایر کشور های جهان اقدام به کاهش نرخ کارمزد اعتبارات کند.

صادرات به عراق و افغانستان ارزآوری ندارد

قاسمعلی جباری، عضو اتاق بازرگانی اصفهان و فعال اقتصادی نیز در این نشست با درخواست از بانک مرکزی برای توجه بیشتر به واحدهای کسب و کار کوچک و متوسط، گفت: رونق تولید با تسهیل روند کاری کسب و کار های کوچک و متوسط محقق خواهد شد.

وی افزود: اگر می خواهیم اقتصادی پایدار داشته باشیم باید راهکاری برای ورود ارز حاصل از صادرات به ایران ارائه کنیم. عراق و افغانستان کشورهایی هستند که صادرات به آنها موجب ورود ارز به کشور نمی شود.

این فعال اقتصادی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم در بازارهای جهانی فعالیت کنیم، مجبوریم قیمت تولیداتمان را بسیار کمتر از ارزش واقعی آنها بیان کنیم تا کشورهای خارجی متقاعد شوند که خرید از ایران مشکلی ندارد و به رغم اینکه دولت برای توسعه ارتباطات با همسایگان تلاش می کنند برخی از کشورهای همسایه تعرفه‌های چند برابری برای فعالان اقتصادی ایران در نظر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود دعوت از اصحاب رسانه، برخی در این نشست خواستار خروج آنها برای برگزاری نشست غیرعلنی میان فعالان اقتصادی و تیم مدیریتی بانک مرکزی شدند که استاندار اصفهان مانع این اقدام شد.

در این نشست مرتضی نصری، رییس اداره امور شعب بانک ملی اصفهان، صمد کریمی خاتون آبادی، مدیر صادرات بانک مرکزی، ناصر پور فهیم رییس دایره تشریفات و مسافرت های بانک مرکزی، امیرحسین شکوهی مدیر نظارت بر ارز بانک مرکزی، غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی، مسعود گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی اصفهان، کوروش پرویزیان رییس بانک پارسیان، هومن رضا مدنی شاهرودی، مدیر کل حوزه هیات عامل بانک مرکزی و سید علی اصغر سیدمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی حضور داشتند و پای صحبت های فعالان اقتصادی اصفهان نشستند.

کد خبر 382710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.