افزایش نرخ بیمه نفتکش‌ها بر قیمت جهانی نفت تاثیر ندارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: به نظر نمی رسد افزایش نرخ بیمه کشتی‌هایی که مقصدشان خلیج فارس است تاثیری در قیمت نفت جهانی داشته باشد اما این افزایش نرخ بر درآمد اندک نفتی ایران تاثیرگذار خواهد بود.

خدیجه نصراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش خلیج فارس در تبادلات انرژی جهانی، این منطقه را دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد انرژی که در جهان مورد استفاده مردم کشورهای مختلف قرار می گیرد از خلیج فارس عبور می کند و به دست آنها می رسد از این‌رو نقش این منطقه در مبادلات تجاری و اقتصادی جهان بسیار پررنگ است.

وی افزود: رشد نرخ بیمه کشتیرانی‌ها و افزایش ۱۰ درصدی هزینه بیمه نفتکش‌هایی که از خلیج فارس عبور می کنند، حجم فعالیت در این منطقه را به شدت کاهش خواهد داد و افزایش هزینه‌های نقل و انتقال کالاهایی که از این منطقه به جهان صادر می‌شود همچون نفت، موجب کاهش میزان رشد و توسعه اقتصادی در جهان می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: البته به نظر نمی رسد که فروشندگان نفت در خلیج فارس اجازه بدهند افزایش قیمت این محصول موجب کاهش تعداد خریداران شود.

نصراللهی با اشاره به کاهش میزان تولیدات نفتی در ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که ترامپ را علاقه‌مند به ایجاد آشوب در خلیج فارس کرده فروش نفت ایالات متحده در بازارهای جهانی است زیرا کاهش قیمت جهانی نفت موجب ریزش تعداد خریداران نفت ایالات متحده در جهان شده است.

وی یادآور شد: ایالات متحده می خواهد با بی ثبات نشان دادن خاورمیانه و قیمت نفت در مراکز فروش این منطقه، مشتریان نفت را به سمت خود جذب کند و از این طریق نفت خود را که مدت‌هاست خریداری برای آن پیدا نکرده به فروش برساند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بی شک این افزایش نرخ بیمه برای کشتی‌هایی که مقصدشان خلیج فارس است بر درآمد اندک نفتی ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایمنا بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، هزینه بیمه برای کشتی‌هایی که در خاورمیانه رفت و آمد می‌کنند هفته گذشته پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان حداقل ۱۰ درصد بالا رفت و این حملات تاکنون نگرانی‌هایی در مورد کاهش جریان نفت خام در یکی از اصلی ترین مسیرهای کشتیرانی جهان به وجود آورده و قیمت نفت را ۴.۵ درصد افزایش داد (که البته در طول هفته جاری به قیمت قبلی خود برگشت.)

برخی شرکت‌های کشتیرانی سفارش‌های جدید را در خلیج فارس معلق کرده و نرخ کرایه کشتی برای نفتکش‌هایی که نفت را از خلیج فارس به آسیا می برند، به بالاترین حد طی دو ماه اخیر و ۱۳ هزار دلار در هر روز رسانده اند.

هر کشتی نیاز به بیمه‌های مختلفی دارد که شامل پوشش سالانه خطر جنگ به اضافه یک مبلغ اضافی هنگام ورود به مناطق دارای ریسک بالا می‌شود. این مبالغ اضافی بر اساس ارزش کشتی به صورت هفتگی محاسبه می‌شود.

کد خبر 382706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.