دولت با پتانسیل ارزهای دیجیتال می‌تواند بیشتر تحریم‌ها را دور بزند

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: ایران با فرصت و ظرفیت ویژه ای در دنیای ارز های دیجیتال مواجه است و نباید آن را از دست بدهد. اگر ارز حاصل از استخراج بیت کوین مدیریت شود، می‌تواند بخش زیادی از تحریم‌ها را بی اثر کند.

مجتبی رفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به داغ شدن بحث استخراج و استفاده از ارز های دیجیتال در کشور، اظهار کرد: هم اکنون رقمی حدود ۲۴۷ میلیارد دلار سرمایه در بازار ارز های دیجیتال وجود دارد و میزان این سرمایه از درآمد سالانه بسیاری از قدرت های اقتصادی دنیا بالاتر است.

وی ادامه داد: دولت می تواند با استفاده از پتانسیل ارز های دیجیتال به مبادلات تجاری با کشور های مختلف بپردازد و بسیاری تحریم های آمریکا را دور بزند. دولت باید به حجم سرمایه ای و تعداد افرادی که در بازار ارز های دیجیتال فعالیت می کنند توجه داشته باشد و سعی کند وضعیت اقتصاد ایران را از طریق توسعه و استفاده از ارز های دیجیتال بهبود بخشد.

رفیعی با اشاره به اینکه همه دستگاه های استخراج در ایران قابل استفاده هستند، تاکید کرد: میزان استخراج ارز های دیجیتال در ایران می تواند بالاتر از میزانی باشد که بسیاری از کشور ها دارند و همین موضوع می تواند ارز آوری زیادی برای کشور ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: دولت همواره سعی کرده است یا حوزه اقتصاد دیجیتال را نادیده بگیرد و یا از سمت و سویی که می خواهد به آن نگاه کند. این در حالی است که حاکمیت ایران باید بپذیرد؛ اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی در دنیای امروز است.

وی افزود: حجم زیادی از اعتراضات دولت و حاکمیت ایران به حوزه اقتصاد دیجیتال از جهت دولتی نبودن آن است و مصرف بالای برق توسط دستگاه های استخراج ارز های دیجیتال بهانه ای برای مخالفت با این حوزه اقتصادی شده است.

رفیعی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان یک مرجع اقتصادی که ناظر بر فعالیت های اقتصادی در کشور است شاید این تصور را دارد که پس از فراگیر شدن ارز های دیجیتال در کشور نتواند نظارتی بر استفاده از آن‌ها داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: دولت باید با ارائه تعرفه ای ویژه برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال از ارزی که از این طریق وارد کشور می شود، استفاده و از خروج آن جلوگیری کند.

کد خبر 382705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.