آلودگی هوا چه تاثیری بر عروق قلب دارد؟

محققان آمریکایی به تازگی ارتباط بین آلودگی هوا و خطر گسترش بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، دیابت و تصلب شرایین را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصلب شرایین یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بزرگسالان است؛ این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌ها درون رگ‌های خونی تشکیل شود و با گذر زمان زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نظیر فشار خون بالا و سکته قلبی را فراهم کند.

گروهی از محققان دانشگاه "بوفالو" در نیویورک، به منظور بررسی این موضوع که آیا آلودگی هوا و قرارگرفتن در معرض ترافیک، بر میزان کلسیم عروق کرونر که نشانه اصلی تصلب شرایین است تاثیرگذار است یا خیر، داده‌های پزشکی هشت هزار و ۸۶۷ فرد با میانگین سنی ۲۵ تا ۹۲ سال را به مدت دو سال (از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷) ارزیابی کردند.

آن‌ها نمره کلسیم عروق کرونر (coronary artery calcium score) و نمره بیماری‌های عروق کرونری قلب هر فرد را بررسی کردند. افرادی که تجربه سکته قلبی، استنت گذاری (stenting procedure) یا عمل جراحی بای‌پس سرخرگ عروق کرونر (coronary artery bypass) را تجربه کرده بودند و همچنین کسانی که زیاد در معرض آلودگی هوا نبودند از این مطالعه حذف شدند.

طی انجام این مطالعه، پژوهشگران با اندازه‌گیری دی‌اکسید نیتروژن، ازون و سطح ذرات ریز  موجود در هوا، مقدار آلودگی هوا را مشخص کردند. آن‌ها مدت زمانی را که افراد در ترافیک قرار داشتند، تخمین زدند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد با افزایش هر ۲۰ میکروگرم در متر مکعب دی‌اکسید نیتروژن، نمره کلسیم عروق کرونر افراد تا ۲۴.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین با افزایش ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق که ساکنان آپارتمان‌ها در معرض آن‌ قرار می‌گیرند، نمره کلسیم عروق کرونر تا ۲۷.۲ درصد افزایش خواهد داشت. به گفته محققان آلودگی هوا خطر مرگ ناشی از بیماری ‌های عروق کرونری قلب را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و تاثیر آن بر تصلب شرایین، همیشگی خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجلهJAMA Network Open  منتشر شده است.

کد خبر 382703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.