باغستان ۱۰۰۰ ساله‌ استان قزوین را ثبت ملی کردیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صفحه توییتر خود نوشت:باغستان ۱۰۰ساله ای در استان قزوین راآنرا ثبت_ملی کرده‌ایم تا میراث ماندگار بشری بماند. باید در حفظ آن برای آینده_بهتر بکوشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور در صفحه توییتر خودآورده است: در بازدید از زیرساخت‌های گردشگری استان قزوین، به باغستان ۱۰۰۰ ساله‌ای که شهر را با مساحت ۲۵۰۰ هکتاری در برگرفته رفتیم. باغستان سنتی که بارها مانع ورود سیل، ریزگردها شده؛ آنرا ثبت_ملی کرده‌ایم تا میراث ماندگار بشری بماند. باید در حفظ آن برای آینده_بهتر بکوشیم.

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دو روزه خود به استان قزوین شامگاه روز دوشنبه  ۲۴ تیر در جمع باغداران و فعالان محیط‌زیستی استان قزوین که در محل باغستان‌های سنتی قزوین گرد هم آمده بودند حاضر شد و پای حرف‌ها و درددل‌های آن‌ها نشست.فعالان محیط‌زیستی در این جمع خواستار ثبت جهانی باغستان قزوین و حفظ حریم این باغستان بودند و در مقابل باغداران نسبت به ثبت ملی باغستان معترض بودند و گلایه آنها ممنوعیت ساختن خانه یا اتاقک برای نگهداری ابزار  و وسایل باغبانی‌شان بود.

 مونسان بعد از شنیدن صحبت‌های فعالان محیط‌زیست و باغداران قزوین اظهار کرد:«باید از سازمان‌های مردم‌نهاد تشکر کرد که اگر گاهی برخی دستگاه‌ها اشتباه می‌کنند جلوی این اشتباه را می‌گیرند.»

او ادامه داد: « البته سازمان میراث‌فرهنگی متولی اصلی باغستان نیست و این مسئولیت به عهده سازمان جهادکشاورزی است؛ اما خوشحالیم که سازمان ما سبب خیر شد و ثبت ملی باغستان، آن را از هر گزندی حفظ کرد و هیچ‌گاه کسی نمی‌تواند باغستان را تغییر کاربری دهد حتی اگر یک درخت هم  آن‌جا باقی نماند.»معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «باغداری در کشور ما چند سالی است که اقتصادی و سودده شده؛ اما با شما باغداران مشورت می‌کنیم که چطور منافع شما را هم ببینیم و بعد یک تصمیم درست می‌گیریم. شما ببینید در اطراف شهر تهران  نمونه‌های مشابه فراوان داشتیم که تخلف کردند، اول گفتند مجوز ۴۰ متر یا ۶۰ متر بدهید که ابزارمان را بگذاریم اما همه آن زمین‌ها الان باغ و ویلا شده و تمام باغ‌ها از بین رفته است.»

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: «امیدواریم با راهنمایی و مشورت یک راه‌حلی بدهیم که برای شما باغداران هم‌باعث انگیزه و اشتیاق شود.

کد خبر 382690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.