سه خواسته شهردار اصفهان از رییس کل بانک مرکزی

شهردار اصفهان در بازدید رییس کل بانک مرکزی کشور از خط دوم قطارشهری اصفهان سه خواسته مهم را مطرح و از وی درخواست مساعدت و همراهی برای تحقق آن ها را کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصرامروز _سه شنبه ۲۵تیر۹۸ _در مراسم بازدید رییس کل بانک مرکزی ایران از خط دوم قطارشهری اصفهان اظهار کرد: طراحی مترو اصفهان در سال ۷۷ توسط مهندسان فرانسوی آغاز و عملیات اجرایی آن از سال ۸۰ کلید خورد و در پایان سال ۹۶ با یک عملیات فشرده توسط مدیریت جدید شهری و حمایت های شورای اسلامی شهراصفهان به پایان رسید.

وی افزود: دوست داشتیم در فرصتی اعلام کنیم که در چهار ماه پایان سال ۹۶ چه اقدامات مهمی توسط شهرداری اصفهان انجام شد تا مردم این شهر از خط ۲۰کیلومتری با ۲۰ ایستگاه از شمال به جنوب اصفهان استفاده کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه خط یک قطارشهری اصفهان باید روزانه ۲۵۰ هزارمسافر را جابه جا کند، افزود:در ایام منتهی به نوروز بیش از صدهزارنفر از مترو استفاده کردند و از مهرماه نیز این آمار به ۱۱۰هزار نفر مسافر می رسد.

وی تصریح کرد: در اصفهان مسافران مترو با ۱۲رام جابه جا می شوند درصورتی که باید ۴۰رام درخط یک تردد کند؛ البته برای افزایش تعداد رام ها تصمیماتی گرفته شده است.

نوروزی اظهار امیدواری کرد که  شهرداری اصفهان بتواند در اولین فرصت، ۲۰میلیون یورویی را  که دولت بابت چهاررام ساخته شده و آماده حمل، تصویب کرده را دریافت کند و همچنین ۹۳میلیون یوروی دیگر که دولت متعهد شده بابت ساخت قطار به کارخانه چینی بپردازد عملیاتی شود تا شاهد تحولی بزرگ در خط یک باشیم.

شهرداراصفهان بااشاره به خط دو قطارشهری اصفهان گفت: درگذشته ۷۰۰ میلیاردتومان و در دوسال گذشته با حمایت مدیران بانک مرکزی ۵۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت برای خط دو قطارشهری اصفهان دریافت شده است و در حال حاضر ۵۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت دیگر برای انتشار آماده شده، البته ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال آینده در نظر گرفته ایم که در حال انجام مراحل دریافت آن هستیم.

وی با بیان اینکه خط دوم قطارشهری اصفهان از شمال شرقی اصفهان به سمت غرب منتهی می شود، خاطرنشان کرد: با راه اندازی خط دو، یک به علاوه (تلاقی خط یک و دو) در اصفهان اجرا می شود.

نوروزی طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان را ۲۵ کیلومتر در دو فاز عملیاتی اعلام کرد و گفت: فاز نخست آن به طول ۱۴ کیلومتر از دارک تا زینبیه و سپس به سه راه کهندژ یا مدرس نجفی امتداد می یابد و در فاز دوم از ایستگاه مدرس نجفی به سمت خمینی شهر امتداد خواهد یافت.

وی ادامه داد: از ایستگاه دارک تا میدان امام علی(ع) به طول هشت کیلومتر پنج ایستگاه در حال احداث است و از صبح فردا مناقصه اجرای فاز دوم خط دو قطار شهری اصفهان برگزار  می شود تا مردم این شهر بار دیگر ۱۸ سال اسیر مترو نشوند.

شهرداراصفهان با بیان اینکه برای استانداردسازی، تجهیزات و مباحث آتش نشانی خط یک قطار شهری اصفهان یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: برای خط دو قطارشهری اصفهان جهت انجام همین اقدامات ۱۰ هزار میلیاردتومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر از مسیر قطارشهری اصفهان در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، تأکید کرد: براساس توافق انجام شده بین شهرداری اصفهان و دولت، دولت تعهد کرد حفاری تونل و احداث ایستگاه های خط دو برعهده شهرداری و تجهیزات، برق، مکانیک و قطار را دولت ارائه کند و برای انجام این اقدام مذاکراتی با معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری انجام شده است؛ فاینانس این موضوع ۵۰۰ میلیون یورو است که «نوبخت» معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری این موضوع را در شورای اقتصاد مطرح کرده و ما می خواهیم که دستورتسریع در فرایند تحقق آن صادر شود.

نوروزی با اشاره به خط سه قطارشهری اصفهان اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده خط سه قطارشهری اصفهان ۱۵۰ کیلومتر بخش حومه ای دارد که در شهرهای دیگر انجام می شود؛ علاوه بر آن درصدد ایجاد تراموا هستیم و برای تحقق آن ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بخشودگی دیرکرد اوراق مشارکت دیگر خواسته شهرداری اصفهان است، گفت: با جرایم اوراق مشارکت مشکل داریم؛ براساس قانون پس از دریافت اوراق مشارکت نیمی از مبالغ اوراق را شهرداری و نیم دیگر را باید دولت پرداخت کند اما وقتی قصد انعقاد قرارداد با بانک عامل را داریم تا بتوانیم اوراق را منتشر کنیم بهره های بالایی را به دوش شهرداری می اندازند که این موضوع توجیه ندارد و علت آن عدم پرداخت سهم دولت است.

شهرداراصفهان ادامه داد: وقتی دولت سهم خود را به بانک عامل دیرپرداخت می کند، شهرداری باید دیرکرد را پرداخت کند و این موضوع توجیهی ندارد.

وی افزود: اوراق مشارکت گاهی آنقدر ما را خسته می کند و فرایند دشواری دارد که در بانک ها زمین گیر می شویم از این رو انتظار می رود قوانین مربوط به استفاده از اوراق مشارکت به خوبی اجرایی شود و دولت سهم خود را به موقع به بانک های عامل پرداخت کند.

نوروزی درپایان خواستار بخشودگی جرایم دیرکرد اوراق مشارکت شد.

کد خبر 382683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.