اظهارات جنجالی بوریس جانسون درباره اسلام

تنش میان بحرین و قطر، اظهارات جنجالی بوریس جانسون درباره اسلام، احداث شهر طلا در سوریه، محکومیت ترامپ توسط کنگره و بروز رسانی ساز و کار تحریم کره شمالی در اتحادیه اروپا از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کره شمالی: سئول و واشنگتن مانور ندهند

کره‌شمالی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، مذاکرات برای ترغیب پیونگ‌یانگ به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای با خطر مواجه است چون به نظر می‌رسد ایالات متحده آماده خلف وعده و برگزاری دوباره مانورهای نظامی با کره‌جنوبی است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته با دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در منطقه غیر نظامی دو کره تلاش‌ها برای متقاعد کردن کره‌شمالی برای دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای خود را آغاز کرد.

ترامپ گفت، آنها بر سر از سرگیری به اصطلاح مذاکرات در سطح کاری توافق کردند؛ مذاکراتی که از دومین نشست آنها در ماه فوریه متوقف شده است. انتظار می‌رود گفت‌وگوهایی در هفته های آتی شکل بگیرد.

اما یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی با ابراز تردید نسبت به این مساله گفت، ایالات متحده و کره‌جنوبی بر ادامه مانورها در تابستان تاکید دارند.

این سخنگو در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای منتشر کرد، تاکید داشت: ما درباره مذاکرات کاری با ایالات متحده تصمیم‌گیری خواهیم کرد و همزمان اقدامات آمریکا را زیر نظر داریم.

کیم جونگ اون

بروز رسانی ساز و کار تحریم کره شمالی در اتحادیه اروپا

شورای اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ اخیرش از تحریم ۵۷ شخص حقیقی و توقیف دارایی‌های ۹ نهاد حقیقی مرتبط با کره شمالی خبر داده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، شورای اتحادیه اروپا، در واکنش به فعالیت‌های توسعه موشک و تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای مرتبط با این کشور وضع کرد.

در بیانیه این شورا آمده است: "شورا، لیست کسانی که مورد سازکار تحریم علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره هستند را مورد بازبینی قرار داد".

این تحریم‌ها، شامل ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی است. در ادامه بیانیه آمده است که تحریم این لیست -که ارائه شده است-، به دلیل همکاری آن‌ها در برنامه‌های مربوط به توسعه موشک‌های بالستیک و نیز فعالیت‌های هسته‌ای، همچنین فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی و یا دور زدن تحریم‌های کره شمالی انجام گرفته است.

اتحادیه اروپا، نخستین تحریم‌ها علیه کره شمالی را در دسامبر سال ۲۰۰۶ وضع کرده بود.

کره‌شمالی

محکومیت ترامپ توسط کنگره

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا قرار است قطعنامه‌ای را به منظور محکومیت صریح توییت های نژادپرستانه ترامپ علیه چند نماینده دموکرات اقلیت این مجلس به رای بگذارند.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، بر اساس اعلام استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، انتظار می‌رود که این رای‌گیری امروز سه‌شنبه صورت بگیرد.

در متن این قطعنامه که از طرف تام مالینوفسکی، یک نماینده دموکرات ارائه شده، نوشته شده است: "این قطعنامه اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ را محکوم می‌کند؛ اظهاراتی که ترس و نفرت را علیه آمریکایی‌های جدید و افراد رنگین پوست با این ادبیات که شهروندان مهاجر کشور ما و افراد به زعم ترامپ شبیه به مهاجران باید به کشورهای دیگر برگردند تشدید کرده و به آن مشروعیت می‌بخشد."

در این قطعنامه همچنین آمده است: "مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است که مهاجران و خانواده آنها آمریکا را قدرتمندتر ساخته‌اند و هر کسی که سوگند شهروندی آمریکا را یاد کرده از تمامی جوانب مثل آمریکایی‌هایی است که از چندین نسل قبل در آمریکا زندگی کرده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا متعهد است به این که آمریکا از آنهایی که به صورت قانونی به دنبال پناهندگی و فرار از خشونت و سرکوب هستند و آنهایی که صرف نظر از نژاد، قومیت، مذهب یا موطن اصلی خود، میخواهند با سخت کوشی در رویای آمریکایی زندگی کنند، استقبال کند.

تام مالینوفسکی در توئیتی نوشت: روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه من برای محکوم کردن صحبتهای نژادپرستانه ترامپ را به رای می‌گذارد. به موجب این قطعنامه از همه نمایندگان خواسته می‌شود که انتخاب کنند: آیا ما حامی دیدگاه رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق، مبنی بر قدرتمندتر شدن آمریکا از بابت پذیرش مهاجران و پناهجویان هستیم یا معتقد به پیام ترس و وحشت دونالد ترامپیم؟

ترامپ

قطع روابط با سوریه/توسعه روابط با ایران

رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس تأکید کرد که روابط این جنبش با سوریه در حال حاضر قطع شده، اما با ایران در بهترین شرایط است.

موسی ابومرزوق، رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: هیچ گونه تحولاتی در روابط با سوریه وجود ندارد. صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح می‌شوند چه از سوی سخنگوهای داخل این جنبش یا در داخل نظام سوریه یا از اطراف آن اما اوضاع همچنان به همان گونه‌ای است که باید باشد. این جنبش هیچ رفت و آمدی در سوریه ندارد و تاکنون روابطی با سوریه نداشته‌ایم.

ابومرزوق درباره روابط با ایران گفت: روابط با ایران در بهترین شرایط خود قرار دارد. ما روابط مستحکمی با ایران داریم و در هیچ مرحله‌ای این روابط قطع نشده است.

وی در حال حاضر به دعوت وزارت خارجه روسیه در مسکو است.

ابومرزوق گفت که سفر کنونی‌اش به مسکو به دعوت میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: مسائل مربوط به اوضاع فلسطین همواره از اهمیت زیادی برای وزارت خارجه روسیه برخوردار بوده و موضوع فلسطین کلید روابط خاورمیانه است. سیاست مسکو در قبال موضوع فلسطین سیاستی سازنده است.

ابومرزوق

امارات: دوحه حج را سیاسی نکند

وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد، استراتژی‌های دوحه از زمان آغاز بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ژوئن ۲۰۱۷، مبتنی بر ناپختگی‌های سیاسی، اظهارات باطل رسانه‌ای و اتلاف مال و حاکمیت بوده است.

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در صفحه خود در توئیتر نوشت: برای استراتژی‌های دوحه که بر برنامه‌های تلویزیونی‌ متکی است که تنها مخاطبانشان مردم این کشور هستند، متاسفم؛ زیرا که قطر در خانه شیشه‌ای به سر می‌برد و تاریخ آن مملوء از مسائلی است که باید آنها را پنهان کند.

قرقاش در ادامه افزود: اولویت رویکرد عاقلانه این است که بحران را حل کند، اما آنچه که ما می‌بینیم سیاست نسنجیده، خطاهای رسانه‌ای و اتلاف حاکمیت و مال است.

پیشتر وزیر مشاور در امور خارجه امارات در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: دعوت عربستان از قطر جهت تسهیل اقدامات برای شهروندان خود که تمایل دارند در مراسم حج حضور داشته باشند، یک وظیفه بوده و معقول است.

وی تاکید کرد: دوحه در حالی که از ضعف منطق خود آگاه است، نباید مسئله حج را سیاسی کند.

قرقاش

فریب واتس آپی

رسانه‌های عبری زبان فاش کردند که حماس تلاش‌های خود را برای گول زدن سربازان اسرائیلی از طریق پایگاه‌های اجتماعی با هدف دستیابی به اطلاعات حساس درباره آن‌ها افزایش داده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: اعضایی از حماس خود را جای شخصیت‌های اسرائیلی در پایگاه‌های اجتماعی به ویژه واتساپ معرفی می‌کنند تا با سربازان اسرائیلی ارتباط برقرار کنند.

این روزنامه نوشت: ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر برخی از این تلاش‌ها را رصد کرده و مانع برخی از آن شده است اما یکی از عملیات‌ها که حماس در ماه میلادی گذشته آن را انجام داد موفقیت آمیز بود و موجب نگرانی زیاد رهبران نظامی اسرائیل شد. یکی از سربازان از یگان چتربازان اخیراً پیامی را از یک شماره ناشناس در واتساپ دریافت کرد. شخص ناشناس از او اطلاعاتی درباره موعد ترک یگانش خواسته بود.

فردی که این پیام را فرستاده بود گفته بود که یک نظامی اسرائیلی از یگانی دیگر است و اطلاعات محرمانه‌ای را ارائه کرد که قرار نبود هیچ فردی خارج از یگان آن را بداند. این نشان می‌دهد که دستکم یک نوع عملیات موفقت‌آمیز بوده است اما سرباز مذکور اطلاعات را فاش نکرد و به فرماندهش اطلاع داد و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شد.

این روزنامه نوشت که دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده که ارتش درباره این فعالیت‌ها آگاه است و تلاش‌های حماس را در پایگاه‌های اجتماعی دنبال می‌کند.

احداث شهر طلا در سوریه

روزنامه "تشرین" سوریه از طرح در دست بررسی پرده برداشت که در زمینه احداث "شهر طلا" در حلب است که شامل ۲۳۰ مرکز فروش طلا خواهد بود. به گفته مقامات استان حلب این شهر در صورت اجرایی شدن می‌تواند در توسعه منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

این روزنامه به نقل از کمیت عاصی الشیخ، عضو دفتر اجرایی شورای استانداری حلب نوشت، احداث شهر طلا در دست بررسی بوده و از سوی کمیته ایده پردازی شهر مطرح شده است.

این مقام سوری افزود: ایده مبتنی بر ایجاد بازار طلا به شکل شهرک یا شهری کوچک است که شامل ساخت، عرضه و خرید و فروش طلا و جواهرات است و چند منطقه به لحاظ سرمایه‌گذاری و تاریخی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده‌اند.

وی درباره اجرای این پروژه و تاثیر آن بر توسعه حلب و کل سوریه گفت: در صورت اجرای این طرح، آن در سطح منطقه طرحی پیشرو خواهد بود و نقش تجاری و حرفه‌ای حلب را به عنوان یکی از ستون‌های فعالیت تجاری کشور تقویت خواهد کرد.

طلا

دل نگرانی پمپئو برای زندان های مصر

وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از وضعیت زندان‌های مصر گفت، واشنگتن به همکاری‌های خود با مسئولان قاهره در این زمینه ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی برای کارگروه ویژه در مصر، نگرانی خود از وضعیت نابسامان زندان‌های مصر را به آنها ابراز کرد و مخالفت خود را با هرگونه بازداشت ظالمانه یا بدرفتاری با هر شخصی از هر تابعیتی اعلام نمود.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن به صورت گسترده گزارش‌ها درباره وضعیت زندان‌های مصر را بررسی کرد، گفت که این گزارش‌ها را تایید می‌کند.

پامپئو در پایان تاکید کرد که مسئولان آمریکایی به همکاری‌های خود با مسئولان مصصری در بالاترین سطح درباره مسائل یاد شده ادامه خواهند داد.

image.png

اظهارات جنجالی بوریس جانسون درباره اسلام

اظهارات بوریس جانسون در مطلبی قدیمی که در آن نوشته بود، "اسلام باعث شده که جهان اسلام قرن‌ها از غرب عقب افتاده باشد"، اخیرا و در پی نامزدی او برای تصدی مقام نخست وزیری انگلیس، بار دیگر مطرح شده و انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس و نامزد فعلی نخست وزیری این کشور در ضمیمه‌ای که برای کتابش با عنوان "رویای روم" نوشته بود، اظهار کرده که "چیزی در اسلام وجود دارد که در بخش‌هایی از جهان مانع پیشرفت و توسعه می‌شود"!

او این کتاب را نخستین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد و این ضمیمه را یک سال بعد در سال ۲۰۰۷ برای آن نوشت.

کانادا: ما مثل ترامپ نیستیم

نخست وزیر کانادا نیز به اظهارات نژادپرستانه اخیر ترامپ علیه زنان رنگین پوست کنگره آمریکا واکنش نشان داده و این اظهارنظرهای ترامپ را محکوم کرد و این نحوه برخورد ترامپ را مغایر با رفتار رهبران کانادا با شهروندان کشورشان دانست.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به خاطر صحبت‌های نژادپرستانه اخیرش و این که از چند نماینده زن اقلیت کنگره آمریکا خواست تا "به کشورهای جرم‌خیزی که از آنجا آمده‌اند برگردند" محکوم و تاکید کرد: در کانادا اینگونه با شهروندان رفتار نمی‌شود.

ترودو در یک کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو گفت: من فکر می‌کنم کانادایی‌ها و در واقع مردم سراسر جهان دقیقاً می‌دانند که من چه عقیده‌ای درباره این اظهارنظرهای مشخص ترامپ دارم.

ترودو

تنش میان بحرین و قطر

وزیر خارجه بحرین مدعی شد، برنامه "آنچه پنهان شده بزرگ‌تر است" که شبکه الجزیره قطر آن را پخش کرد، در واقع قسمت جدیدی از سلسله توطئه‌های کشوری سرکش علیه بحرین و امنیت و ثبات سراسر منطقه است.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین ادعا کرد: برنامه "آنچه پنهان شده بزرگ‌تر است" و دروغ‌ها و اشتباهات فاحش موجود در آن بدون شک تاکیدی بر این امر است که "قطر بزرگترین خطر برای شورای همکاری خلیج فارس است، زیرا تلاش می‌کند رویکرد این شورا را تضعیف، میان اعضای آن فتنه ایجاد کرده و اتحاد میان امت آن را از بین ببرد.

وزیر خارجه بحرین تاکید کرد، "مقابله کشورهای عضو این شورا با اقدامات خصمانه قطر و اتخاذ همه اقدامات قاطعانه علیه دوحه ضرورت دارد".

وزیر خارجه بحرین

۹۷ درصد آب های زیر زمینی غزه آلوده است

سازمان بین‌المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین "حشد" با اشاره به آلودگی ۹۷ درصد از آب‌های زیرزمینی در نوار غزه به خاطر ادامه محاصره تحمیلی رژیم اشغالگر صهیونیستی، خواستار مداخله فوری برای حل این بحران شد.

بر اساس گزارشی از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این سازمان در پیامی به دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی این سازمان، کشورهای عضو، رئیس پارلمان اروپا و پارلمان بین‌المللی خواستار مداخله فوری آن‌ها برای تامین آب شرب مناسب برای ساکنان غزه و حل بحران آب‌های آلوده در این منطقه شد.

سازمان مذکور لازمه این امر را تلاش و تحرک گسترده و سازنده جامعه جهانی به منظور تضمین این حق مسلم برای شهروندان فلسطینی در غزه دانست.

آب غزه

کد خبر 382650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.