۵ هزار معلول بیکار در اصفهان وجود دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: درحال حاضر مهمترین مشکل معلولان اشتغال آنها است، که بیش از پنج هزار معلول تحصیل کرده بیکار در استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداصغر فیاض ظهرامروز در نشست خبری به مناسب هفته بهزیستی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در تمام طول سال به گروه هدف خود که قبل از تولد تا فوت است ارائه خدمات می‌کند، اظهار کرد: یک پنجم جمعیت استان جزء جامعه هدف بهزیستی است که یک میلیون نفر در استان تحت پوشش این دستگاه هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد هر جامعه ای را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: بر اساس این تعریف حدود ۷۵۰ هزار معلول در استان خواهیم داشت اگرچه کشورهای اروپایی بسیاری از بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی و ریوی را هم جزء معلولین حساب می‌کنند اما در ایران صرفاً معلولیت‌های بارز را تحت عنوان معلول می‌دانند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به ثبت ۱۲۳ هزار نفر معلول در سامانه بهزیستی استان گفت: بیشترین تعداد این معلولان جسمی، حرکتی هستند و پس از آن معلولان کم توان ذهنی، اعصاب و روان، ناشنوایان، نابینایان و در آخر سالمندان دچار معلولیت هستند.

وی با بیان اینکه مهمترین بند قانون حمایت از معلولان به موضوع مناسب‌سازی معابر تأکید دارد، افزود: اگر این مهم به وقوع بپیوندد معلولان نیاز چندانی به بهزیستی نخواهند داشت و بسیاری از مشکلات آنها حل می‌شود و درحال حاضر دومین مشکل معلولان اشتغال آنها است که بیش از پنج هزار معلول تحصیل کرده بیکار در استان وجود دارد.

افزایش تعداد مستمری‌بگیران بهزیستی در سال ۹۸

فیاض با اشاره به اینکه مناسب‌سازی فکری بسیار مهمتر از مناسب‌سازی فیزیکی است، افزود: اولین استانی هستیم که ۱۱ مرکز اوتیسم در آن وجود دارد حتی مراکز اوتیسم تهران به این تعداد نمی‌رسد.

وی در خصوص تعداد مستمری‌بگیران معلول استان گفت: در استان اصفهان ۲۲ هزار مستمری‌بگیر تا سال ۹۷ تحت پوشش بهزیستی بودند که این تعداد درسال ۹۸ به ۳۲ هزارنفر رسید همچنین طبق نظر دولت قرار بر این است که مستمری کمیته امداد و بهزیستی یک سوم قانون کار شود چرا که رقم‌های مستمری امروزی جوابگوی نیاز مددجویان نیست.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه بیش از سه دهه از منسوخ شدن مراکز تجمعی بزرگ در دیگر کشورهای دنیا می‌گذرد، افزود: توسعه چنین مراکزی در چند سال اخیر انجام نمی‌شود و تنها به موضوع نگهداشت آنها توجه می‌شود چرا که بیشتر خواهان وجود خانه‌های کوچک برای معلولین و سالمندان هستیم.

وی در تشریح این موضوع گفت: ۳۲ مجموعه سالمندان از ۲۰ نفر تا ۴۰۰ نفر در استان وجود دارد که نزدیک به ۵۰۰ تخت از آنها خالی است و همزمان پنج مرکز سالمندان هم توسط خیران احداث شده اما نگاه بهزیستی به ایجاد خانه‌های کوچک با جمعیت زیر ۱۰ نفر است که چنین مراکزی می‌توانند به صورت روزانه یا شبانه با حمایت بهزیستی ایجاد شوند تا خدمات خوبی به ۵۴۰ هزار سالمند حاضر در استان اصفهان ارائه دهند.

کد خبر 382648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.