۵۸ درصد طلاق‌های اصفهان توافقی است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: هفت درصد متقاضیان طلاق مرد، ۳۵درصد خانم و ۵۸درصد تقاضای طلاق‌ در استان اصفهان به صورت توافقی از طرف خانم و آقا بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ناجی پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، با اشاره به اینکه گروه‌های هدف معاونت اجتماعی بهزیستی زنان، کودکان و آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند، اظهار کرد: ۹ هزار و ۳۰۰ زن در سراسر استان تحت پوشش خدمات حمایتی بهزیستی هستند این زنان بدسرپرست، خودسرپرست یا دارای سرپرست از کار افتاده هستند.

وی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: یک خانواده پنج نفره با احتساب یارانه و مستمری ۷۴۴ هزارتومان و خانواده‌های تک عضوی ۲۶۷ هزارتومان دریافت می‌کنند همچنین دیگر خدمات شامل کمک هزینه تحصیلی یا تأمین جهیزیه برای فرزندان از منابع خیرین به آنها تعلق می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه به دنبال وابستگی گروه‌های هدف خود به مستمری نیستیم، تصریح کرد: قانون‌گذار مشخص کرده که در فرصتی دو ساله مددجویان باید از چرخه حمایت بهزیستی خارج شوند و بتوانند با روش‌هایی چون توانمندسازی، خوداشتغالی، ازدواج یا تحصیل زندگی مستقلی با حمایت بهزیستی برای خود ایجاد کنند.

وی بزرگترین مشکل زنان سرپرست خانوار را اشتغال دانست و افزود: به دلیل عدم آشنایی و عدم وجود بازار مناسب برای محصولات این زنان سامانه "دیجی همیار" به این امر اختصاص یافت تا بتوانند محصولات خود را به شیوه بهتری بفروشند.

ناجی با اشاره به اینکه باید سالانه ۱۰ درصد از مددجویان بهزیستی ازچرخه حمایت خارج شوند، اظهارکرد: برای این منظور طرح‌هایی چون تشکیل گروه‌های همیار اقدام موثری بوده که در این طرح تعدادی از زنان با هم یک اشتغال مولد را راه‌اندازی می‌کنند همچنین طرح دیگری با عنوان تأمین مالی خرد در روستاها ایجاد شد که زنان روستایی با سرمایه خود و تسهیلات بانک کشاورزی می‌توانند به اشتغال‌زایی بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه صدرصد وام‌های دریافت شده در این شیوه برگشت داده شده است، افزود: این طرح در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اجرا شد و ۴۰۰ میلیارد تومان وام شش درصد به آن اختصاص یافت که همه این مبالغ را تنها این دواستان جذب کردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود یک هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار بیمه شده در استان گفت: حق بیمه این زنان را بهزیستی به طور ماهانه پرداخت می‌کند و مانند بیمه‌های خویش‌فرما این افراد می‌توانند پس از مدت معینی بازنشسته شوند.

وی در خصوص خدمات بهزیستی به خانواده‌های دارای چندقلو گفت: در استان اصفهان پنج خانواده دارای پنج قلو، ۱۶ خانواده چهارقلویی، ۳۸۰ خانواده سه قلویی و یک هزار و ۸۰۰ خانواده دوقلویی وجود دارد که نسبت چند قلوزایی در استان اصفهان یک ونیم برابر تهران است.

ناجی با اشاره به اختصاص مستمری به خانواده‌های دارای سه قلو و بیشتر در خصوص دلایل این افزایش چندقلویی تصریح کرد: اگر چه پژوهشی در این زمینه انجام نشده اما بسیاری از این خانواده‌ها تحت درمان ناباروری بوده‌اند و وجود مرکز ناباروری در استان اصفهان هم شاید دلیلی بر ایجاد این موضوع باشد.

وی در خصوص آمار مهدهای کودک استان افزود: ۷۵۰ مهدکودک شامل ۶۰۰ مهد شهری و ۱۵۰ مهد روستایی در استان فعالیت دارند که ۳۶ هزار کودک از این مهدها استفاده می‌کنند اما با داشتن ۴۸۸ هزار کودک در استان تعداد استفاده کنندگان از مهدکودک تنها ۱۰ درصد است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر افزایش ۲۹ درصدی نرخ شهریه‌ها در سال جدید گفت: نرخ پایه مهدهای کودک در استان حداقل ۱۸۸ هزارتومان در ماه است که این رقم با توجه به وجود کلاس‌های آموزشی فوق برنامه یا ستاره‌دار بودن مهدها و یا دیگر خدمات به کودکان متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص شرایط دریافت مجوز تأسیس مهدکودک اظهارکرد: صاحبان امتیاز مهدهای کودک خانم یا آقا با هر رشته تحصیلی می‌توانند درخواست صدور مجوز داشته باشند اما مسئول فنی مهدهای کودک باید دارای رشته‌های مرتبط باشد.

نگهداری ۴۷۰ کودک و نوجوان در خانه‌های بهزیستی

ناجی در خصوص خانه‌های کودک و نوجوان در استان گفت: ۳۸ خانه کودک و نوجوان کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست تا سن ۱۸ سال را پذیرش می‌کنند که ۴۷۰ کودک و نوجوان در این خانه‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه کودکانی که نمی‌توانند به خانواده زیستی خود عودت داده شوند تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، افزود: در سال گذشته ۲۶ کودک به طور دائم و ۱۴۰ کودک به طور موقت به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شدند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود یک هزار و ۸۰۰ زوج در نوبت گرفتن فرزند، اظهار کرد: این تعداد زوج از سال ۹۱ در نوبت فرزندخواندگی هستند حتی متقاضیان مجرد خانم هم در بین آنها وجود دارد، اما اولویت با متقاضیان متأهل است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری موقت کودکان برای شش ماه است، افزود: در صورت کسب شرایط و احراز صلاحیت‌ها که توسط مددکاران بهزیستی و مراجع قضایی انجام می‌شود به خانواده‌های مورد نظر واگذاری فرزند صورت می‌گیرد.

ناجی در خصوص سامانه الکترونیک تصمیم گفت: این سامانه به منظور کاهش طلاق در ۱۱ استان کشور راه‌اندازی شد تا زوجین متقاضی طلاق قبل از اقدام قضایی بتوانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند تا با این اقدام از سطح پرونده‌های طلاق کاسته شود.

مراجعه ۱۶۰۰ زوج برای مشاوره طلاق

وی با بیان اینکه در چهار ماهه امسال یک هزار و ۶۰۰ زوج برای طلاق مراجعه کردند، افزود: این زوجین به  ۴۰ مرکز مشاوره بهزیستی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۱۸.۷ درصد از طلاق منصرف شدند که انصراف هفت درصد آنها به صورت مشروط بوده و دو درصد از آنها مراجعه دیگری نداشتند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۶۰ دلیل در پرسش نامه‌های طلاق ذکر شد، اظهار کرد: بیشترین دلیل طلاق زوجین به ترتیب شامل هشت درصد بی‌توجهی همسر، ۶.۶ درصد بی‌احترامی، ۶.۴ درصد پایین بودن آستانه تحمل، شش درصد بد دهنی همسر بوده است که هفت درصد متقاضیان طلاق مرد، ۳۵ درصد خانم و ۵۸ درصد طلاق‌ها به صورت توافقی از طرف خانم و آقا بوده است.

کد خبر 382643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.