همه مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته‌ایم/ مقاومت مردم بخش مهم دشمنی‌ها را خنثی کرد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه واقع گرایی خوب است نه شعار، گفت: همه مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته‌ایم و مقاومت مردم و برنامه‌های دولت بخش مهمی از دشمنی‌ها و فشارها را خنثی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی امروز سه شنبه -۲۵ تیرماه- در نشست خود با فعالان اقتصادی استان اصفهان، با بیان اینکه صحبت کردن در جمع اصفهانی ها خیلی سخت است، اظهار کرد: شرایط کشور بسیار خاص است و همه باید برای اقتصاد تلاش کنیم. فقط دولت ما مورد هجمه استکبار نیست بلکه استکبار دست بسیاری از کشورها برای رابطه اقتصادی با ایران را بسته است.

وی افزود: وظیفه داریم به عنوان مسئول و بخش محوری سیستم ارزی و پولی کشور ، وابستگی را به حداقل برسانیم، هدف دشمن تضعیف ارزش پول ملی و راه انداختن مسائل سیاسی در کشور است.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: همه مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم، سال گذشته کاهش رشد اقتصادی به دلیل مسائل ارزی بود. تولید ناخالص ملی غیر نفتی ما کاهش چندانی نداشته و می تواند با کمک فعالان اقتصادی کشور خیلی سریع احیا شود. باید کمتر در فعالیت بخش های اقتصادی دخالت کنیم تا بازار خودش راهش را بیابد و در پیش گیرد.

همتی تصریح کرد: آمریکایی‌ها گمان می کردند که ظرف یک سال می توانند کار نظام را تمام کنند. خیلی از کشور ها که رابطه خوبی با ما دارند در فعالیت اقتصادی با ما روابط خوبی ندارند و سخت می گیرند چون می ترسند. با همه این مسائل کشور به مرحله خوبی رسیده است و سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار تامین ارزی داشتیم.

دلار به جای خود بازگشته است

وی ابراز امیدواری کرد: واحدهای صادراتی و کشاورزی به خوبی رشد کنند، کاهش واردات نیز به بسیاری از واحدهای تولیدی کشور رونق داده است. همچنین در حال اصلاح تدریجی شاخص‌ها هستیم، باید با همراهی دولت و مردم از این شرایط عبور کنیم.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: در سه ماهه اول سال ۱۲ میلیارد دلار تامین ارزی برای واردات داشته ایم. سیاست‌های دولت موجب شده تا دلار به جای خود برگردد. کشور ما در موقعیتی است که از لحاظ اقتصادی و سیاسی حرفی برای گفتن و مواضع قوی دارد.

همتی تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان همت کنند می توانیم صادرات نفت خام را به حداقل برسانیم. دغدغه دولت طبقات پایین و متوسط جامعه است. خیلی فشار هست که دوباره واردات خودرو را آزاد کنیم و ما اجازه نمی‌دهیم چون باید تولید ملی را یکبار برای همیشه قوی کنیم.

نرخ ارز را تعیین نمی‌کنیم

وی افزود: اگر تولیدکنندگان کمک بکنند با جوی که در اقتصاد کشور ایجاد شده، مسیر موفقیت را زود طی خواهیم کرد. تلاش کردیم که در نرخ ارز دخالت نکنیم، نرخ تعیین نمی کنیم و به فاکتورهای اقتصادی کشور توجه می‌کنیم، نرخ ارز باید ذاتی باشد باید همه احساس کنند که نرخ واقعی ارز چیست.

همتی تصریح کرد: ارزش پول ملی کشور با تولید ملی شکل می‌گیرد و مردم باید این ارزش را احساس کنند. صادرات ناشی از تولید ملی و ارزش افزوده می تواند ارزش پول ملی را افزایش دهد. برای کنترل نقدینگی در کشور تلاش می کنیم. هر وزیر یا مسئولی مصاحبه می کند، می‌گوید اگر بانک مرکزی پول بدهد یا ارز بدهد مشکلات حل می شود، در سال ۹۷ تلاش کردیم که نقدینگی رشد  زیادی نداشته باشد. برای کنترل آن همه تلاشمان را به کار گرفته‌ایم.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: باید از روش‌های جدید برای تامین مالی ارزی استفاده کنیم. بانک ها مشکلات زیادی دارند، آنقدر تکلیف به بانک ها داده‌ایم که به آنها فشار آمده است. به عنوان مثال خرید گندم یکی از تکالیفی است که برای بانک ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بانک ها در مقابل بخش خصوصی و تولید کننده مقاومت نمی کنند. هر ۱۰۰۰ میلیارد تومان که به هر بانکی بدهیم هفت برابر نقدینگی کشور افزایش می یابد.

همتی تاکید کرد: دغدغه بانک مرکزی تولید ملی و تامین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه است. کنترل بازار و ایجاد فضای خوب کسب و کار نیز از محورهای اصلی فعالیت بانک مرکزی در برهه حساس کنونی است. از این شرایط باید نهایت استفاده را ببریم.

کد خبر 382605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.