۱۶ خیابان در یک شهر به فضای عمومی تبدیل شد!

ساکنان شهر "گنت" در اقدامی گروهی و در کم‌تر از سه ماه، تعداد ۱۶ خیابان این شهر را به فضاهای عمومی تبدیل کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یک دهه اخیر نوآوری‌های زیادی در جهت نشان دادن مخالفت با تردد بیش از حد خودروها در خیابان‌های شهر انجام گرفته است. انجام بسیاری از پروژه‌های شهری در این خصوص حاکی از تاثیرات خودروها بر سبک زندگی و ذهنیت ساکنان یک شهر بوده است.

ساکنان شهر گنت، در شمال بلژیک در ناحیه فلاندرز و همچنین مرکز و بزرگ‌ترین شهر حوزه شهرستان فلاندری شرقی، در یک اقدام گروهی تصمیم گرفتند در کم‌تر از سه ماه، ۱۶ خیابان این شهر را به فضاهای عمومی تبدیل کنند.

در پروژه تبدیل خیابان‌ها به فضاهای عمومی در گنت، که جنبش "خیابان‌های پرشور" نام گرفت، ساکنان می‌توانستند مطابق میل خود و با تغییر مکان پارک خودروها، فضاهای عمومی را طراحی کنند و این جذاب‌ترین بخش پروژه برای آن‌ها به شمار می‌رفت که باعث می‌شد مردم برای طراحی فضا با هم به رقابت بپردازند.

برخی از ساکنان شهر گنت، "خیابان‌های پرشور" را مملو از سرسره‌ها، قهوه‌خانه‌ها و نیمکت‌های تفریحی کردند و حتی کف این خیابان‌ها را با چمن پوشاندند. فرآیند مشورت برای انتخاب طرح برگزیده بین ساکنان هر محله باعث برقرای تعامل بین آن‌ها می‌شد و پس از اتمام پروژه، این افراد زمان بیشتری را با هم سپری می‌کردند.

 جنبش "خیابان‌های پرشور" در گنت به مردم این شهر حس طراوت و سر زندگی بخشید و موفقیت این پروژه در مدت‌زمان کوتاهی معماران زیادی را در سراسر کشورهای هلند و بلژیک به انجام اقداماتی مشابه ترغیب کرد. پس از آن، طراحان و ساکنان در سراسر شهرهای دنیا تصیم به تغییر فضای پارکینگ‌ها و تبدیل آن‌ها به فضاهای عمومی کردند.   

کد خبر 382592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.