نرخ دلار دیگر افزایش نمی‌یابد

اتهام پمپئو به ظریف بابت مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی، اظهارات عبدالناصر همتی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، تذکر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مجتبی ذوالنوری و روند کاهش قیمت ارز و طلا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - سه شنبه ۲۵ تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران تیتر یک صفحه نخست امروز خود را به بررسی اتهام پمپئو به ظریف بابت مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی به سوء ‌استفاده از آزادی بیان در راستای تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی اختصاص داد و نوشت: «ترس آمریکا از دیپلماسی ظریف» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: ناگفته پیداست مقام‌های آمریکایی نیز تاکنون در عرصه جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند. دولت ترامپ تاکنون تلاش کرده است با دامن زدن به اندیشه ایران هراسی به ویژه در میان کشورهای منطقه در چارچوب جنگ نرم همانند جنگ رسانه‌ای، شبکه سازی و ارائه تصویری سیاه از ایران و تشدید دوقطبی در سطح افکار عمومی، پیروز نبرد روانی با جمهوری اسلامی باشد. این همان عرصه‌ای است که به نظر می‌رسد به رغم گستردگی دامنه آن از سوی آمریکا حاصل چندانی برای مقام‌های این کشور نداشته است. چه این بار آمریکاست که با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای و شمار دیگری از پیمان‌های بین‌المللی در صحنه بازی سیاست بین‌المللی تنها مانده است و جز معدود کشورهای کوچک منطقه خاورمیانه همراهی برای سیاست‌های یکجانبه خود در قبال ایران نمی‌بیند. بنابراین قابل انتظار است که دست‌کم ایران پیروز نبرد روانی ارزیابی شود و شاهد مثال آن فاصله‌ای است که این روزها میان اروپا و آمریکا بر سر ایران اتفاق افتاده و باعث شده مقام‌های آمریکایی برای جبران مافات آن به کشیدن کروکی برای وزیر خارجه ایران در خیابان‌های نیوریورک روی بیاورند. با همه اینها نباید از این نکته غافل شد که انصراف از تحریم ظریف و موضع گیری فاتحانه پمپئو مبنی بر صدور مجوز سفر او به آمریکا در بطن خود هدف گشوده نگاه داشتن دریچه دیپلماسی رسمی و چه بسا مسیر گفت‌وگوی مستقیم با تهران را دنبال می‌کند؛ یعنی همان خواستی که دست‌کم ترامپ می‌کوشد با دستیابی به آن هزینه جدال تمام عیار با تهران را به کمترین هزینه کاهش دهد. البته که تهران راه دیپلماسی را نبسته اما تأکید کرده که شرط آن رفع تحریم‌ها علیه تهران است.

روزنامه اعتماد صفحه نخست امروز خود را به اظهارات عبدالناصر همتی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اختصاص داد و به نقل از رئیس بانک مرکزی ایران در تیتر یک خود نوشت: «نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد» همتی همزمان با تشدید کاهش قیمت ارز در بازار تهران می‌گوید: با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا، امسال بانک مرکزی توانست ارز را کنترل کند. او اظهار کرد: هم اکنون بازار ارز به ثبات رسیده و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. او با بیان اینکه آمریکا و متحدانش به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور بودند، ادامه می‌دهد: بانک مرکزی دیگر اجازه نمی‌دهد، نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم. آمریکا به دنبال نابود کردن پول ملی ایران بود به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می‌کرد که نتوانست به اهدافش برسد. او می‌گوید: قدرت ایران در مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمنان برای همگان آشکار شد به طوری که تحریم‌ها دیگر اثرگذار نیست. وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند همه نیازهای ارزی و ریالی واحدهای تولیدی را تامین کند، می‌گوید: وظیفه ما در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است که باید با احتیاط ورود کنیم زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند. همتی افزود: دولت با این همه فشار اقتصادی از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کرده به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار به واحدهای تولیدی کمک شده است. او اظهار کرد: در این مرحله نمی‌توانیم ارز ۴۵ هزار ریالی را حذف کنیم زیرا هنوز برای کالاهای اساسی نیاز داریم.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به بررسی تذکر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مجتبی ذوالنوری اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «لطفاً آرام‌تر حرکت کن!» روزنامه همدلی در ادامه توضیخ داده است: بزرگان لیست امید که با رفتار تندروانه ذوالنوری و رفقا آشنایی کامل دارند، چرا اقدامی در خصوص شکست ائتلاف‌ها و لابی‌های پشت پرده نکردند؟ چرا از میان چهره‌های موجه‌تر خود کاندیدایی را که بتواند نظر فراکسیون‌های دیگر را جلب کند، برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معرفی نکردند؟ چرا زمانی که دیدند و متوجه شدند که فراکسیون ولایی و جمعی از اعضای فراکسیون اعتدالی از میان کاندیدای موجود نظر به انتخاب ذوالنوری دارند، سیاستی به خرج ندادند تا رئیس این کمیسیون چهره‌ای غیر از ذوالنوری حتی یک چهره اصولگرا باشد؟ این سئوال‌ها و پرسش‌های دیگری که در ذهن هر کدام از ما وجود دارد، پاسخ مشخصی دارد؛ فراکسیون امید که قشر اصلاح‌طلبان جامعه را در مجلس نمایندگی می‌کنند، از همان اولین انتخابات هیئت رئیسه که محمدرضا عارف، قافیه را به علی لاریجانی باخت، در جایگاه انفعال و تماشای قدرت گرفتن رقیب قرار گرفتند و هر سال بیشتر از سال قبل از آن در مجلس در اتخاذ سیاست‌های ناکام ماندند. اما این توجیه و توضیح دلیل نمی‌شود که اصلاح‌طلبان مجلس نخواهند یا نتوانند جلوی تندروی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بگیرند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به بررسی روند کاهش قیمت ارز و طلا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دلار و سکه در سراشیبی» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است: قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز (دوشنبه) با کاهش ۶۰ هزار تومانی، چهار میلیون و ۲۹۰ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد که ۸۰ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین نیم‌ سکه ۱۰ هزار تومان گران شده و دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه هم ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. هر قطعه سکه یک گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طلافروشی‌ها ۴۱۲ هزار و ۲۹۰ تومان داد و ستد می‌شود که حدود شش هزار تومان نسبت به روز گذشته ارزان شده است. این در حالی است که در بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا کاهشی بوده و ۱۴۱۱ است  و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز یکشنبه ۱۵۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌خریدند و ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش یافته است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به گردهمایی وزیران خارجه در بروکسل پرداخت و در تیتر خود نوشت: «آخرین تلاش اروپا برای نجات برجام» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و خطر فروپاشی توافق هسته‌ای در چهارمین سال امضای برجام، وزرای‌ خارجه اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخته تا با اتخاذ راهکارهایی برجام را حفظ کنند. وزرای‌خارجه انگلیس و فرانسه در بروکسل تاکید کردند که برای حفظ برجام اقدام خواهند کرد و وزیرخارجه فرانسه خواستار اتحاد طرف‌های اروپایی برای نجات این قرارداد بین‌المللی شد. همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌ همراه وزرای‌خارجه اتریش، سوئد، هلند و فنلاند بر راه‌های حفظ برجام تاکید کردند. قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام به‌زودی برگزار شود.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به بررسی توقف غیرمنتظره نفتکش انگلیسی «پاسفیک وُیِجِر» بین مرزهای آبی ایران و امارات پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «کشتی‌های انگلیسی از ترس توقیف به تنگه هرمز نزدیک نمی‌شوند» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: تهدیدهای لفظی تهران کافی بود تا اوایل روز بعد، یعنی شنبه، ۱۵ تیر ۹۸، توقف غیرمنتظره نفتکش انگلیسی «پاسفیک وُیِجِر» بین مرزهای آبی ایران و امارات موجب نگرانی‌های شدید و ترس از این شود که نکند نیروی دریایی سپاه پاسداران این نفتکش را توقیف کرده باشد. اگرچه این نگرانی بی‌اساس بود و به سرعت هم تأیید شد که پاسیفیک ویجر توقیف نشده، اما نهایتاً نیروی دریایی انگلیس وادار شد تا ناوچه «اچ‌ام‌اس مونتروز» را که در بحرین مستقر بود همراه با یک فروند کشتی مین‌روب برای اسکورت این نفتکش اعزام کند. چیزی نگذشت که نفتکش «بریتیش هریتیج» متعلق به کمپانی «بی‌پی» نیز که به مقصد بصره عراق در حرکت بود، از ترس توقیف توسط ایران وادار به دور زدن شود و در یکی از بنادر سعودی «پناه بگیرد.»

کد خبر 382583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.