پیشنهاد تغییر نام استان گلستان به "هیرکانی"

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ما به استان گلستان پیشنهاد کرده‌ایم نام استان به نام باستانی خود یعنی "هیرکانی" تغییر کند.

به گزارش ایمنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که پیش از ظهر امروز -دوشنبه ۲۴ تیر ماه- در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: تعداد آثاری که امسال به ثبت جهانی رسید یک هزار و ۱۲۱ اثر بوده است که ۸۶۹ اثر آن فرهنگی، ۲۱۳ اثر طبیعی و ۳۹ اثر ترکیبی بود. با توجه به اینکه ایران دارای ۲۴ اثر ثبت جهانی است، مشترکا با آمریکا رتبه ۹ جهان را از نظر تعداد آثار ثبتی به دست آورده است. کشورهای چین و ایتالیا با ۵۵ اثر در رتبه نخست قرار دارند، کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، فرانسه، هند، مکزیک و روسیه جلوتر از ایران هستند. ایران به دلیل شرایط جنگ و سال‌های بازسازی پس از آن حدود ۲۴ سال درگیر مسائل کشور بود در صورتی که می‌توانست در این مدت پرونده‌های بیشتری را به یونسکو بفرست دو این رتبه را بالاتر ببرد.

وی گفت: با توجه به مقررات سخت‌تری که یونسکو اعمال کرده، سالی یک سهمیه بیشتر مطرح نمی‌شود و هنوز هم در حال کم کردن این سهمیه‌ها هستند.

طالبیان ادامه داد: در چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که چند روز پیش در باکو برگزار شد، ۳۵ اثر مورد بررسی قرار گرفت؛ ما نیز گزارشی درباره منظر ساسانی فارس و میدان نقش جهان ارائه کردیم. در فیروزآباد فارس موضوع قلعه دختر به دلیل مسائلی که در گذشته بود از حساسیت زیادی برخوردار است که ما نتیجه اقدامات را ارائه کردیم.

طالبیان درباره جنگل‌های هیرکانی گفت: سال ۲۰۰۵ آذربایجان پرونده جنگل‌های هیرکانی را در فهرست موقت کشور خود ثبت کرد و در سال ۲۰۰۶ ایران به این پرونده معترض شد، کمیته میراث جهانی نیز آن را برگشت داد، سال ۲۰۰۷ ایران پرونده جنگل‌های هیرکانی را در فهرست موقت خود قرار داد و از آذربایجان دعوت به آن بپیوندد، آذربایجان چند شرط داشت یکی اینکه اسم این کشور اول باشد و یا نام آن را "هیرکان" به نام یکی از مناطق آنجا بگذاریم ولی ما نپذیرفتیم و خواستیم مدیریت این پرونده با ایران باشد چون دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران و ۴۵ هزار هکتار آن در آذربایجان است؛ این موارد نشان می‌دهد پرونده بین کشوری چقدر سخت است.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: برای نخستین‌بار بود که همه دستگاه‌ها هم‌افزایی داشتند. تمام تلاش‌ها بر این بود که بحث‌های فنی و مدیریتی آن در سطح عالی باشد، حتی اتحادیه جهانی محافظت از طبیعت، گزارشی از این جنگل‌ها ارائه کرد که به نفع جنگل‌های هیرکانی بود.

پیشنهاد میراث فرهنگی برای تغییر نام استان گلستان به هیرکانی

طالبیان ادامه داد: در سال‌های آینده می‌توان جنگل‌های ارسباران را به این پرونده اضافه کرد. جنگل‌های هیرکانی فسیل زنده دارند و از نظر داشتن گونه‌های مختلف زیستی بسیار بااهمیت است؛ ما به استاندار گلستان پیشنهاد کرده‌ایم این استان نام باستانی خود را داشته باشد که همان هیرکانی است. اگر این کار انجام می‌شد جشن ملی ما در استان گلستان پرمعناتر می‌بود.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور ماموریت دارد برنامه جامع گردشگری را برای جنگل‌های هیرکانی و بیابان لوت ارائه کند، گرچه ممکن است در عمل بخشی از این برنامه‌ها تحقق پیدا نکند ولی ما برای بیابان لوت و جنگل‌های کشور برنامه‌ای درباره چگونگی حضور گردشگر داشته باشیم.

طالبیان در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره انتقال آب دریای خزر به استان سمنان گفت: در این رابطه باید سازمان محیط زیست نظر بدهد اما پس از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی سازمان میراث فرهنگی موظف است در مورد اقدامات انجام گرفته در این جنگل‌ها گزارشی به یونسکو ارسال کند. بنابراین اگر قرار باشد این انتقال آب موجب تخریب درخت‌های جنگل هیرکانی شود باید این گزارش را به یونسکو بدهیم.

وی در مورد همکاری‌های ایران و روسیه نیز گفت: سال گذشته مکاتباتی در مورد آثار موزه‌ای و نمایشگاه‌های مشترک انجام شده است. احتمال دارد این گفتگوها به همکاری‌های بیشتری بینجامد. موضوعات فرهنگی کاری به سیاست ندارند، ما با کارشناسان کشورهای دیگر در زمینه‌های مختلف همکاری داریم حتی همین چند وقت پیش مهندسان بدون مرز در تخت جمشید حضور پیدا کرده و کارهای مرمتی انجام دادند. کمک کشورهای دیگر اندک است، اصل کار در کشور انجام می‌شود.

طالبیان درباره اینکه چرا بخش‌های وسیع‌تری از جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی نشد، بیان کرد: یونسکو بخش‌هایی از این جنگل را ثبت می‌کند که بکرتر باشد، حتماً کارشناسان از وجود روستاها و دامداری در جنگل خوشحال نمی‌شوند، بخش‌هایی در پرونده قرار می‌گیرد که بتوان کارهای مدیریتی را توسعه داد. حتماً پهنه‌های ثبت شده جهانی وضعیت بهتری نسبت به پهنه‌های دیگر خواهند داشت.

منبع: مهر

کد خبر 382574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.