مزایای محدودیت کالری برای افراد لاغر چیست؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد محدود کردن کالری دریافتی حتی برای افراد لاغر هم مفید است و باعث بهبود علائم سلامت کاردیومتابولیک در آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاهش روزانه کالری دریافتی تا حدود ۳۰۰ کالری، باعث بهبود علائم سلامت کاردیومتابولیک (cardiometabolic health) می‌شود. برخی علائم خطرآفرین کاردیومتابولیک مانند کلسترول، فشار خون و قند خون، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فوت ناشی از آن‌ها را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است که محدودیت کالری برای افزایش طول عمر و حفظ سلامت افراد سودمند است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه "Duke" در آمریکا دریافتند که این مزایا فقط به دلیل کاهش وزن نیست، بلکه به خاطر مکانیسم مولکولی پیچیده‌تری است. آن‌ها برای آزمایش فرضیه خود، از طریق کارآزمایی، داده‌های سلامت ۲۱۸ فرد لاغر با میانگین سنی ۲۱ تا ۵۰ سال را برای مدت دو سال مورد بررسی قرار دادند. همه افراد شرکت‌کننده دارای شاخص توده بدنی ۲۲ و ۲۷.۹ بودند.

محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند، به‌طوری‌که گروه اول روزانه سه وعده غذایی مصرف کردند و این اختیار را داشتند که از شش وعده غذایی متفاوت، غذای خود را انتخاب کنند. گروه دوم که گروه کنترل‌شده بودند، هیچگونه تغییری در مصرف کالری روزانه خود نداشتند. 

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد افراد گروه اول به طور میانگین، مقدار کالری دریافتی خود را تا ۱۲ درصد کاهش دادند و حدود ۱۰ درصد کاهش وزن در آن‌ها مشاهده شد که ۷۱ درصد آن توده چربی بود. محدودیت کالری منجر به بهبود سلامت کاردیومتابولیک شرکت‌کنندگان شد و عوامل خطرآفرین کاردیومتابولیک را در آن‌ها به طور چشمگیری کاهش داد.

علاوه بر این کاهش مصرف کالری دریافتی، باعث تغییراتی در کلسترول لیپوپروتئین با چگالی اندک، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد شد. به گفته محققان، محدودیت کالری باعث بهبود وضعیت پروتیین واکنشی C (C-reactive protein) شد؛ تغییرات پروتیین واکنشی C با بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل مرتبط است. همچنین حساسیت نسبت به انسولین و علائم سندروم متابولیک نیز در شرکت‌کنندگان بهبود یافت.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.

کد خبر 382570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.