انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی پیش رو مطالعه کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده امروز می پردازیم:

نامه تند موسوی لاری به رئیس سازمان صداوسیما

وزیر کشور دولت اصلاحات طی نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، با کذب خواندن سخنان سردار نظری در یک برنامه شبکه افق، خواستار انعکاس نامه خود در «برنامه ای مشابه» در «همان شبکه» شد. متن نامه سید عبدالواحد موسوی لاری به این شرح است: ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی آقای دکتر علی عسگری  با کمال تأسف و تعجب مطلع شدم شبکه افق آن سازمان در برنامه ایی در تاریخ ۱۸/۴/۹۸ به مناسبت سالگرد وقایع هیجده تیر ۱۳۷۸ کوی دانشگاه تهران با حضور آقای زاکانی و تماس تلفنی آقای فرهاد نظری فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ به طور یکسویه برخی سخنان کذب و خلاف واقع توسط فرد اخیر الذکر مبنی بر دستور اینجانب جهت ورود به کوی و برخورد با دانشجویان مطرح و تلاش شد تا اقدامات غیرموجه و فاجعه بار عوامل حادثه توجیه و بر آثار زیانبار تعرض به دانشجویان سرپوش گذاشته شود.

جمع‌آوری امضای نمایندگان برای نامه اعتراضی به دادگاه خاتمی

علی مطهری از جمع‌آوری امضا از سوی تعدادی از نمایندگان برای ارسال نامه به وزیر دادگستری خبر داد و گفت: برخی نمایندگان درباره نحوه رسیدگی به پرونده خاتمی در حال جمع آوری امضا برای نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزیر دادگستری هستند. اگر بنا بود که ادعای متهم بررسی نشود و دادگاه صرفاً به نظر شورای نگهبان استناد کند، به چه علتی دادگاه تشکیل شد؟

جعفرزاده: نباید سربه‌سر مردم گذاشت

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، به تأثیر برخوردهای غلط بر ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت تأکید کرد: اقدامات غلط ما هم شکاف میان مردم و حاکمیت را بیشتر می‌کند، هم عقده‌ها و کینه‌هایی پدید می‌آورد که در مجموع خوب نیست.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از سخت‌گیری‌های اجتماعی در شرایطی کنونی کشور، گفت: با توجه شرایط فعلیِ کشور که با انواع و اقسام تحریم‌ها و دشمنی‌های بین‌المللی مواجه است، باید تنش‌های داخلی را به حداقل رساند. این نماینده مجلس تأکید کرد: برخورد قهری با بخشی از جامعه در شرایط فعلی اصلا عقلانی نیست.

من دو احمدی نژاد می‌شناسم

صفارهرندی در پاسخ پرسش دانشجویان درباره احمدی‌نژاد نیز خاطرنشان کرد: من دو احمدی‌نژاد می‎شناسم که در چهار ساله اول و دوم دوران ریاست جمهوری‌اش متفاوت است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت اول احمدی‌نژاد در خدمت به مردم رکورددار است و مدیران انقلاب و پرتلاشی در راه خدمت به کشور حرکت کردند، اما حمدی‌نژاد از اواخر دوره اول دچار پریشان‌حالی شد که گرایش‌های فکری و مواضعش تغییر کرد.  وی اظهار کرد: شرط لازم برای پیروزی در همه عرصه‌ها اتحاد است و باید در داخل کشور به این مسئله توجه کنیم.

واکنش سخنگوی دولت به سریال گاندو

علی ربیعی با اشاره به سریال گاندو درباره تبادل جیسون رضائیان و ارتباط آن با ساخت این سریال گفت: قصد ورود به این موضوع را ندارم. آقای واعظی هم موضعی گرفتند. یک سریال را در حد یک سریال باید بررسی کرد، البته در ژانرهای اطلاعاتی باید خوانش با اصل موضوع هماهنگی داشته باشد.

وی افزود:‌ یک بار آقای روستایی و ساداتیان را دیدم که ناراحت بودند فیلمشان را به خاطر تعبیری که از زحمت‌کشان نیروی انتظامی داشتند باید تغییر دهند. از این موضوع عبور کنیم، تمایل ندارم بیشتر در این باره صحبت شود. اما این را بگویم زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شود، اصلا رضاییان دستگیر نشده بود.

اولین واکنش هیئت رئیسه مجلس به جنجال‌سازی عضو پایداری

پس لرزه های ادعای نماینده نزدیک به پایداری ها مبنی بر آپارتمان گرفتن نمایندگان از وزرا برای منتفی کردن استیضاح ها تمامی ندارد. ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد حتی مدعی شده بود لیست این نمایندگان راهی شورای نگهبان شده ولی نه این ادعا تاکنون از سوی شورای نگهبان تایید شده است نه دیگر همکاران او این ادعا را پذیرفته اند. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس وارد مباحث مربوط به این ادعا شد و روایتی دیگر ارائه کرد. اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات ابوترابی نماینده نجف‌آباد در خصوص درخواست آپارتمان در ازای انصراف از استیضاح وزرا گفت: هیئت رئیسه مجلس این موضوع را در جلسه امروز بررسی و اعلام کرد که چنین چیزی صحت ندارد.

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و همچنین وزیر کشور برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تا زمان وضع مبانی قانونی برای برگزاری آن، غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری این اقدام شده است. در بخشی از این نامه، وضع مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دانسته شده فلذا اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیئت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات، خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور عنوان شده است.

قاضی ناصر سراج در بخش دیگری از نامه خود آورده است: به‌رغم گذشت ۴ سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بسترهای قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.

پیش بینی یک اصلاح طلب از عاقبت اجرای حکم محمدرضا خاتمی

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: « به نظر من کلان حاکمیت به هیچ وجه علاقمند به ورود دوباره به این بحث نبود و اگر حکم خاتمی در مرحله تجدید نظر نقض نشود و او تبرئه نشود چه حکم اجرا بشود چه نشود یک باب جدیدی در سطح ملی و بین المللی باز خواهد کرد.»

ناصری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ورود دوباره به بحث انتخابات ۸۸ و صدور این حکم چه پیامی را به جامعه می‌دهد؟ گفت: « این حکم بی‌تناسب با ادعا و اتهام مثل احکام قضایی برای فعالان سیاسی اصلاح طلب در سال ۸۸ است و به هیچ وجه نمی‌تواند جامعه را اقناع کند. اتفاقا برعکس این حکم غیرمتناسب جامعه را به این یقین جدی‌تر می‌رساند که همه ادعاهای اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان منصف درباره ناسالمی روند انتخابات ۸۸ داشتند، درست بوده است.»

وی افزود: «بالاخره برخی عناصر پشت این دادگاه اینقدر خردمندی سیاسی دارند که ۱۰ سال بعد از ۸۸ بار دیگر پرونده تقلب را باز نکرده و به مسئله روز رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل نکنند لذا پیش‌بینی من این است که این حکم نقض شود یا اجرا نشود.»

سخن گفتن‌ زنان در تریبون نماز جمعه کراهت دارد

حمیده زرآبادی با نقد عملکرد گروه‌های سیاسی گفت: به عنوان اولین بانوی راه یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین از زنان سرزمینم سخن می‌گویم، زنانی که سهم‌شان در دولت صفر است و سخن گفتن‌شان در تریبون نماز جمعه کراهت دارد و اگر صحبت هم کنند با استقبال و خوشرویی نیست بلکه با اکراه و اجبار است. زنان باید تمام توان و قدرت خود را صرف کنند تا از هجوم بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و افتراها در امان باشند و اگر حقیقت داشته باشد باید گفت: وای به حال جامعه‌ای که از زن به عنوان یک ابزار استفاده شود و واژه سخیف پرستو در آن وجود داشته باشد.

روایتی از حذف سه حقوقدان شورای نگهبان

سام سوادکوهی، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان است که برای دوره جدید به مجلس معرفی نشده است. او درباره نقش آیت‌الله جنتی در حذفش از شورای نگهبان می‌گوید: ایشان با ما آشنایی نداشتند و با ما هم کار نکرده بودند. طبیعتاً فردی تا بخواهید با کسی انس بگیرد و آشنا شود، طول می‌کشد. شاید علت عدم موافقت ایشان با ما این بوده و رویکرد ما با میل، سلیقه و موازینی که ایشان به آن اعتقاد داشتند مطابقت نداشته است.

فاطمه سعیدی وزیر زن پیشنهادی کارگزاران

فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درخصوص مطالبه وزیر زن و وعده‌های رییس‌جمهور گفت: آقای رییس‌جمهور بارها در خصوص به‌کارگیری زنان شایسته و توانمند صحبت کرده و وعده‌هایی داده‌اند. امروز نوبت عمل ایشان است و حالا که دولت در حال انتخاب گزینه نهایی برای وزارت آموزش و پرورش است معتقدیم وقت معرفی یک وزیر زن به مجلس فرا رسیده است. در موضوع زنان هرگز قائل به کار سیاسی نبوده و به کارگیری زنان شایسته از هر طیف و اندیشه‌ای می‌توانند در سطوح عالی مدیریتی کشور حضور داشته باشند. فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران در مجلس گزینه‌ای قابل ‌قبول است. خانم سعیدی گزینه انحصاری حزب کارگزاران نیست و سایر زنان اصلاح‌طلب در احزاب و گروه‌های مختلف روی ایشان نظر مثبتی دارند و معتقدیم ایشان می‌تواند وزیر آموزش و پرورش خوبی باشد.

حرف و حدیث درباره انتخابات ۸۸ به عملکرد شورای نگهبان برمی گردد

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: این بی‌معنی است که انتخابات انجام شود و مرجع نهایی و مسئول آن حکمی و رأیی دهد، ولی همچنان درباره آن انتخابات شک و شبهه وجود داشته باشد.اگر رفتار و آرای شورای نگهبان در خصوص انتخابات ۱۳۸۸ مستدل و مستحکم بود، دادگاه یا دادستان می‌توانستند با استناد به آن تصمیمات و آرا، ادعاهای علیه انتخابات را رد و مفتری را محکوم کنند، نه آنکه آن را مفروض گرفته و حکم به محکومیت دهند.

تیر به خودی محافظ سالک

احمد سالک امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر سوءقصد به وی اظهار داشت: این خبر جوسازی است و چنین مسئله‌ای به هیچ و جه مطرح نبوده است. البته سینه ما آماج گلوله‌های منافقین است و اگر مرزی در این قضیه وجود داشته باشد، اما این نوع شایعاتی که شب گذشته در این رابطه پخش شد واقعیت ندارد قضیه از این قرار بود که دو موتور با دو سرنشین در صحنه بودند و طبق شواهد عینی به محافظ بنده که در ماشین نشسته بود حمله کردند و از آنجایی که کیف بنده هم در ماشین بود، محافظم تصور کرده بود که آنان می‌خواهند کیفم را مورد سرقت قرار دهند و به همین دلیل اسلحه کشید و احتمالا به خودش تیر زده است و مصدوم شده است. محافظ بنده سپس از خودرو خارج شد و آن سارقان را تا سر چهارراهی تحت تعقیب قرار داد و در آنجا هم یک تیر هوایی زد و بعد یک مرتبه بر زمین افتاد و در اینجا متوجه می‌شود که مجروح شده است.  در این رابطه بلافاصله حراست مجلس و ماموران نیروی انتظامی در صحنه حادثه حاضر شدند و با شاهدان عینی صحبت کردند که تا این لحظه جمع بندی آنان این است که موضوع سرقت بوده است که البته همچنان این مسئله در دست بررسی است.

مردم از گوگل خارج شوند!

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اگر به یک چیز شهره باشد مخالفتش با وزارت ارتباطات است. در جهانی که فاصله اطلاعات و شهروندان چند کلیک ساده است دبیر شورای عالی فضای مجای مجازی ایران می‌گوید: «نباید از گوگل آمریکایی استفاده کرد، موتور جستجو و پیام رسان‌ها باید ملی باشند» کاری به این نداریم که اصلا چنین شورایی در کشورهای دیگر وجود خارجی دارد یا نه، اما ساده‌ترین حقوق شهروندی را هم اینجا نادیده می‌گیرند. فیروزآبادی می‌گوید: «مردم از پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجوی آمریکایی خارج شوند» سوال: پیام رسان امریکایی کدام پیام رسان است؟ مؤسس تلگرام که روسی است! واتس آپ هم که هنوز مشمول فیلترینگ نشده است. پس فیروزآبادی از چه چیزی حرف می‌زند؟ او همچنین خواسته مردم از موتورهای جستجوی امریکایی خارج شوند! مگر موتور جستجو چیزی است که مردم داخل آن باشند که حالا ایشان خواسته خارج شوند؟ سطح دانش فنی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ما در این حد است که می‌خواهد مردم از گوگل خارج شوند.‌ ای کاش ایشان شماره تلفن خود را در اختیار مردم بگذارد تا از این به بعد مواردی که کاربران احتیاج به سرچ در گوگل دارند را از شخص ایشان بپرسند!

نجفی جایگزین مشایی شد

اتاق محل اقامت آقای اسفندیار رحیم مشایی معاون و مشاور رئیس جمهور سابق در زندان اوین را به آقای محمدعلی نجفی داده‌اند. کانال تلگرامی دولت بهار؛ منتسب به هوادران احمدی نژاد در خبری مدعی انتقال محمدعلی نجفی (شهردار سابق تهران) به اتاق مشائی (رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق) در بند چهار زندان اوین شد. این کانال تلگرامی در ادامه نوشت: اتاق محل اقامت آقای اسفندیار رحیم مشایی معاون و مشاور رئیس جمهور سابق در زندان اوین را به آقای محمدعلی نجفی داده‌اند و ایشان را به اتاق دیگری منتقل کرده‌اند که امکانات چندان مناسبی ندارد!

"ای کاشِ" زیباکلام درباره ناطق‌نوری

زیباکلام با بیان اینکه از آقای ناطق نوری گلایه دارم، اظهار کرد: زمان انتخابات مجلس دهم بارها و بارها به طرُق مختلف از آقای ناطق نوری خواهش و تمنا کردم که « اگر به انقلاب اعتقاد دارید الان باید به خاطر آینده نظام وارد صحنه انتخابات شوید و مدیریت مجلس را به دست بگیرید.» اگر چهار سال پیش آقای ناطق نوری وارد انتخابات مجلس دهم شده بود، قطعا مجلس دهم امروز وضع دیگری داشت. وی ادامه داد: مجلس دهم با مدیریت ناطق نوری شاید در رأس امور قرار نمی‌گرفت، اما مثل امروز در قعر امور هم نبود. مجلس دهم در چهار سال گذشته هیچ نقشی برای امور مهم کشور ایفا نکرد. روزی من به اصلاح طلبان هم انتقاد کردم و گفتم اگر می‌گذاشتید که هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شود نتیجه کار طور دیگری رقم می‌خورد.

گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، چهار گزینه احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد. سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با مهر، درباره گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: گزینه‌های متعددی برای این وزارتخانه مطرح هستند که سیدجواد حسینی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش گزینه اصلی است، ولی با توجه به رأی استمزاجی که در مجلس صورت گرفته است، بعید است وی بتواند رأی کافی را برای تصدی این وزارتخانه اتخاذ کند. وی ادامه داد: بر این اساس دولتمردان با گزینه‌های دیگری برای تصدی آموزش و پرورش در حال رایزنی هستند که علی زرافشان یکی از این گزینه‌ها ست که گویا این پیشنهاد را نپذیرفته است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش و داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس از دیگر گزینه‌های احتمالی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش هستند.

واکنش جالب سلحشوری به حرف‌های فیروزآبادی

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به اظهارات فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی که خواستار عدم استفاده از گوگل به دلیل آمریکایی بودن آن و اینکه اطلاعات مورد نظر خود را از آمریکا به ما می دهد، شده بود، گفت: کسی برای این که گوگل آمریکایی است سراغ این مرور گر نمی رود. بلکه برای سهولت دسترسی به دیتا از طریق این موتور جستجوگر، از آن استفاده می کنند. سلحشوری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره افراد در اظهارنظر آزادند ولی گوگل یک موتور جستجو گر است که مردم از استفاده می‌کنند و به خاطر سهولت دسترسی کار با گوگل راحت است و کاربر بیشتر به سراغ گوگل می رود. او با بیان اینکه اطلاع ندارم که آیا گوگل آمریکایی است یا خیر، گفت: کسی برای این که گوگل آمریکایی است سراغ این مرور گر نمی رود. بلکه برای سهولت دسترسی به دیتا از طریق این موتور جستجوگر، از ان استفاده می کنند. بنده به شخصه از بین موتورهای جستجوگر با گوگل کار می کنم. این نماینده اصلاح طلب گفت: اکنون عرصه رقابت است، وقت این نیست که بگوییم چه چیزی کجایی است، تلگرام هم روسی است. پس چرا ما آن را فیلتر کردیم؟

کاهش تعهدات برجامی از روی لجاجت نیست 

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه ایران در راستای ارتقاء توان هسته ای انجام می‌دهد در چارچوب برجام است و این حق برای طرف دیگر وجود دارد که در تعهداتش تجدیدنظر کند. کمالوندی درباره اقدامات ایران تصریح کرد: کاهش تعهدات برجامی از روی لجاجت نیست برای این است که به دیپلماسی فرصتی داده شود تا طرف مقابل به خودش بیاید و وظایفش را انجام دهد و اگر هم اروپایی ها و آمریکا نخواهند تعهدات شان را انجام دهند، ما نیز با کاهش تعهدات، در این معامله یک تعادل ایجاد می کنیم و شرایط را به چهار سال قبل باز می گردانیم. نباید فراموش کنیم جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را انجام  داده است و گزارشات آژانس کاملا این موضوع را تائید می کند.

در جنگ فرضی ۲۰ هزار آمریکایی در روز اول کشته خواهند شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن توان زورآزمایی با ایران را ندارد گفت: برخی مسئولان ما به اشتباه به غربی‌ها امید بسته بودند، آنها دچار خوش‌بینی سیاسی شده بودند و با شعار به پیش می‌رفتند. محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز در دوره آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه ویژه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت با بیان اینکه دشمن عملاً اعلام کرده توان زورآزمایی با ایران را ندارد گفت: در جنگ فرضی ۲۰ هزار آمریکایی در روز اول کشته خواهند شد، آنها خوب می‌دانند که نبرد نظامی با ایران عواقب سنگینی برایشان دارد. وی با تأکید بر اینکه اگر از جلد انقلاب خارج شویم، باید باج بدهیم ادامه داد: امروز باید به گذشته بازگردیم و بدانیم که با چه خطرهایی مواجه بودیم و چگونه آن‌ها را از سر گذراندیم. صفارهرندی با اشاره به اینکه امروز پیام انقلاب در منطقه پژواک می‌کند خاطرنشان کرد: کشور در حوزه علمی و نظامی سرآمد است و به طور اعجاب‌آوری پیشرفت کرده‌ایم به طوری که در شتاب علمی رتبه اول منطقه را داریم.

کد خبر 382567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Mohsen IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    اصلاح طلبان بن بست ندارند . چون با عقل و علم جلو میروند . دمکراسی و حاکمیت مردم را باور دارند . .‌