اهتمام مسئولان برای ساماندهی مسکن/ تنوع روش تامین مالی شهرداری‌ها

رویدادهای اقتصادی متعددی کلانشهرهای کشور را در روزهای اخیر درنوردیده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی تالار معاملات شهرداری تهران تا پایان شهریور و انتشار ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط ۲ مترو شیراز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از جدیدترین راه‌های تامین مالی که شهرداری تهران در آن پیشتاز شده، "راه اندازی تالار معاملاتی" است که معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ضمن اعلام خبر راه اندازی آن تا پایان شهریورماه در شهرداری تهران، گفته است: "این طرح در راستای شفاف سازی معاملات شهرداری تهران و مشارکت هرچه بیشتر پیمانکاران در معاملات و همچنین رعایت کامل آئین نامه معاملات شهرداری تهران پیشنهاد شد که با استقبال مدیریت شهرداری تهران روبرو شد."

به گفته وی طرح مذکور دارای مزایای متعددی است که از جمله آن می توان به انجام تمامی جلسات کمیسیون‌های مزایده، مناقصه و همچنین تمرکز آئین نامه معاملات شهرداری تهران در یک مرکز اشاره کرد. ایجاد شفافیت، نظارت بیشتر، جلوگیری از فساد و کاهش رانت تنها گوشه ای از مزایای بی شمار این طرح است.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به صورت زیر است:

** انتشار ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خط ۲ مترو شیراز

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز از انتشار ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط دو مترو شیراز خبر داد.

محمد هادی هاشم پور با بیان اینکه در قانون بودجه امسال دولت، انتشار ۸۰۰۰ میایارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری ها پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری شیراز نیز با عاملیت بانک شهر نسبت به انتشار و فروش ۶۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت با هدف احداث خط دو مترو شیراز اقدام نموده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از خط یک مترو شیراز نیز توسط انتشار و فروش اوراق مشارکت خریداری شده از سوی شهروندان اجرا و به بهره برداری رسیده است، خاطر نشان کرد:برای ادامه روند تکمیل  و توسعه زیر ساخت های مترو نیز از این ظرفیت بهره خواهیم برد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق بطور مساوی برعهده دولت و شهرداری شیراز می باشد افزود:سود علی الحساب این اوراق ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است و هر سه ماه یک بار قابل احصاء خواهد بود. ضمن آنکه اصل مبلغ نیز در سر رسید قابل دریافت است. مشارکت این اوراق چهارساله و مقاطع پرداخت سود علی الحساب آن هر سه ماه یک بار در نظر گرفته شده است.

هاشم پور اظهار کرد: وزارت کشور برای احیاء و بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم های مطهر شیراز مجوز ۲۰۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت را صادر کرده است که پس از بررسی در شورای اسلامی شهر شیراز عملیاتی خواهد شد .

** باز پس گیری خودرو و املاک از مدیران سابق شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از باز پس گیری ۸۰ ملک و ۲۰۰ خودرو سازمانی از مدیران سابق شهرداری تهران خبرداد.

عبدالحمید امامی با بیان این که لیستی از املاک شهرداری که حق بهره برداری از آن به غیر سپره شده، در اختیار سازمان امور املاک قرار دارد، اظهار کرد: بخش حقوقی سازمان املاک در حال پس گیری تک تک این املاک و تعیین تکلیف آنها است و تاکنون حدود ۸۰ ملک تخلیه شده است.

** مکان‌یابی۷۳ درصد پروژه‌های ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای شهرهای جدید، ۱۴۵ هزار واحد (معادل ۷۳ درصد) تاکنون مکان‌یابی و تعیین و تکلیف شده و ۵۵ هزار واحد باقیمانده (برابر با ۲۷ درصد) در مرحله کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم هستند.

حبیب اله طاهرخانی آغاز عملیات پروژه های ساخت در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را مهمترین بخش این برنامه دانست و گفت: از مجموع ۲۰۰ هزار واحد، ۱۴۵ هزار واحد (معادل ۷۳ درصد) تاکنون مکانیابی و تعیین و تکلیف شده و ۵۵ هزار واحد باقیمانده (برابر با ۲۷ درصد) در مرحله کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم هستند.

وی با تأکید براینکه افزایش تعداد پروژه های ساخت از مسائل ویژه در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید به شمار می رود گفت: تمامی قراردادهای مربوط به ساخت باید تا هفته دولت عملیاتی شده و به مرحله خوبی برسد، از این رو از تمامی شهرها انتظار داریم با دقت و تلاش لازم و برنامه ریزی مناسب این پروژه ها را به جایگاه قابل قبولی برسانند.

** اولویت وزارتخانه راه‌اندازی و بهره‌برداری مترو در شهرهای جدید است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به شرط مهم جمعیت‌پذیری شهرهای جدید و کاهش تمرکز و تراکم جمعیتی در شهرهای مادر، گفت: راه اندازی مترو به ویژه در شهرهای جدید اطراف کلانشهرها می تواند کیفیت سکونت در این شهرها و موفقیت در جذب جمعیت را به حداکثر برساند.

حبیب اله طاهرخانی اظهار کرد: ایجاد مسیر حمل و نقل عمومی سریع و انبوه از شروط اصلی و اساسی تحقق جمعیت‌پذیری تعیین شده در شهرهای جدید است که علاوه بر کمک به جذب جمعیت به این شهرها منجر به کاستن از بار ترافیکی کلانشهرهایی همچون تهران و در نتیجه کاهش حجم تردد در ورودی و مرکز شهرها در ساعات اوج ترافیک خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرسازی ریل پایه امروزه یکی از بهترین روش‌های شهرسازی در دنیا محسوب می شود، گفت: علاوه بر متروی پرند متروی سایر شهرهای جدید همچون هشتگرد و پردیس نیز در دستور کار قرار دارد، ضمن آنکه برنامه ریزی شده است متروی پرند تا یکسال آینده به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.

** قیمت ملک به میزان افزایش وام بالا می‌رود

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر افزایش تسهیلات ساخت و ساز مسکن، گفت: بازار مسکن به جای تسهیلات خرید به افزایش وام ساخت‌و‍ ساز نیاز دارد.

مجید کیانپور خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اگر وام خرید مسکن افزایش یابد، عملا مالکان به افزایش قیمت فروش کاذب ملک خود ترغیب می شوند و از طرف دیگر خریداران نیز با توجه به افزایش تسهیلات به سمت خرید مسکن می روند، اما به دلیل تشدید همزمان قیمت با افزایش میزان وام، در نهایت خریداران موفق به خرید مسکن نمی شوند.

** باز شدن قفل بازار با تولید مسکن‌های مشارکتی

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است تداوم اجرای این طرح می‌تواند جو هیجانی فعلی را ساماندهی کرده و قفل بازار مسکن را باز کند.

ایرج رهبر درباره تفاوت احتمالی قیمت فروش واحدهای سهم دولت و بخش خصوصی، گفت: ازنظر ساخت‌وساز اختلاف چندانی میان واحدهای دولتی و سازنده وجود ندارد و فقط از نظر تزئینات داخلی شاید سازندگان اقدامات متفاوتی داخل واحدها انجام دهند که در زمان فروش مشتریان را جذب کنند؛ اما در بحث فروش ازآنجایی‌که در هر پروژه واحدهای هر دو طرف عرضه می‌شود قیمت‌گذاری رقابتی خواهد بود.

** اعلام شرایط جدید وام مسکن جوانان

بانک مسکن با طراحی حساب پس‌انداز مسکن جوانان، شرایط ویژه‌ای برای استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مسکن بدون سپرده‌گذاری یک‌باره طراحی کرده است.

در مدل سپرده‌گذاری ۱۵ ساله در این حساب، سقف تسهیلات برای سپرده‌گذاران در تهران ۲۱۳ میلیون، در شهرهای بزرگ (شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه) ۱۷۷ میلیون و در سایر شهرها ۱۴۲ میلیون تومان تعیین شده است.

حداقل مبلغ واریزی ماهانه در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال اول در حال حاضر ۳۸ هزار تومان تعیین شده و در سال‌های بعدی به ترتیب مبالغ ماهانه به ۴۱ هزار، ۴۴ هزار، ۴۷ هزار، ۵۰ هزار، ۵۳ هزار، ۵۶ هزار ،۵۹ هزار ۶۲ هزار، ۶۵ هزار، ۶۸ هزار، ۷۱ هزار، ۷۴ هزار، ۷۷ هزار و ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

** واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر به ۵۷ هزار رسید

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: در مجموع ۱۱۷ هزار مسکن مهر در سراسر کشور فاقد متقاضی بود که با توجه به افزایش قیمت مسکن در حال حاضر این تعداد به حدود ۵۷ هزار واحد در کل کشور رسیده است.

احمد اصغری مهرآبادی گفت: از حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهری که در کشور هنوز ناتمام است ۵۷ هزار واحد فاقد متقاضی است و الباقی که بخش عمده این ۲۰۰ هزار واحد است در مراجع قضایی دارای پرونده هستند که مسائل آنها در حال رسیدگی است.

**سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ضمن واکاوی دلایل اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، از راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان سال جاری خبر داد و بر راه اندازی هرچه سریع‌تر سامانه با همکاری پنج دستگاه تاکید کرد.

عباس فرهادیه اظهار کرد: قانون مالیات مستقیم مصوب سال ۹۴ حجم قابل توجهی را برای سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصاد و دارایی تکلیف کرده است. انتهای همان قانون در تبصره ۷ که تحت عنووان قانون ۱۶۹ مکرر شناخته می‌شود، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا ظرف مدت شش ماه از تصویب قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را راه اندازی کند.

کد خبر 382556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.