۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
چرخ‌هایی که به سختی می چرخد

سمیرم_ به سادگی نمی‌توانند بر سنگفرش پیاده‌رو یا آسفالت خیابان حرکت کنند. در هر کجا مانعی سد راهشان است که مجبورند برای عبور از آن از رهگذران تقاضای کمک کنند. با آنکه قوانین حمایتی بسیار است، اما نبود اعتبار مانع اجرای کامل آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، معلولیت عارضه‌ای است که به دلایل مختلف ممکن است برای هر کس ایجاد شود. نوع مادرزادی تنها یکی از انواع معلولیت است، گاه وقوع حادثه‌ یا ابتلا به بیماری خاصی می‌تواند سلامت جسمی یا روحی فرد تحت تأثیر قرار دهد و بخشی از توانمندی‌های او را بگیرد. اما معلولان به هر دلیل که به این عارضه مبتلا شده باشند حقوقی دارند که باید به آن توجه شود؛ مانند حق کار یا معیشت و استفاده آسان از امکانات عمومی.

یک‌هزار و ۵۴۶ معلول در شهرستان سمیرم زندگی می‌کنند که باتوجه به اقلیم منطقه، شرایط ویژه‌ای دارند. موقعیت کوهستانی، سرمای شدید فصل‌های سرد سال و پراکندگی شهرها و روستاها ویژگی‌هایی است که شرایط را برای یک معلول سخت کند.

برای بررسی بیشتر وضعیت معلولان سمیرم با «زهرا داوودی»، رییس اداره بهزیستی این شهرستان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

چه خدماتی به معلولان شهرستان ارایه می‌شود؟

در حال حاضر با ارایه بیش از ۵۰ نوع خدمت در چهار بخش توانبخشی، اجتماعی، مشارکت‌ها و پیشگیری به مددجویان شهرستان ارایه می‌شود. با توجه به این که توانبخشی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت بهزیستی است پرداخت مستمری و توزیع امکانات توانبخشی در این بخش انجام می‌شود.

در این شهرستان یک‌هزار ۵۴۶ معلول دارای پرونده هستند که از این تعداد ۸۰۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند. این در حالی است که خدماتی نظیر  بیمه زنان سرپرست عشایر روستایی، خدمات درمانی، کمک‌هزینه تحصیلی، اشتغالزایی و تعمیر و ساخت مسکن نیز به افراد تحت پوشش بهزیستی ارایه می‌شود.

هشت مهد کودک، دو خیریه، مرکز توانبخشی امید، یک کمپ اعتیاد و سه مرکز مشاوره زیر نظر بهزیستی شهرستان فعالیت می‌کند.

چه تدابیری اتخاذ شده تا معلولان روستایی از خدمات بهزیستی محروم نشوند؟

معلولان روستایی از خدمات طرح  CBR استفاده می‌کنند. این طرح در ۹ روستای فتح آباد، چهارراه‌سعادت آباد، مورک، رود آباد، کیفته گویسین، گرموک، سیور و بیده با اعتبای بالغ بر ۴۹۰ میلیون ریال در حال اجرا است. در این خدمات اداره بهزیستی کمک‌های نقدی را به صندوق شورای روستا واریز می‌کند تا با تشخیص شورا این کمک ها در بخش تجهیز و اشتغال معلولان استفاده شود.

معلولان همراه از نامناسب بودن اماکن عمومی برای عبور و مرور گلایه‌داشته‌اند. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

در شهرستان سمیرم ۵۶ اداره مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و برنامه‌های بلندمدتی برای مناسب‌سازی محیط این ادارات تدوین شده است. با توجه به اقدامات انجام شده بالغ بر ۱۰ درصد ادارت و مناطق شهرستان برای معلولان مناسب‌سازی شده است که امیدواریم با همت و پشتکار بیشتر این موضوعی به زودی به صورت کامل انجام شود.

اعتبار بالای مورد نیاز برای انجام این طرح در شهرستان یکی از مواردی است که موجب کاهش سرعت مناسب‌سازی می‌شود.

بعضی ادارات رمپ‌هایی با شیب نامناسب و غیراستاندارد دارند. شیب استاندارد رمپ معلولان بین پنج تا هشت درصد است و اداراتی که رمپ‌هایی با شیب تند و نامناسب دارند شناسایی شده و از آن‌ها خواسته‌ایم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

باتوجه به کوهستانی بودن و اختلاف ارتفاع نقاط مختلف در سمیرم مناسب‌سازی مناطق و بخش‌های مختلف برای معلولان سخت‌تر از سایر شهرستان‌ها است.

پس از وقوع سیل در بهار امسال، چه تمهیدات حمایتی برای جامعه معلولان در نظر گرفته شد؟

با توجه به شرایط موجود در سال جاری و بارندگی‌ها یکی از طرح‌های در دست انجام بهزیستی طرح "محب" بود که در قالب آن خدمات روانشناسی و روانشناختی برای معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی انجام می‌شود. تاکنون تعداد یک‌هزار و ۲۹۶ کارت شناسایی برای معلولان صادر شده است.

با عقد قرارداد با بسیج سازندگی، مقرر شد اعتبار ساخت خانه برای ۱۹ خانوار که سرپرست معلول داشته و تحت پوشش بهزیستی بودند و در سیل امسال آسیب دیدند از طرف بهزیستی تأمین شود و بسیج سازندگی نیز کار ساخت و ساز این واحدها را ا نجام دهند. تاکنون دو واحد در شهرهای ونک و حنا در دست ساخت است و بقیه واحدها نیز تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

برای پیشگیری از معلولیت در شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟

اهمیت آموزش و آگاه‌سازی جوانان در رابطه با معلولیت برکسی پوشیده نیست. در این رابطه طرح آگاه‌سازی از معلولیت برای یک‌هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز اجرا شد. طرح مصون‌سازی از اعتیاد برای بیش از ۴۵۰ کودک شش ساله اجرا شد.

در طرح غربالگری تنبلی چشم نیز چهار هزار و ۲۰۰ کودک سه تا شش سال مورد پایش قرار گرفته و تعداد یک‌هزار ۲۷۰ نوزاد در طرح شنوایی‌سنجی مورد آزمایش و معاینه قرار گرفتند.

چه ارگان هایی با شما همکاری دارند؟

 هشت مهد کودک، دو خیریه، مرکز توانبخشی امید، یک کمپ اعتیاد و سه مرکز مشاوره در شهرستان سمیرم با این اداره همکاری می‌کنند.

کد خبر 382548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.