گرافیک شهری روی میز نقد شورا/ تهران لوگو دار می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خطاب به طراحان گرافیکی گفت: جامعه هنری باید فضای هنری و گرافیکی شهر را نقد کند. شما باید مطالبه گر باشید. ساختار بروکراتیک اداری شاید اجازه نمی دهد که روند مطالبه گری به آسانی شکل بگیرد اما بدانید که نقد کارهای گرافیکی سطح شهر بر عهده شما و حرفه شماست.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس در نشست های ادواری که با انجمن های فرهنگی و هنری شهر دارد صبح امروز میزبان هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران بود.

در این نشست که با حضور دبیران دو کمیته فرهنگ و هنر و اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک فاطمه کرکه‌آبادی، مهردخت دارابی، محسن سلیمانی، آرش تنهایی و مازیار زند برگزار شد بر پیگیری مطالبه گرانه اهالی فرهنگ و هنر در حوزه های مرتبط شهری تاکید شد.

محمد جواد حق شناس در خلال این دیدار با تاکید بر نگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بر حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ و هنر گفت: کمیسیون فرهنگی شورا برنامه های بزرگداشت هنرمندان و اهالی هنر را در دستور کار خود دارد و دوست داریم که به منظور بزرگداشت هنرمند فقید استاد ممیز برنامه های مشترکی را با انجمن برای امسال داشته باشیم.

حق شناس با تاکید بر اینکه انتقادهایی هم به صنف هنرمند باید داشته باشیم و آن اینکه چرا هنر اجرا شده در شهر و گرافیک شهری را نقد نمی کنند گفت: شما باید مطالبه گر باشید. ساختار بروکراتیک اداری شاید اجازه نمی دهد که روند مطالبه گری به آسانی شکل بگیرد اما بدانید که نقد کارهای گرافیکی سطح شهر بر عهده شما و حرفه شماست.

او در ادامه با یادآوری این موضوع که ذائقه هنری جامعه با کمک هنرمندان ارتقاء پیدا می کند خاطر نشان ساخت: شما کارها را نقد کنید و هنر اصیل و حرفه ای را به نمایش بگذارید جامعه خودش کار بد را پس می زند و بازدهی نسبت به آن نخواهد داشت.

حق شناس در پیشنهادی دیگر بیان داشت: جامعه هنری و به ویژه طراحان گرافیکی می توانند در بستر های آماده شهر از جمله راسته ها و پهنه های تعریف شده به خلق اثر بپردازند که این روند رابطه دوسویه و اثربخشی هم برای هنرمند و مدیریت شهری و هم شهروندان خواهد داشت. در عرضه خلق اثرهای هنری است که اقتصاد هنر نیز خلق می شود و هنرمند و دوستدار هنر هر دو یکدیگر را پیدا خواهند کرد.

وی خطاب به اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیکی گفت: آمادگی داریم در پهنه های موجود شهر تهران مانند پهنه رودکی، راسته صنایع دستی و راسته های تعریف شده در شهر به ویژه در بافت مرکزی شهر مانند مناطق ۱۲، ۶، ۷ و ۱۱ از خلق آثار هنری و گرافیکی حمایت کنیم. این روند موجب خلق الگوی های هنری شهری می شود و هر دوستدار هنر و فرهنگ میداند که برای بهره بردن از فضاهای فرهنگی و هنری و دیده شدن اثار باید به کجا ها مراجعه کند.

حق شناس یادآور شد: در واقع خلق ایده های گرافیکی دراین اماکن می تواند به طور خاص صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین تاکید کرد به یاد گرافیست های بزرگ کشور می توان از آثارشان در این راسته ها و پهنه ها استفاده کرد.

وی همچنین پیشنهاد داد برای حمایت از کارهای دانشجویی انجمن می تواند به خلق پایانامه‌های دیواری بپردازد به گونه‌ای که دانشجو پروژه تحصیلی اش را به جای تئوریک به صورت عملی بر روی فضاهای شهری که میشود در اختیار داشته باشند اجرا کنند و البته برای ماندگاری این اثار می توان بسته به ارزش و نمره ای که اثر از استادان دریافت می کند زمان هایی در نظر گرفته شود.

به اعتقاد حق شناس بهره گیری از این شیوه علاوه برانگیزه برای دانشجویان موجب می شود که انها از نهایت نبوغ و استعداد خود برای خلق بهترین اثر بهره بگیرند. و یا یکی از شروط پذیرش در انجمن خلق یک اثر در شهر باشد. که ایجاد بانک اثار هنری می تواند پشتوانه ای اماده برای موقعیت های اجرایی باشد.

محسن سلیمانی عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک در توضیحاتی به شکل گیری انجمن پرداخت و گفت: این انجمن اولین انجمن مستقل کشور و البته تنهاترین انجمن بین المللی است. و به واسطه پیگیری هایش در سال ۹۳ موزه تخصصی گرافیک ایجاد شد که ۲۰ هزار اثر در گنجینه به نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: به صورت سالانه برنامه سرو نقره ای برگزار می شود و تا ۱۲ سال پیش دوسالانه ملی برگزار می کردیم که به دلیل عدم حمایت سازمان‌های و نهادهای مرتبط این رویداد مهم طی این سالها اتفاق نیافتاده است.

محمد جواد حق شناس با تاکید بر اجرای این برنامه در سال جاری این اطمینان را داد که فضای همکاری و حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این رویداد را کمیسیون فرهنگی شورا فراهم خواهد کرد.

سلیمانی در ادامه توضیحاتش موضوع نگاه صرفا درآمدی به دفاتر گرافیکی را از جمله مشکلات پیش روی طراحان گرافیک برشمرد و خواستار کمک و مساعدت مدیریت شهری در این زمینه شد.

وی گفت: در سال ۸۴ طی بخش نامه ای که از سوی شهردار وقت به مناطق ارسال شد دفاتر طراحی و گرافیکی که در املاک مسکونی ایجاد شده بودند با حفظ ضوابط از پرداخت عوارض معاف هستند .اما در سالهای اخیر این روند اجرا نشده و مشکلاتی را برای این دفاتر به وجود آورده است.

مازیار زند نیز با تاکید بر اینکه طراحی گرافیکی در حوزه تجسمی لبه ارتباط با اجتماع است از ارائه طرحهای ضعیف و غیر اثر گذار گرافیکی در سطح شهر گلایه کرد.

حق شناس گفت: شما باید مطالبه گر و منتقد گرافیک شهر باشید. چرا واکنشی نقادی نسبت به گرافیک شهر ندارید. با این شیوه معلوم است که اثار برجسته خلق نمی شود.

در بخش دیگری از اظهارات بیان شده در جلسه از اینکه تهران فاقد لوگو است صحبت شد و مقرر شد با انجمن طراحان پروپزالی برای طرح موضوع لوگوی تهران تدوین شود.

کد خبر 382542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.