صرفه اقتصادی انرژی‌ خورشیدی، هزینه‌هایش را پوشش می‌دهد

در گذشته استفاده از انرژی خورشیدی تنها به دوستداران محیط زیست محدود می‌شد اما با روند افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی پیش آمده در سراسر دنیا استفاده از این انرژی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر به یک اولویت و اجبار برای همه کشورها تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر آلودگی هوا باعث ایجاد ضرر و زیان قابل توجهی به کشور شده و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی ناشی، هزینه قابل توجهی را به دولت و در نتیجه مردم کشور تحمیل کرده است. در شرایط پیش آمده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی به یک الزام برای همه مردم تبدیل شده و خوشبختانه کشور ما نیز از لحاظ جغرافیایی در مختصاتی قرار دارد که می تواند میزان قابل توجهی از انرژی خورشید را استحصال کند.

موقعیت جغرافیایی کشور ما به نحوی است که ایران را یکی از مستعدترین کشورها در زمینه به‌کارگیری انرژی خورشیدی تبدیل کرده و این شرایط سبب شده است بسیاری از کشورها علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در کشور ما شوند.

با بررسی اطلاعات آماری در ارتباط با میزان بهره برداری از انرژی خورشیدی می توان دریافت که در همه جای دنیا استفاده از انرژی خورشیدی در حال توسعه است به همین دلیل با توجه به تنوع روش های استفاده از این انرژی در صورتی که سرمایه گذاران در این عرصه قدم گذارند می‌توانند سود مناسبی را نصیب خود کند.

بدون شک پیشرفت در هر زمینه علمی نیازمند منابع انسانی و تکنولوژی مناسب خود است و در صورتی که در راستای استفاده از انرژی خورشیدی و تولید تجهیزات مورد نیاز این عرصه برنامه ریزی و اقدامات مناسب صورت گیرد از این رو می توان پیش بینی کرد که کارآفرینی و اشتغال در این حوزه می تواند فرصت بسیار خوبی را برای جوانان فراهم کند.

هرچند استفاده از انرژی خورشیدی امروزه برای مردم عادی و در سطح خرد صرفه اقتصادی ندارد اما با استفاده از این انرژی در سطح کلان و با در نظر گرفتن هزینه های جانبی مشکلات زیست محیطی برای کشور و نگاهی به آینده سرمایه گذاری در این عرصه، صرفه اقتصادی فعالیت در این حوزه کاملا نمایان می گردد.

نکته قابل توجه اینکه هزینه بهره برداری از صفحات فتوولتائیک از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۷ درصد کاهش قیمت داشته (بدون شک دلیل اصلی این کاهش قیمت حمایت مردم و دولت ها از استفاده از انرژی خورشیدی بوده است) و می تواند نشان دهنده این مهم باشد که در آینده نزدیک استفاده از انرژی خورشیدی حتی برای مردم صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

 قیمت پایین نفت و همچنین هراس از اتمام آن باعث شده است که کشورهای خاورمیانه به دنبال روش‌های قابل اطمینان تری  برای تامین انرژی باشند. بدون شک موقعیت خوب کشورهای خاورمیانه از لحاظ دریافت انرژی خورشیدی سبب شده که این کشورها در استفاده از این انرژی در مقیاس بسیار وسیع مستعد باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشگام در بین کشورهای خاورمیانه هستند و قرار است بخش زیادی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق تابش نور خورشید تامین کنند هر چند در کشور ما نیز پیشرفت‌های خوبی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی صورت گرفته اما در مقایسه با میزان برق مصرفی کل کشور و همچنین پتانسیل موجود می‌توان گفت که میزان بهره برداری ما از انرژی خورشید بسیار ناچیز است.

یکی از مشکلات اساسی که در حوزه استفاده از انرژی خورشیدی با آن روبرو هستیم نبود آگاهی گافی در مورد استفاده از انرژی خورشیدی است. متاسفانه علاوه بر نبود آگاهی مردم در ارتباط با انرژی خورشیدی، تعداد زیادی از افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند  و در اصل مبلغان این حوزه نیز هستند هنوز از اصول استفاده و بهره برداری از انرژی خورشیدی آگاهی کامل ندارند که این مهم خود می‌تواند باعث سوء تبلیغ نسبت به استفاده از انرژی خورشیدی شود.

برای نمونه استفاده از سیستم‌های برق خورشیدی منفصل از شبکه نیازمند استفاده از باتری است و در حال حاضر بهترین باتری‌ها در دنیا یک عمر مشخص دارد و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند که باعث ایجاد هزینه قابل توجهی برای کاربران می‌شود. آگاهی نداشتن مصرف کنندگان نسبت به این موضوع و تبلیغات اشتباه همچون استفاده مادام العمر از برق رایگان سبب می‌شود که پس از مدتی با توجه به مشکلات پیش آمده در استفاده از این تجهیزات همچون نیازمند بودن به تعویض باتری کاربران از استفاده انرژی خورشیدی منصرف شوند و دیگر مصرف‌کنندگان را نیز از استفاده از این انرژی منصرف کنند این در صورتی است که با طراحی مناسب و بررسی شرایط مصرف کننده و آگاه ساختن او از این گونه مشکلات می‌توان جلوگیری کرد.

البته استفاده از انرژی خورشیدی تنها به صفحات فتوولتائیک محدود نمی‌شود و ما می‌توانیم از انرژی خورشیدی درموارد مختلفی همچون تامین آب گرم، اجاق‌های خورشیدی، ایجاد سرمایش و  ...استفاده کنیم. انرژی خورشیدی پتانسیل آن را دارد که در بخش‌های صنعت، خانگی و کشاورزی به راحتی بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز را تامین کند.

** مدرس دانشگاه، فعال و کارشناس در حوزه انرژی‌های نو (خورشیدی)

کد خبر 382541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.