تاثیر خربزه بر پیشگیری از سنگ کلیه/ ویژگی‌های عینک آفتابی استاندارد

راهکار بهبود گردش خون ضعیف، ویژگی های عینک آفتابی استاندارد، باور غلط سرطان‌زا بودن فلوراید، تاثیر مصرف خربزه و گوجه فرنگی در پیشگیری از سنگ کلیه و فراهم شدن امکان انجام آزمایش‌های تشخیصی بیماری MPS در داخل کشور را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود فلوراید منجر به سرطان می شود یک باور غلط است.فلوراید ماده معدنی طبیعی است که در ترکیب با تمامی عناصر به ‌استثنای اکسیژن و گازهای نجیب به‌طور گسترده‌ای در سنگ، خاک، آب، گیاهان و حتی هوا وجود دارد. میزان فراوانی این ماده در مناطق مختلف متفاوت است به‌نحوی‌که بخش‌های مختلف یک پهنه جغرافیایی محدود نظیر یک شهرستان یا استان نیز به‌صورت یکسان دارای فلوراید نیستند.

سازمان جهانی بهداشت از اواخر دهه شصت میلادی استفاده از فلوراید را به‌عنوان راهبرد اساسی پیشگیرانه مبتنی بر جمعیت در خصوص جلوگیری از بروز و شیوع پوسیدگی در جوامع توصیه کرده است.

از آنجاکه در بررسی‌های محیطی، آب آشامیدنی بسیاری از مناطق جغرافیایی فاقد مقدار مناسبی از فلوراید است، به‌منظور جبران این کمبود، مصرف برخی از مواد بهداشتی و پیشگیرانه با پایه فلوراید تحت اشکال مختلف مصرفی چه به ‌صورت موضعی مانند، خمیردندان، دهان‌شویه، وارنیش، فوم و ژل و چه به ‌صورت سیستمیک و خوراکی به شکل قرص به ‌ویژه برای کودکان و یا افزودنی به آب، شیر و یا ماست توسط محققین و همچنین سازمان‌های متولی سلامت دهان توصیه‌ شده است.

در روش مصرف خوراکی پس از خوردن آب، مواد غذایی و یا مکمل‌های حاوی فلوراید، این ماده در استخوان‌های در حال رشد و همچنین دندان‌های در حال تشکیل و رویش نیافته، تجمع یافته و با مشارکت در ساختار مولکولی مواد تشکیل‌دهنده مینای دندان، به محکم‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند.

فرایند مقاوم‌سازی دندان پس از رویش، از طریق مصرف موضعی مواد حاوی فلوراید صورت می‌پذیرد، به‌نحوی‌که فلورایدی که در مجاورت سطح دندان قرارگرفته و غلظت آن در بزاق نیز افزایش‌یافته است به معدنی شدن مینای دندان کمک می‌کند.

در خصوص اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی، ‌نکته قابل ذکر آن است که با وجودی که در اغلب استان‌های ایران میزان فلوراید آب آشامیدنی از حد نرمال آن نیز پایین تر است ولی به دلیل شرایط و وضعیت آب و فاضلاب، نوع لوله کشی‌ها و استفاده از انواع منابع آب و ...، انجام این کار در کشور ما عملیاتی نیست و در هیچ‌کدام از استان ها چنین اتفاقی نیفتاده است.

البته از آنجا که کلیه منابع و مستندات علمی و همچنین سازمان جهانی بهداشت تایید کرده اند یکی از بهترین و موثرترین راه ها جهت رساندن فلوراید به افراد و کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی است تا فلوراید آن به میزان حد نرمال برسد، در برخی از کشورها که امکانش را داشته‌اند چنین امری را عملیاتی کرده و انجام داده‌اند.

در ضمن همانطوری که مستحضرید وجود هر مقاله و یا هر خبری در اینترنت دلیل بر درستی و صحت آن نیست. همچنین قضاوت ها و توصیه های علمی نیز فقط بر اساس یک یا دو مقاله نمی باشد بلکه با بررسی ۱۰ ها و ۱۰۰ ها مقاله که به روش صحیح علمی کار را انجام داده اند، ‌صورت می گیرد.

بحث دیگری که در این زمینه مطرح است، این است که آیا فلوراید موجود در آب، در سطحی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی توصیه می شود، تاثیر مضری بر روی سلامتی افراد دارد یا خیر. با توجه به اکثر مطالعات انجام شده و مستندات علمی، آب آشامیدنی دارای فلوراید در حد نرمال (ppm ۲/۱ – ۷/۰)، هم ایمن بوده و اثربخش است. لازم به توضیح است که مطالعات انجام شده نشان داده است که فلوراید دریافتی از آب، هوا و غذا از نظر سلامتی خطر قابل توجهی ایجاد نمی کند

اینکه گفته می‌شود فلوراید منجر به سرطان می شود یک باور غلط است. نتایج منتشر شده از مطالعات اپیدمیولوژیک انجام‌شده درکشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا که مدت‌های زیادی است که فلوراید به آب آشامیدنی خود می‌افزایند، نشان داده است که تفاوت معناداری از لحاظ بروز سرطان، بین جوامعی که آب مصرفی‌شان به‌صورت طبیعی یا افزودنی دارای فلوراید است با جوامعی که آب آن‌ها بدون فلوراید بوده و یا فلوراید اندکی دارد مشاهده نشده است

همچنین تصور اینکه فلوراید منجر به شکنندگی استخوان می‌شود غلط است. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که مصرف غلظت‌های توصیه‌شده از فلوراید، برای سلامتی استخوان‌ها اثر سوئی ندارد.

لازم به ذکر است که برای انجام وارنیش فلورایدتراپی در مدارس برای دانش آموزان پس از اخذ رضایت نامه کتبی این کار صورت می پذیرد و هیچ اجباری در کار نیست

امکان انجام آزمایش‌های تشخیصی بیماری MPS در داخل کشور فراهم شد

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از تهیه نقشه ژنتیکی بیماری MPS برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: با تشخیص تعداد دقیق بیماران MPS، این امکان فراهم شده تا دولت از این بیماران حمایت بیشتری انجام دهد.

مهدی شادنوش درباره موفقیت کشور در زمینه انجام آزمایش‌های تشخیصی بیماران MPS، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید درمان بیماران MPS، جزو درمان‌های بسیار پرهزینه است و بیماران باید ماهانه داروهای بسیار گران قیمتی را تهیه و مصرف کنند تا بتوانند به زندگی ادامه داده و از پیشروی بیماری‌شان جلوگیری کنند.

وی افزود: در سال‌های قبل، برای تشخیص آزمایشگاهی و شناسایی بیماران  MPS، نمونه‌های ژنتیکی این بیماران به خارج از کشور ارسال می‌شد، اما در سال گذشته با همت جمعی از متخصصان ژنتیک کشور، انجام این آزمایش‌ها در داخل کشور ممکن و میسر شد، این در حالی است که تا پیش از این، در داخل کشور چنین اقدامی انجام نشده بود و این قبیل خدمات توسط شرکت‌های واردکننده دارو به بیماران ارائه می‌شد.
 

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بر این اساس، فراخوانی اعلام شد و هشت قطب را در کشور معرفی کردیم و از تمام بیمارانی که تشخیص اولیه بیماری MPS  را داشتند، درخواست کردیم به این هشت قطب مراجعه کنند و پرونده تشکیل دهند. در این قطب‌ها از بیماران و والدین آنها نمونه‌های آزمایشگاهی دریافت شد و تمامی این نمونه‌ها دوباره تحت آزمایش، بررسی و تحلیل قرار گرفت. همچنین در جلساتی که با حضور متخصصان امر انجام شد، پرونده‌ها مجدد بررسی شدند. در حال حاضر با توجه به شواهد آزمایش‌های ژنتیکی، مشخص است که چه تعداد بیمار MPS در هر نقطه از کشور زندگی می‌کنند و به این ترتیب توانستیم نقشه ژنتیکی این بیماری را در کشور تهیه کنیم و براساس این نقشه، از توزیع بیماری MPS در سطح کشور مطلع هستیم و می‌دانیم که به طور قطع، کدامیک از بیماران مبتلا به MPS هستند. تسهیل آزمایش‌های تشخیص پیش از تولد در خانواده‌های ناقل نیز از دیگر مزایای حاصل از دستیابی به نقشه ژنتیکی بیماری MPS در کشور خواهد بود.  

وی ادامه داد: از طریق اطلاعات به دست آمده می‌توان افراد ناقل یا حامل ژن معیوب را شناسایی کرده و در حین بارداری با انجام آزمایش‌های دوران بارداری نسبت به سلامت جنین اطمینان حاصل کرد، یا در صورت تشخیص ابتلا، با نظر مراجع مرتبط نسبت به ختم بارداری اقدام کرد و از به دنیا آمدن موارد جدید پیشگیری کرد.

شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر با تشخیص تعداد دقیق بیماران، این امکان فراهم شده تا دولت از این بیماران حمایت بیشتری انجام دهد، تصریح کرد: امیدواریم با این اقدام، بیمارانی که نیازمند درمان دارویی هستند، داروهای آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیمارانی که نیازمند عمل پیوند مغز استخوان هستند را از لحاظ انجام پیوند مغز استخوان تحت پوشش قرار داده و در مجموع حمایت‌های گسترده‌تری را از این بیماران انجام دهیم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بررسی در مورد تشخیص یک بیماری خاص در کشور با این نظم و دقت، اقدام بسیار نمونه‌ای محسوب شده و می‌تواند الگویی باشد تا برای شناسایی سایر بیماری‌ها نیز چنین اقداماتی صورت گیرد. این موضوع بسیار موفقیت آمیز بوده و می‌تواند در سطح جهانی نیز گزارش شود. همچنین این اقدام منجر به شناسایی صحیح موارد بیماری MPS شده و از اشتباه در تشخیص این بیماران جلوگیری می‌شود.

پیشگیری از بازگشت سنگ کلیه با مصرف «خربزه» و «گوجه فرنگی»

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف خربزه، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال می‌تواند از بازگشت سنگ کلیه پیشگیری کند.

سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص سنگ کلیه اظهار کرد: سنگ کلیه به ذرات کوچک و سختی در کلیه تشکیل می‌شوند گفته می‌شود که بیشتر در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی فرد را درگیر می‌کند. باید توجه داشت کسانی که سابقه خانوادگی کلیه دارند ۲ برابر دیگر افراد در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. افزایش چاقی، دیابت و سندرم متابولیک، مصرف ناکافی مایعات به خصوص آب و تاخیر در تخلیه مثانه می تواند احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهند.

وی افزود: طبق آمار سنگ‌های کلسیمی شایعترین نوع سنگ‌های کلیوی هستند. ۶۰ % سنگ‌های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم هستند و مابقی سنگ‌های اسیداوریکی، استراویتی و سنگ‌های سیستینی هستند. افرادی که درگیر سنگ کلیه از نوع کلسیمی می‌شوند میزان دفع کلسیم از ادرار این افراد بسیار افزایش می‌یابد که علت این امر می تواند بیماری های مربوط به غده پاراتیروئید و تیروئید، افزایش دریافت بیش از نیاز ویتامین دی، مصرف زیاد دارو های کورتون باشد.

دولتی با بیان این که توجه به این نکته مهم است که تغذیه درمانی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری داشته باشد عنوان کرد: تا چند سال پیش به بیماران مبتلا به سنگ کلیه از نوع کلسیمی توصیه می‌کردند که مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مثل لبنیات را محدود کنند اما باید توجه داشت که محدودیت مصرف کلسیم می‌تواند در دراز مدت باعث کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها در این افراد شود. بنا براین توصیه می‌شود به هیچ عنوان این افراد مصرف مواد غذایی لبنیات خود را محدود نکنند. اگر هم به هر دلیلی باید از مکمل کلسیم استفاده کنند توجه داشته باشند که مکمل‌های کلسیم همراه غذا مصرف شود و در طول روز مایعات زیادی به خصوص آب مصرف شود تا از رسوب آن در کلیه پیشگیری شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه ادامه داد: یک نوع دیگر از سنگ‌های کلیه سنگ‌های اگزالاتی هستند که در این نوع سنگ میزان دفع اگزالات از ادرار افزایش می‌یابد. احتمال ایجاد این نوع سنگ کلیه در افراد دچار بیماری‌های التهابی روده یا افرادی که به دلیل کاهش وزن جراحی‌های بای پس معده انجام می‌دهند دیده می‌شود. همچنین کمبود ویتامین B۶ و مصرف بیش از اندازه ویتامین C می تواند خطر این نوع سنگ را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: توصیه های غذایی برای کاهش اگزالات ادرار شامل مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک، کاهش مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات، مصرف همزمان غذای غنی از کلسیم و یا مکمل کلسیم با مواد غذایی حاوی اگزالات جهت کاهش جذب اگزالات و مصرف چای با شیر است. همچنین افراد دچار سنگ کلیه اگزالاتی باید مصرف شکلات، ریواس، غلات کامل، مغز های آجیل، انواع چای (سیاه و سبز)، توت فرنگی، چغندر را محدود کنند.

دولتی با اشاره به اینکه مصرف خربزه، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال می‌تواند از عود سنگ در افرادی که کلیه آنها سنگ ساز است کمک کننده باشد اظهار داشت: در کل برای پیشگیری و عود سنگ کلیه به تمامی افراد توصیه می‌شود که از مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت به خصوص گوشت قرمز، تخم مرغ و نمک پرهیز کنند و حداقل ۶ لیوان آب در طی روز مصرف کنند.

دولتی افزود: نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف فروکتوز با خطر ابتلا به سنگ کلیه ارتباط مثبتی دارد و افزایش مصرف میوه و سبزی به منظور افزایش مصرف پتاسیم توصیه می‌شود، اما به دلیل محتوای فروکتوز میوه، تاکید بیشتر بر سبزیجات است همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر صنایع غذایی به خصوص نوشیدنی‌ها مثل نوشابه‌ها و انواع ماءالشعیر از شربت فروکتوز به جای شکر برای شیرین کردن استفاده می‌کنند که افراد دچار سنگ کلیه از نوع کلسیمی و اگزالاتی باید دقت کنند و مصرف این نوع نوشیدنی ها را محدود کنند.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت باید این نکته را به خاطر داشته باشید که چاقی مادر بیماری‌هاست و در ایجاد سنگ کلیه چاقی، قوی‌ترین پیشگویی کننده عود سنگ درافرادی که است که سابقه سنگ کلیه داشتند و می‌تواند احتمال ایجاد سنگ را در افرادی هم که سابقه نداشته اند افزایش دهد.

گردش خون ضعیف را چطور می توان بهبود بخشید؟

گردش خون ضعیف می تواند علل بسیاری داشته باشد. سطح کلسترول بالا، مصرف ناکافی غذاهای حاوی فیبر، مصرف غذاهای شور و عدم نوشیدن آب کافی از علل گردش خون ضعیف هستند.

علائم گردش خون ضعیف عبارتند از درد پا هنگام راه رفتن، بی حسی و ضعف در دست ها و پاها، سردی و ورم دست ها و پاها، زخم های التیام نیافته، تعییر در رنگ پوست، نبض ضعیف در پاها، درد قفسه سینه.

با این حال راهکارهای ساده ای وجود دارند که می توانند گردش خون ضعیف را بهبود دهند:

ماساژ: دریافت یک ماساژ ملایم با روغن هایی مثل روغن زیتون جریان خون را افزایش داده ومشکلات گردش خون را به طول قابل توجهی کاهش می دهد. بسیاری از متخصصان عنوان می کنند ماساژ دست و پا موجب بهبود جریان خون در سایر اندام بدن می شود.

مصرف غذاهای کاهنده فشار خونغذاهایی مانند اسفناج، کرفس، دانه های آفتابگردان، موز، سویا، سیب زمینی، شکلات، آووکادو، ماهی و مرکبات نه تنها فشار خون را کاهش می دهند، بلکه بهبود دهنده گردش خون در اندام ها هستند.

ترک سیگارطبق اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، سیگار کشیدن به قلب، سلول های خون، عروق خونی و ریه ها بیش از اعضای دیگر بدن آسیب می رساند. در افراد سیگاری احتمال تشکیل ماده ای مومی شکل در عروق موسوم به پلاک بسیار زیاد است. این عروق که مسئول حمل خون اکسیژن دار به سایر اعضا هستند با سخت تر و سفت کردن شریان ها مانع از جریان خون می شوند. همچنین وجود پلاک در شریان ها می تواند به مرور زمان موجب درد سینه، تپش قلب یا حتی حمله قلبی شود.

خوردن فلفلفلفل قرمز حاوی کپسایسین است؛ مولکولی که توانایی تحریک و فعال کردن سیستم قلبی عروقی را دارد و به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شود. فلفل همچنین به طور موثری احتمال بروز تصلب شرائین را کاهش می دهد. تصلب شرائین و سخت شدن شریان ها، خود عامل مهم ایجاد مشکل در سیستم گردش خون است.

بالا بردن پاهابعد از گذراندن یک روز کاری طولانی، هنگام استراحت پاهای خود را بلند کرده و به دیوار تکیه دهید. این کار به جریان خون کمک کرده و آن را فعال نگه می دارد.

نوشیدن قهوهافرادی که روزانه بین یک تا دو فنجان قهوه می نوشند، به خاطر فلاونوئیدهای موجود در این نوشیدنی، کمتر دچار مشکلات گردش خون خواهند شد.

کاهش استرس: کنترل استرس و اضطراب می تواند روند پمپاژ خون را بهتر کند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، اضطراب موجب ایجاد اختلال در جریان طبیعی اکسیژن و دی اکسیدکربن در بدن می شود. واکنش های استرس زا موجب آزادشدن هورمون های آدرنالین و کورتیزول در بدن می شود، در نتیجه تپش قلب شدیدتر شده و با تنگ شدن عروق، خون بیشتری به قسمت مرکزی بدن به جای سایر اندام های دیگر می رود. می توان با مدیتیشن، تمرکز حواس، یوگا و سایر متدها از استرس کاست.

خوردن مرکباتویتامین سی برای جریان خون، به اندازه پیاده روی، خوب و مفید است چراکه بر پروتئین دیواره عروق خونی دخیل در انقباض آنها تاثیر دارد. از این رو خوردن مرکبات غنی از ویتامین سی توصیه می شود.

ویژگی های عینک آفتابی خوب

قرار گرفتن در معرض آفتاب، علاوه بر آسیب‌هایی که به پوست صورت می‌زند، برای چشم‌ها نیز ضرر دارد. از این رو، زمانی که ما در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیریم، باید از چشم هایمان محافظت کنیم.

قرار گرفتن در معرض آفتاب، علاوه بر آسیب‌هایی که به پوست صورت می‌زند، برای چشم‌ها نیز ضرر دارد. از این رو، زمانی که ما در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیریم، باید از چشم هایمان محافظت کنیم. اهمیت این مسئله به خصوص در فصلی، چون تابستان بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های مراقبت از چشم‌ها استفاده از عینک آفتابی است. اما یک عینک آفتابی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

قرار گرفتن در معرض آفتاب، علاوه بر آسیب‌هایی که به پوست صورت می‌زند، برای چشم‌ها نیز ضرر دارد. از این رو، زمانی که ما در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیریم، باید از چشم هایمان محافظت کنیم.

اهمیت این مسئله به خصوص در فصلی چون تابستان بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های مراقبت از چشم‌ها استفاده از عینک آفتابی است. اما یک عینک آفتابی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ برای دانستن این نکات با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

یک عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

عینک آفتابی یکی از اکسسورهایی است که علاوه بر زیبایی، سلامت شما را نیز حفظ می‌کند. احتمالا شما هنگام خرید عینک آفتابی، تنها به مدل و زیبایی آن توجه می‌کنید، در حالی که باید به مشخصات آن و فوایدی که برای چشمهایتان دارند نیز دقت کنید.

یک عینک آفتابی مناسب، عینکی است که از چشم‌های شما در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. اگر عینکی که شما استفاده می‌کنید، تنها زیبایی داشته باشد اما نتواند از چشم‌های شما به درستی محافظت کند، به تدریج به ماکولا، بخشی از شبکیه چشم، آسیب می‌رساند. از این رو بهتر است که هنگام خرید عینک آفتابی، به غیر از زیبایی، به عوامل دیگری نیز توجه کنید.

UVA
و UVB

دو نوع اشعه فرابنفش وجود دارند که برای چشم‌های ما مضر هستند؛ بنابراین عینک آفتابی ما باید به گونه باشد که ۹۹ تا ۱۰۰درصد از این امواج جلوگیری کند. این اطلاعات روی برچسب لنز عینک یا روی تگ آن نوشته است؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید عینکی را بخرید، به این مورد حتما توجه کنید.

اندازه عینک آفتابی

هر سال مدل‌های عینک آفتابی مختلفی، از فریم‌های کوچک گرفته تا بزرگ و گرد و مربعی، مد می‌شود، اما این که کدام مدل مناسب چشم‌های شما است، مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنید. جدا از زیبایی، اگر بخواهید به فکر محافظت از چشمهایتان باشید، باید عینک‌هایی با لنزهای بزرگ‌تر را انتخاب کنید. عینک‌های لنز بزرگ از این جهت که از برخورد نور آفتاب در تمام جهات به چشم‌های شما جلوگیری می‌کند، انتخاب بهتری هستند.

لنز عینک آفتابی

شاید فکر کنید که هر چه رنگ لنز عینک آفتابیتان تیره‌تر باشد، بهتر می‌تواند در مقابل نور خورشید از چشم‌های شما محافظت کند، اما واقعیت چیز دیگری است. رنگ لنز عینک آفتابی هیچ تاثیری روی جلوگیری از اشعه‌های مضر آفتاب نخواهد داشت. بنابراین هر رنگ لنزی که دوست دارید را انتخاب کنید و به جای آن تمرکزتان را روی دیگر خصوصیات آن بگذارید.

قیمت عینک آفتابی

شاید فکر کنید که هر چه پول بیشتری برای عینک آفتابی بدهید، آپشن‌های بیشتری هم دریافت می‌کنید، اما واقعیت این است که پول تعیین کننده بهتر یا بدتر بودن عینک نیست. آنچه شما باید بدان توجه کنید، کیفیت عینک آفتابی است. اگر عینکی که انتخاب کرده اید از اشعه‌های UVA و UVB جلوگیری می‌کنند، حتی اگر قیمت پایینی دارند، شک نکنید و آن را بخرید. همیشه گران بودن به معنی بهتر بودن نیست.

عینک آفتابی کودکان

ما به عینک آفتابی‌های خودمان اهمیت زیادی می‌دهیم، اما زمانی که صحبت از کودکان می‌شود، آن‌ها را فراموش می‌کنیم یا در برخی مواقع از عینک‌های فانتزی برای آن‌ها استفاده میکنیم در حالی که کودکان نیز از ۶ ماهگی باید از عینک آفتابی استفاده و از چشم‌هایشان محافظت کنند. چشم‌ها عضوهای حساسی هستند، پس هر چه زودتر به فکر آنها باشید و از آن‌ها محافظت کنیم، بهتر است.

رنگ عینک آفتابی

بعضی‌ها عادت دارند تا رنگ عینک آفتابی‌شان را با تیپ و لباسشان ست کنند، اما هر رنگی برای شما مناسب نیست. به‌طور کلی عینک‌هایی با رنگ دودی و قهوه‌ای کمرنگ برای هر نوع مصرفی، به‌ویژه رانندگی، ایده‌آل به‌شمار می‌آیند.

عینک‌های دودی بدون تأثیر گذاشتن روی رنگ اجسام تنها میزان نور را کاهش می‌دهند. عدسی‌های سبز رنگ بخشی از طیف رنگ آبی و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد. عدسی‌های زرد یا کهربایی رنگ برای محیط‌هایی که شفافیت بالایی دارند یا فعالیت‌های ورزشی مناسب‌ترند.

در مقابل، عدسی عینک‌های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی استاندارد نیستند و کنتراست رنگ محیط را از بین می‌برند. این رنگ‌ها بیشتر به تبعیت از مد ساخته می‌شوند.

کد خبر 382532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.