۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
چرا دچار اسهال مزمن می‌شویم؟

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: سندرم روده تحریک پذیر شایع‌ترین علت اسهال مزمن است. افرادی که روده و دستگاه گوارش آنها به استرس‌ حساس باشد معمولا به یبوست‌ و اسهال‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علل بیماری اسهال مزمن اظهار کرد: اغلب بیماران تیروئیدی به این نوع اسهال مبتلا می‌شوند، اسهال‌های مزمن عصبانیت شدید، تپش قلب، لاغری شدید، وزن کم و اختلال در روند کار غده تیروئید را به دنبال دارد و این گروه از بیماران چشم هایشان حالت برجسته تری پیدا می کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تاکید کرد: اشخاص مبتلا به بیماری اسهال مزمن با پرکاری تیروئید باید حتما به پزشک مراجعه کرده و به صورت مستمر تست تیروئید بدهند.

شریفی با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های عفونی در مسافرت‌ها از دیگر علل بروز اسهال مزمن است، ادامه داد: عفونت‌های انگلی و میکروبی در سفرها باعث بروز اسهال‌های مزمن می‌شود و انجام آزمایش برای تشخیص این عوامل میکروبی لازم است.

سندرم روده تحریک پذیر شایع‌ترین علت اسهال

وی با بیان اینکه سندرم روده تحریک پذیر شایع‌ترین علت اسهال مزمن در بین افراد جامعه است و حدود ۴۰ درصد افراد به این سندرم مبتلا هستند، افزود: افرادی که روده و دستگاه گوارش آنها به استرس‌ حساس بوده معمولا به یبوست‌ و اسهال‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: گاهی اوقات به دلیل  افزایش استرس و بروز اسهال یا یبوست و نفخ شکم، بیمار در روند زندگی عادی دچار مشکل می شود و باید با مدیریت استرس و مراجعه به متخصص روند بیماری را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: برای این گروه از بیماران داروهایی تجویز می‌شود تا حرکات روده‌ای آنها کنترل شود؛ علاوه بر این با ارائه برنامه رژیم غذایی از سوی متخصص این گروه از بیماران سندرم های روده تحریک پذیر تحت درمان قرار می‌گیرند.

شریفی با اشاره به اینکه التهاب روده از دیگر علل  بروز اسهال مزمن است، اظهار کرد: با انجام آزمایش و چکاپ این بیماران و بررسی وضع روده بزرگ و کوچک و تشخیص التهاب روده مشخص می شود که وجود کولیت‌های زخمی و کولیت‌های کلاژنی باعث بروز اسهال‌های مزمن  شده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: مواقعی هم ممکن است که بیماری اسهال های مزمن در اثر وجود بیماری سلیاک باشد که این بیماری معمولا یک درصد افراد جامعه را درگیر کرده و از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به آن مبتلا می شود، این گروه از بیماران نسبت به گلوتن پروتیئنی موجود در گندم حساس هستند.

وی تصریح کرد: تشخیص سریع این بیماری ضروری است، چنانچه روند تشخیص این بیماری به تعویق بیفتد خطر ابتلا به بیماری سرطان‌های اثنی عشر و روده باریک در این بیماران افزایش می‌یابد، این افراد باید از خوردن فرآورده های حاوی گلوتن و فرآورده های گندم به شدت پرهیز کنند.

کد خبر 382528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.