چرا مدیریت یکپارچه شهری اجرایی نشد؟

مدیریت یکپارچه شهری از سیاست‌هایی است که اراده اجرای آن در دولت وجود دارد اما باید آسیب‌شناسی شود که آیا بستر آن در سیستم اداری شهری موجود است یا خیر.

به گزارش ایمنا، نشست علمی پیرامون ضرورت استفاده از ظرفیت علمی و آموزشی در مدیریت شهری با حضور دکتر جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور، دکتر داوود دانش جعفری عضو مجمع مصلحت نظام و دکتر حسین پورزرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری و کارشناس ارشد نظام بانکی در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

دکتر حسین محمدپور زرندی در نشست علمی هیئت مدیره انجمن با معاون رئیس جمهور گفت: امروز دو سوم GDP در شهرها تامین می شود و لازم است برای رسیدن به توسعه اقتصادی ظرفیت‌های اقتصادی شهرها مورد بازنگری قرار گیرند.

وی افزود: فرهنگ سازی در عمده مسائل وجود ندارد ودانشگاه ها چند سالی به موضوع آموزشهای شهری می پردازد و انجمن علمی اقتصاد شهری با هدف افزایش توانمندسازی مدیران شهری تشکیل شده و بنا دارد با آموزش و فرهنگ سازی برای اداره شهرها در کنار مسولان قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد نظام بانکی همچنین ادامه داد: این انجمن توانسته متناسب با نیازهای روز سطح علمی خود را افزایش داده و به همین خاطر طی چندین سال متوالی رتبه یک وزارت علوم را تصاحب کرده است و مفتخر است که توانسته تقدیرنامه برترین انجمن علمی را از دستان رییس جمهور دریافت کند.

تشکیل اتاق فکر مدیریت شهری

داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امور اقتصاد و دارایی اسبق و مشاور عالی وزیر بهداشت در دولت یازدهم همچنین در این جلسه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد شهری بنا دارد با استفاده از برنامه‌ریزی منطقه‌ای در ابعاد بومی جای خود را باز کرده و زمینه توسعه یافتگی را در شهرها افزایش دهد.

وی خاطر نشان کرد: تراکم و جمعیت امروزه به عنوان یکی از مولفه های توسعه یافتگی به شمار می رود و اقتصاد شهر به دنبال استفاده از جمعیت و فناوری و هدایت آن به سمت توسعه یافتگی است.

دانش جعفری با اشاره به GDP شهرها و مقایسه شهرهای بزرگ و مشکلات آنها خاطرنشان کرد: انجمن های علمی با نگاه جدید به مسائل اقتصادی ایران تلاش می کند، تا توسعه شهری را از ابعاد دیگری مورد توجه قرار داده و زمینه همکاری سازمان های مرتبط با امور شهر، شهرداری‌ها دانشگاه‌ها و همچنین مراکز دولتی را عطف به یکدیگر قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه انجمن علمی اقتصاد شهری و تقدیر ریاست‌جمهوری از این انجمن خاطرنشان کرد: این انجمن به دنبال آن است با افزایش توان اجرایی و استفاده از خلاقیت و نوآوری های اساتید دانشگاه زمینه توسعه سریع تر را فراهم کند و از آنجا که در وزارت علوم نیز جایگاه قابل توجهی دارد می‌تواند به عنوان اتاق فکر توسعه و رشد شهری در کنار میزهای تصمیم گیر باشد.

چرا مدیریت یکپارچه شهری اجرایی نشد؟

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور همچنین در این نشست علمی گفت:آسیب شناسی در اداره شهرها یکی از اولویت‌های امروز است، چرا که به نظر می رسد با وجود آنکه بر اجرای مدیریت یکپارچه بارها تاکید شده است، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و تصمیم گیریها نشان از عدم بستر سازی این مهم دارد.

دکتر جمشید انصاری می افزاید: در هیات دولت نیز مساله مدیریت یکپارچه شهری وارد شد و درباره ابعاد مختلف آن بحث شده است، باید دید بستر و سیستم اجرای وظایف و عملکردها و همچنین جمع آوری منابع و عوارض و سپس توزیع آن در زیر بخش های شهری در مدیریت شهری تعریف شده است، یاخیر؟

وی تاکید کرد: بطور مثال اگر مشترکین شهری بهای گاز مصرفی خود را به جای وزارت نفت به شهرداری‌ها پرداخت کند، از چه مجرا و در چه پروسه ای و با چه زمانی به دست وزارت نفت خواهد رسید و اساسا چنین کاری چقدر لزوم داشته و در سیستم شهرداری طرفیت سازی شده است یا خیر؟

انصاری ادامه داد: آسیب شناسی مسائلی از این دست باید توسط انجمن علمی اقتصاد شهری صورت گیرد، تا مشخص شود، چرا اراده تحقق یکپارچه سازی مدیریت شهری در دولت از سال ۶۳ وجود داشته و تاکنون اجرایی نشده است.

این مسئول ادامه داد: بخشی از دلایل عدم اجرای سیاست های اتخاد شده این است، که ساماندهی نظام اداری در دستور کار نبوده و اکنون در دولت دوازدهم تلاش می شود اصلاح نظام اداری پیاده سازی شود.

انصاری خاطر نشان کرد: در دولت مصوبه ای وجود داشته که بر اساس آن، هر سال هر وزیر خارج از ضوابط اداری می توانست برای ۳ نفر مجوز کار بگیرد. اما این مجوز خارج از ضوابط برای بخش اداری و بدنه پرسنلی بسیار مهم بود.

ساماندهی ساختارهای اداری مغفول مانده است

معاون رئیس جمهور تاکید کرد :به نظر می رسد بی سرو سامانی بیشتر مطلوب مدیران بوده تا ساماندهی و انضباط دقیق و گویا در مدیریت شهری این مضاعف است، یعنی اصلا شهرداری حیات خلوت مدیریت دولتی بوده و هر وقت کاری در دولت اجرایی نشده، در شهرداریها محمل اجرای آسانتری پیدا می کرده است، چنانکه استاندار تهران معتقد بود هزار نفر از نیروهای استانداری با وجود اینکه در فرمانداریها و استانداریها فعال هستند حقوق خود را از شهرداری می گیرند.

این مسئول خاطرنشان می کند: مدیریت کارکنان و شایسته سالاری مهم‌ترین مولفه ای است که در سازمان‌ها، ادارات و شهرداری‌ها نادیده گرفته شده و جمعیت قابل توجهی از کارمندان و حقوق بگیران بدون کارکرد و بهروری صرفا از دولت حقوق می گیرند.

وی تاکید کرد :وقتی مدیریت اصلاح می شود که جرات و جسارت اصلاح ساختار زیربنایی و امور ساختاری سازمانها وجود داشته باشدو انجمن علمی اقتصاد شهری باید آسیب شناسی این امور را در دستور کار قرار دهد.

درآمد آفرینی باید هنر یک مدیر باشد

معاون رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: از دیگر اولویت‌ها تربیت مدیران توانمند در بخش های اقتصادی بویژه مدیریت درآمد و مدیریت هزینه است، هرچند در گدشته چندان مدیریت هزینه ودرآمد مهم نبود، اما اکنون یک اولویت و اصل اجتناب ناپدیر است که یک مدیر در هنگام شروع مسولیتش بتواند برنامه ای ارائه دهد که بر اساس امکانات یک سازمان امکان جدب چقدر درآمد را خواهد داشت؟

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد :در واقع نیاز امرور اقتصاد کشور ایجاب می کند که همه دستگاه‌ها از توان بالقوه مدیریت درآمدی خود استفاده کرده و مدیرانی تربیت شوند که بتوانند این توان بالقوه را به توان بالفعل تبدیل کنند.

انصاری تصریح کرد :آنچه که تابه امروزمورد توجه بوده تربیت مدیران اداری است، اینکه یک مدیر چقدر توانایی دارد همکاران تحت نظر خود را مدیریت کند، اما انجمن اقتصاد شهری می تواند با تربیت مدیران چند وجهی زمینه اجرای مدیریت یکپارچه را آماده سازی کند.

معاون رئیس جمهور گفت: مدیری که سیستم اجرای مدیریت یکپارچه را پایه ریزی کند که ضمن مدیریت هزینه و درآمد مدیر اداری با قابلیت ویژه باشد همچنین به تناسب پرورش قابلیت ها برای مدیریت شبکه های مجازی نیز اقدامات موثری را در برگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: تربیت مدیران چند وجهی و استعدادهای ویژه به عنوان یک ضرورت به گونه ای در دستور کار قرار گیرد که شایسته سالاری حرف اول را در اداره کشور و شهر ها بزند.

کد خبر 382520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.