کلینتون: دولت فعلی واشنگتن یک فاجعه کامل است​

خروج نیروهای اخوان المسلمین از کویت، توسعه روابط آمریکا-انگلستان در سایه انتصاب نخست وزیر انگلیس، واکنش سئول به دلسوزی های ژاپن برای کره شمالی، سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به ریاض و آغاز رزمایش مشترک آمریکا و عربستان از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

خروج نیروهای اخوان المسلمین از کویت

منابع آگاه از خروج ۳۰۰ مصری وابسته به اخوان المسلمین از این کشور خبر دادند.

روزنامه القبس کویت به نقل از چند منبع امنیتی آگاه نوشت که در دوره گذشته ۳۰۰ مصری وابسته به گروه تروریستی اخوان المسلمین کویت را ترک کردند.

طبق گفته این منابع، افراد مذکور به دلیل ترس از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط اینترپل مصر، کویت را به مقصد ترکیه، استرالیا، انگلیس و یک کشور عربی ترک کرده‌اند.

این منابع همچنین با اشاره به بازداشت اخیر اعضای یک شبکه "تروریستی" هشت نفره وابسته به اخوان المسلمین مصر، اظهار کردند که دستگاه امنیتی کویت به دنبال احضار شخصیت‌های دینی و صاحبان شرکت‌های مرتبط با هشت متهم مذکور است.

دستگاه امنیتی ویژه وزارت کشور کویت جمعه گذشته از شناسایی و انهدام یک گروهک تروریستی هشت نفره وابسته به گروه اخوان المسلمین خبر داد که پیش از این نیز حکم‌هایی شامل ۱۵ سال حبس از سوی دستگاه قضایی مصر علیه آنها صادر شده بود.

image.png

امنیت اروپا در خطر است

دبیرکل ناتو تاکید کرد، امنیت اروپا در معرض خطر قرار دارد مگر اینکه روسیه مسیر معتبری را که همان پیمان آی‌ان‌اف است، برگزیند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو یکشنبه در مطلبی برای فرانکفورتر آلگماینه نوشت: امنیت اروپا در معرض خطر قرار دارد مگر اینکه روسیه مسیر معتبری را که همان پیمان آی‌ان‌اف است، برگزیند. این پیمان که انواع تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند، کمتر از یک ماه دیگر منقضی می‌شود.

 به گفته استولتنبرگ، پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد موسوم به آی‌ان‌اف، یکی از مهمترین دستاوردهای کنترل بین‌المللی تسلیحات است. در ۱۹۸۷ میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی حین امضای این پیمان با رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تاکید کرد: ما می‌توانیم به کاشت این درخت کوچک که روزی از آن یک درخت قدرتمند صلح ممکن است رشد کند، افتخار کنیم.

استولتنبرگ

توسعه روابط آمریکا-انگلستان در سایه انتصاب نخست وزیر انگلیس

به گفته یکی از افراد نزدیک به بوریس جانسون، وی طی هفته‌های آغازین انتخاب احتمالی‌اش به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلیس، جهت بازسازی روابط با دونالد ترامپ و نیز ایجاد یک توافق‌نامه تجاری محدود، به آمریکا سفر می‌کند و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از دیلی میل، طبق اعلام یکی از نزدیکان بوریس جانسون، نخست‌وزیر احتمالی بعدی بریتانیا به نشریه تایمز، وی پس از پیروزی در رقابت رهبری حزب محافظه‌کار و انتصاب به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا، طی دو ماه آغازین فعالیت‌اش به آمریکا سفر می‌کند.

جانسون که قبلا متصدی پست وزیر امور خارجه انگلیس بوده است، معتقد است که اقدام سریع برای ایجاد یک توافق تجاری بین این کشور و آمریکا، "کلید" تضمین جایگاه بریتانیا پس از بریگزیت است.

قولی که این نامزد پیشتاز در تصدی رهبری حزب محافظه‌کار طی کاندیداتوری‌اش داده است، ترک اتحادیه اروپا تا تاریخ سی و یکم اکتبر است.

این منبع اعلام کرده است: "آمریکا، راه حل همه مسئله است. اگر ما بتوانیم وارد یک توافق تجاری با آمریکا شویم، در زمان کمی در بازار دیگر معامله‌ها قرار خواهیم گرفت؛ این باعث خواهد شد تا دیگران باور پیدا کنند که تجارت برای ما مهم است".

بوریس جانسون

واکنش سئول به دلسوزی های ژاپن برای کره شمالی

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) تاکید کرد، اتهام‌زنی ژاپن مبنی اینکه کره‌جنوبی تحریم‌های بین‌المللی را با صادرات کالاهای مممنوعه به کره‌شمالی نقض کرده است، چالشی جدی برای سئول است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز،‌ مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در نشست با دستیاران ارشدش هشدار داد، ممنوعیتی که اخیرا ژاپن برای صادرات قطعات پیشرفته به کره‌جنوبی در نظر گرفته است، بیش از سئول به اقتصاد ژاپن لطمه می‌زند و از توکیو خواست تا به مذاکره بازگردد.

مون جائه این

ترس؛ سوغاتی مهاجران آمریکایی 

مهاجران غیرقانونی همزمان با حمله ماموران اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به ۱۰ شهر این کشور، در حال ذخیره مواد غذایی هستند و قصد دارند با پرده‌های کشیده و چراغ‌های خاموش در خانه‌هایشان بمانند.

گروه "ائتلاف مهاجران" اظهار کرده است، پس از آنکه ماموران اداره مهاجرت و گمرک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی میامی دیده شده‌اند، مهاجران در خانه‌هایشان پناه گرفته‌اند اما هیچ دستگیری‌ای گزارش نشده است.

این گروه در فیسبوک نوشت: آنان مواد غذایی ذخیره می‌کنند و قصد دارند با پرده‌های کشیده و چراغ خاموش در خانه‌هایشان بمانند. برخی هم به سر کار خود نمی‌روند و در خانه مانده‌اند.

بر اساس گزارشی از روزنامه دیلی میل، "شبکه واکنش سریع کلورادو" که فعالان مهاجرتی آن را تشکیل داده‌اند نیز اظهار کرده که گزارش‌های تایید نشده‌ای از دستگیری سه تن در شهر دنور وجود دارد.

در همین حال، ده‌ها کلیسا در لس آنجلس اعلام کرده‌اند که به خانواده‌های مهاجران پناه می‌دهند. به گفته یکی از مقامات آگاه از فعالیت‌های کلیساها، میزان مشارکت کلیساها به بیشترین حد خود رسیده که نشانگر خشم روز افزون از اقدامات دولت در زمینه مهار است.

مت البنس، مدیر موقت اداره مهاجرت و گمرک به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: ما در حال انجام اقداماتی علیه اشخاص خاصی هستیم که باید در دادگاه مهاجرتی حاضر می‌شدند و قضات مهاجرتی حکم خروج آنان را صادر کرده‌اند.

مهاجران از هراس ماموران آمریکایی

تنش میان گرجستان و روسیه عادی است

رئیس‌جمهوری گرجستان در مصاحبه‌ای در مورد تنش با روسیه که عامل اعتراضات خیابانی در تفلیس شد و تمایل دولتش برای پشت سر گذاشتن گذشته‌اش با شوروی و پیوستن به اتحادیه اروپا صحبت کرد.

پس از اعتراضات خشونت‌بار در تفلیس که مسکو عامل آن را "هیستری روس‌هراسی" دانست، روسیه پروازها به گرجستان را متوقف کرد و رسانه تحت کنترل دولت روسیه از گردشگران خواست سفر به این کشور را لغو کنند. اعتراضات در پایتخت گرجستان در اواخر ژوئن با سفر قانونگذاران روسیه آغاز شد و حدوداً برای سه هفته ادامه داشت. دست‌کم ۲۴۰ تن مجروح شدند. سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان مجبور شد سفرش را نیمه کاره رها کرده و به کشورش بازگردد.

زورابیشویلی

فاجعه حقوق بشری در ترکمنستان

براساس گزارشی که یک اندیشکده انگلیسی منتشر کرده کشور ترکمنستان در منطقه خود، بدترین کشور به لحاظ ابعاد سرکوب حقوق بشر محسوب می‌شود و این اندیشکده توصیه کرده که سرمایه گذاران و دولت‌های خارجی و غربی تعامل با ترکمنستان را قطع کنند.

بر اساس نوشته ای از روزنامه گاردین، بر اساس این گزارش، شهروندان کشور ترکمنستانی که غنی از منابع گازی است، به رغم ثروت‌هایی که کشورشان دارد، با مسائلی نظیر کمبود مواد غذایی و سوءاستفاده‌های حقوق بشری از جانب حکومت کشورشان روبه‌رو هستند.

این اندیشکده انگلیسی به نام "مرکز سیاست خارجی" قرار است عصر امروز دوشنبه گزارش خود درباره ترکمنستان را در پارلمان این کشور مطرح کند.

این اندیشکده توصیه کرد که سرمایه‌گذاران و دولت‌های غربی باید دست از روی خوش نشان دادن به ترکمنستانی که "در مرز فاجعه" قرار دارد بردارند.

این گزارش در حالی منتشر شده که کشور ترکمنستان را به لحاظ انزوا و طرز حکومتداری با کره شمالی مقایسه می‌کنند اما دولت‌های غربی عمدتاً به منظور بهره‌برداری از ذخایر گازی و دیگر ثروت‌های ترکمنستان به این کشور روی خوش نشان می‌دهند.

تحریم های اقتصادی علیه ملت لبنان دشمنی حقیقی است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد، تحریم اقتصادی نمایندگان پارلمان این کشور در واقع تعدی به مردم لبنان است. امروز علیه مردم لبنان دست به تحریم‌های اقتصادی می‌زنند که این همان دشمنی حقیقی است.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المنار، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: درج نمایندگان یا مسؤولان یا حزبی در لیست تحریم‌ها عزم و اراده ما را افزایش خواهد داد و ما را وادار خواهد کرد درباره چگونگی پیروزی در این درگیری و تجاوزها فکر کنیم. تعدی که در تلاش برای اعمال فشار علیه مقاومت و مردمش صورت می‌گیرد.

وی گفت: دلیل تعدی آمریکا به ایران و اعمال فشار علیه این کشور از این رو است که ایران شایستگی خود را در رهبری محور مقاومت و حمایت از مردم منطقه و مقاومت ثابت کرده و توانسته است دستاوردهای بزرگی را محقق کند. اگر ایران و حمایت‌هایش نبود مقاومت در لبنان شکست می‌خورد، ثبات موجود در فلسطین فرو می‌پاشید، سوریه در مقابله با طرح‌های برنامه ریزی شده پیروز نمی‌شد، عراق آزاد نمی‌شد و یمن نمی‌توانست ایستادگی کند.

همچنین علی دعموش، معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله تاکید کرد: جنگ ۲۰۰۶ میان اسرائیل و لبنان با تثبیت معادله مقاومت میان این دو طرف به پایان رسید و لبنان از ۱۳ سال پیش تاکنون در امنیت، آرامش و ثبات به سر می‌برد.

وی گفت: این مقاومت است که دشمن اسرائیلی را از حمله به لبنان طی ۱۳ سال گذشته منع کرده است. پس از جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل بارها روی حمله به لبنان فکر کرد، در حالی که آنها می‌دانند هر گونه جنگ جدید این رژیم صهیونیستی را در آستانه نابودی قرار خواهد داد.

نعیم قاسم

مذاکرات میان طرف های سودانی فردا انجام می شود

یکی از رهبران اپوزیسیون سودان اعلام کرد که گروه‌های مخالف نشست با شورای نظامی را نپذیرفته‌ و خواستار یک مهلت ۴۸ ساعته برای تکمیل رایزنی‌های خود شده‌اند. در این راستا گروه‌های آزادی و تغییر (اپوزیسیون) اعلام کرد، مذاکرات میان شورای نظامی و مخالفان با میانجی‌گری آفریقا و اتیوپی به فردا (سه‌شنبه) موکول شده است.

بر اساس نوشته ای از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، خالد عمر، از رهبران ائتلاف مخالف گروه‌های موسوم به "آزادی و تغییر" اظهار کرد که این ائتلاف برگزاری نشست با شورای نظامی انتقالی سودان را رد کرده و خواستار یک مهلت ۴۸ ساعته برای تکمیل رایزنی‌های خود درباره اعلامیه قانون اساسی در این کشور شده‌ است.

سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به ریاض

یک منبع در دولت مستعفی یمن گزارش داد، نماینده سازمان ملل در این کشور برای دیدار با رهبران دولت مستعفی به ریاض رفته است. همچنین منابعی در دولت مستعفی از احتمال خروج این دولت از توافقنامه استکهلم خبر می‌دهند.

بر اساس نوشته ای از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مارتین گریفیث، نماینده سازمان ملل در یمن که اخیراً تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن را از سر گرفته است و در این راستا سفرهای رفت و برگشتی به مسکو، ابوظبی، مسقط و واشنگتن دارد، برای دیدار با رهبران دولت مستعفی وارد ریاض شد.

اتحاد مطبوعات در ترکیه

با وجود آنکه کودتای نافرجام سه سال پیش در ترکیه منجر به سرکوب تعداد زیادی از اصحاب رسانه در این کشور شد اما روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای با یکدیگر متحد شده‌اند تا پرونده‌های خبرنگاران به زندان افتاده یا تحت تعقیب قرار گرفته را مستند سازی کرده و از نزدیک نظارت و پیگیری کنند.

انجمن موسوم به انجمن مطالعات قانون و رسانه یک سازمان حامی آزادی رسانه و حقوق قانونی رسانه‌ها در ترکیه است که از سوی اوین باریس آلتین تاس، خبرنگار پرسابقه‌ی این کشور در سال ۲۰۱۸ به هدف پیگیری و مستند سازی پرونده‌های قضائی خبرنگاران، نویسندگان و استادان تحت تعقیب قرار گرفته بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ شکل گرفت.

این انجمن اخیراً توجهش را صرف محاکمه سرحت پارلاک کرده که قرار است که از تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۱۹ در دادگاهی در دیاربکر آغاز شد.

سرحت پارلاک متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی شده است. پرونده پارلاک یکی از دهها پرونده‌ای است که این انجمن تحت نظر قرار داده است.

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و عربستان

رزمایش مشترک " فرمانده غیور ۲۰۱۹" با حضور نیروهای زمینی عربستان و آمریکا روز یکشنبه در مرکز تمرین اصلی شهرک نظامی "ملک خالد" در شمال عربستان آغاز شد و این رزمایش به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

سرتیپ صالح بن احمد الزهرانی، فرمانده منطقه شمالی عربستان به خبرگزاری رسمی این کشور (واس) خاطرنشان کرد: این رزمایش در امتداد تمرین‌های مشترک میان نیروهای زمینی دو کشور برگزار می‌شود.

الزهرانی تصریح کرد: هدف از این رزمایش تقویت همکاری نظامی مشترک میان دو کشور و تبادل مهارت‌ها و مفاهیم و همچنین بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای است.

ماکرون خواستار افزایش همکاری های دفاعی در اروپا شد

امانوئل ماکرون، طی رژه نمایشی نیروهای اروپایی در روز جشن ملی فرانسه و در کنار آنگلا مرکل و رهبران دیگر کشورهای اروپایی، خواستار یک "اروپای دفاعی" شد.

بر اساس گزارشی از تلگراف، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نظر به اینکه آمریکا تحت ریاست دونالد ترامپ، نمی‌تواند جهت تضمین امنیت قابل اتکا باشد، خواستار همکاری نظامی بیشتری در قاره اروپا شده است.

دیروز (یکشنبه) همزمان با راه‌پیمایی و رژه سربازان، پلیس و آتش‌نشانان در خیابان نمادین شانزلیزه شهر پاریس به مناسبت جشن‌های روز ملی فرانسه، بیش از ۱۰۰ هواپیما بر فراز این شهر به پرواز درآمدند که در میان آن‌ها، سه هلی‌کوپتر چینوک بریتانیایی و یک یوروفایتر نیز دیده می‌شدند. سربازانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، پرتغال و فنلاند نیز در این مراسم حضور داشتند.

روز باستیل

مصر: امنیت لیبی خط قرمز ماست

رئیس پارلمان مصر تاکید کرد که امنیت و منفعت لیبی، امنیت و منفت کشورش است.

بر اساس گزارشی از الیوم السابع، علی عبدالعال، رئیس پارلمان مصر طی جلسه سالانه خود در روز یکشنبه تاکید کرد: ما روز شنبه با اعضای هیئت پارلمانی لیبیایی شامل ۷۰ عضو به نمایندگی از تمامی جریان‌های سیاسی و از مناطق جغرافیایی مختلف از  شرق، غرب و جنوب لیبی در حاشیه نشستی تحت نظارت کمیته ملی مرتبط با لیبی در چارچوب تلاش‌های مصر جهت یکپارچه کردن رویکردهای نمایندگان لیبیایی درخصوص راه حل سیاسی که پارلمان لیبی رهبری آن را بر عهده داشت، دیدار کردیم.

کلینتون: دولت فعلی واشنگتن یک فاجعه کامل است

هیلاری کلینتون در واکنش به توییت‌های اخیر دونالد ترامپ که در آن‌ها از گروهی از زنان عضو کنگره خواسته به کشورهایی که اصالتاً به آن تعلق دارند بازگردند، تاکید کرد که آن‌ها اهل آمریکا هستند و دولت فعلی واشنگتن "یک فاجعه کامل" است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در پیامی توییتری اظهار کرد: خیلی جالب است که زنان دموکرات "پیشروی" کنگره که اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان یک فاجعه کامل هستند و بدتر آنکه اکثر آن‌ها فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های جهانند (اگر اصلاً دولتی فعال داشته باشند) حالا با صدای بلند و لحنی تهاجمی به مردم آمریکا که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین هستند، می‌گویند، دولت ما چگونه باید اداره شود.

کد خبر 382519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.