اظهارنظر قاطعی درباره آلایندگی فولاد وجود ندارد

مبارکه_رییس اداره محیط‌ زیست مبارکه گفت: به‌طور کلی نمی‌توانیم اعلام کنیم که فولاد مبارکه آلاینده هست یا نه، اما می‌توان گفت که هزینه‌های زیادی برای رفع آلایندگی در بخش‌های مختلفی از این مجتمع صنعتی انجام شده است.

مهران شنتیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، اظهار کرد: بخش‌هایی از فولاد مبارکه هنوز آلاینده بوده و مشکلاتی برای این شهرستان ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه از چندین کارخانه تشکیل شده و فقط یک واحد نیست، نمی‌توان برای بررسی وضعیت آلایندگی این کارخانه یک نظر کلی ارایه دهیم، اما باید توجه داشته باشیم که این شرکت صنعتی از بخش‌های مختلفی نظیر گندله‌سازی، آهک‌سازی، احیا مستقیم، نورد سرد و گرم و گالوانیزه تشکیل شده است و هر کدام از این بخش‌ها به اندازه یک شرکت صنعتی بزرگ مقیاس در دیگر شهرستان‌ها وسعت دارد.

رییس اداره محیط‌زیست مبارکه اضافه کرد: به‌طور کلی نمی‌توانیم اعلام کنیم که فولاد مبارکه آلاینده هست یا نه، اما می‌توان گفت که هزینه‌های زیادی برای رفع آلایندگی در بخش‌های مختلفی از این مجتمع صنعتی انجام شده است هرچند همچنان بعضی از بخش‌های آن با مشکلاتی همراه است که با برنامه‌های تعریف شده قرار است در آینده نسبت به رفع آلایندگی این قسمت‌ها اقدام شود.

شنتیایی با اشاره به روند پیگیری آلودگی صنایع و واحدهای صنعتی تصریح کرد: در صورتی که فعالیت واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی با آلودگی همراه باشد با صدور اخطاریه یک ماهه برای رفع آلایندگی اقدام می‌شود و در صورتی که اقدام مناسبی در این زمینه انجام نشود، اخطار دوم برای مدت ۱۵ روز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در روند پایش و نظارت، کانون‌های آلودگی مشخص و به صنایع آلاینده اخطار داده می‌شود که طبق برنامه زمانبندی شده اقدام به رفع آلودگی کنند و واحدهایی که در این مدت رفع آلودگی نکنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

رییس اداره محیط‌زیست مبارکه با بیان اینکه طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، انجام هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی و موجب آلودگی محیط‌زیست باشد ممنوع است، تأکید کرد: در صورت اقدام نکردن برای رفع آلایندگی بر اساس این ماده قانونی فرد یا افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و برای واحد آلاینده نیز جریمه نقدی و حتی ممکن است حکم پلمب صادر شود.

شنتیایی گفت: در روزهای اخیر دو واحد آلاینده در این شهرستان شناسایی و نسبت به پلمب آن‌ها اقدام شده که در ادامه یکی از این واحدها نسبت به رفع آلایندگی اقدام کرد.

کد خبر 382505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.