عوامل خانگی بیماری‌زا را بشناسید

شناخت عوامل خانگی بیماری‌زا و رعایت اصول بهداشتی، نقش مهمی در پیشگیری از بروز بعضی بیماری‌ها دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی‌های شیمیایی ناشی از بخار حمام و آشپزخانه، دریچه‌های لوله‌کشی و وجود ترکیبات آلی فرار در منزل، باعث ایجاد بیماری می‌شود. این ترکیبات در آفت‌کش‌ها، دود تنباکو، فرش‌ها و اثاثیه یا لوازم داخلی منزل یافت می‌شود. همچنین بخاری، شومینه یا اجاق گاز ممکن است عامل ایجاد این ترکیبات باشد. در ادامه شما را با بعضی عوامل خانگی بیماری‌زا آشنا می‌کنیم:

کپک

کپک در جاهای مرطوب رشد می‌کند، بنابراین برای مقابله با رشد آن، بررسی نشت در لوله‌کشی، دیوارها، سقف اتاق‌ها و استفاده از سیستم تهویه هوا یا رطوبت‌گیر برای پایین‌نگه‌داشتن سطح رطوبت توصیه می‌شود. کپک‌ها را می‌توان با صابون و آب یا با استفاده از یک فنجان سفیدکننده خانگی تمیز کرد. هاگ‌ (spore) موجود در کپک، باعث کیپ‌شدن بینی، سرفه، گلو درد و خارش می‌شود. در صورت مبتلا شدن به آلرژی‌های کپک، مشکلات ریوی یا داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف، این هاگ‌ها می‌توانند زمینه ابتلا به عفونت شدید ریوی را ایجاد کند.

مواد رادیواکتیو

گازهای رادیواکتیو بی‌رنگ و بی‌بو است، مقدار اندکی از این گازها در هوای اطراف ما وجود دارد، اما میزان بیش از حد آن‌ها در فضای خانه خطرناک است؛ ذرات رادیواکتیو با نفس‌کشیدن یا فرو بردن هوا، وارد بدن شده و به آن آسیب وارد می‌کند. این ذرات از طریق ترک‌ها و سوراخ‌های موجود در کف و دیوار، نواحی اطراف لوله کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها وارد ساختمان‌ها می‌شود.

فرش

فرش‌ها، گرد و غبار، کپک و سایر آلودگی‌های خاک را در خود جای‌ می‌دهد به گونه‌ای که هنگام تمیز کردن فرش و یا راه‌رفتن روی آن، این ذرات وارد هوا می‌شود. مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت و نصب بعضی موکت‌ها نیز ممکن است مضر باشد. در عوض، استفاده از کف‌پوش‌ یا قالیچه‌، جایگزین‌های خوبی است، زیرا بدین شیوه می‌توان قالیچه‌ها را به‌راحتی در خارج از منزل تمیز کرد. توصیه می‌شود افراد در صورت استفاده از فرش‌ در محیط منزل، حداقل سه بار در هفته آن را با یک جاروبرقی مجهز به فیلتر هپا (HEPA) و هر سال با بخارشوی تمیز کنند.

 سوسک

مدفوع و بخش‌هایی از بدن سوسک‌ها در گرد و غبار روی کف اتاق، ملافه و مبلمان وجود دارد. هنگامی که این عوامل تحریک‌کننده وارد سیستم تنفس شوند، آلرژی و مشکلات تنفسی مانند آسم به وجود می‌آورد. تمیز و خشک نگه داشتن منزل به خصوص پارچه‌ها و فرش‌ها تا حد امکان به عاری شدن منزل از این آلودگی‌ها کمک می‌کند.

مونوکسید کربن

 شومینه‌ها، بخاری‌های آبی، ماشین‌های خشک‌کن و اتومبیل‌ها نقش مهمی در تولید گاز بی‌رنگ و بی‌بوی مونوکسید کربن دارد. سردرد، تنگی نفس، تاری دید، احساس سرگیجه، ضعف و تهوع از علائم مسمومیت با مونوکسید کربن است. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های بالا افراد باید فورا هوای تازه استنشاق کنند و سپس با مرکز فوریت‌های پزشکی، تماس بگیرند.

کد خبر 382495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.