۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
آشنایی با عارضه "هموپتیزی"

بالا آوردن خلط خونی (هموپتیزی) ممکن است نشانه‌ای از وضعیت یک بیماری جدی مانند عفونت شدید، سرطان، مشکلات عروق خونی و یا بیماری‌های ریوی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هموپتیزی (Hemoptysis) به سرفه یا بیرون‌آمدن خون از حنجره، نایژه، نای یا ریه‌ها گفته می‌شود که ممکن است به علت سرطان ریه و یا سایر عفونت‌ها مانند بیماری سل٬ برونشیت و سینه پهلو اتفاق بیفتد. در بسیاری از مبتلایان به هموپتیزی، هیچ علتی مشخص نشده است، به گونه‌ای که اغلب افراد پس از شش ماه بهبود می‌یابند. دلایل بسیاری برای بالا آوردن خون وجود دارد که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

برونشیت حاد یا مزمن، شایعترین علت خلط خونی محسوب می‌شود؛ هموپتیزی ناشی از برونشیت به ندرت تهدید کننده است.

برونشکتازی (Bronchiectasis)، یک‌ نوع‌ بیماری‌ ریوی‌ است که‌ در آن‌ نایژه‌ها مسدود و ترشحات‌ غلیطی در آن‌ها تجمع می‌یابد.

سرطان ریه و یا تومورهای خوش‌خیم ریه، استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون، ذات الریه، آمبولی ریه، نارسایی احتقانی قلب به دلیل تنگی دریچه میترال و بیماری سل نیز باعث ایجاد خلط خونی می‌شود.

شرایط التهابی یا خود ایمنی مانند لوپوس، گرانولوماتوز ویگنر (Wegener's granulomatosi)، پلی‌آنژیت میکروسکوپی (نوعی واسکولیت توام با التهاب عروقی)، سندرم "چرگ اشتراوس" (یک نوع نادر از واسکولیت در کودکان)، ناهنجاری‌های شریانی ریه (AVMs) و تروماهایی شامل آسیب‌دیدگی و جراحت ناشی از  زخم گلوله یا زخم ناشی از تصادف خودرو نیز بعضی دیگر از دلایل احتمالی هموپتیزی است.

آزمایشات تشخیص هموپتیزی

آزمایشات در افرادی که خون بالا می‌آورند، بر تعیین میزان خونریزی و هر گونه خطر تنفسی متمرکز است؛ سپس علت هموپتیزی شناسایی می‌شود. آزمایشات تشخیص علل سرفه خونی شامل موارد زیر  است:

پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی: با بررسی افرادی که همراه با سرفه خون بالا می‌آورند و صحبت کردن با آن‌ها، پزشک سرنخ‌هایی برای شناسایی علت این  موضوع فراهم می‌کند.

اشعه ایکس قفسه سینه: این آزمایش حضور توده در قفسه سینه، وجود مایع یا گرفتگی در ریه‌ها را نشان دهد.

توموگرافی کامپیوتری: سیتی اسکن با عکسبرداری دقیق از ساختارهای قفسه سینه بعضی از علل سرفه خونی را تشخیص می‌دهد.

برونکوسکوپی: پزشک یک اندوسکوپ (لوله انعطاف پذیر با یک دوربین در قسمت انتهایی آن) به داخل بینی و راه‌های هوایی فرد وارد می‌کند. با استفاده از برونکوسکوپی، پزشک قادر به شناسایی علت هموپتیزی است.

شمارش کامل سلول‌های خون(CBC) : در این آزمایش تعداد گلبول‌های قرمز و سفید خون همراه با پلاکت‌ها به شناسایی علت هموپتیزی کمک می‌کند.

آزمایش ادرار: بعضی از علل هموپتیزی مواردی غیرطبیعی را در یک آزمایش ساده ادرار نشان می‌دهد.

مشخصات شیمیایی خون: این آزمایش عملکرد الکترولیت‌ها و کلیه‌ها را که در  بعضی موارد هموپتیزی غیرعادی است، اندازه گیری می‌کند.

آزمایشات انعقاد: تغییرات در توانایی لخته شدن خون می‌تواند موجب خونریزی و سرفه خونی شود.

ارزیابی وضعیت گازهای خون شریانی: در این آزمایش  سطح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن خون اندازه‌گیری می‌شود؛ سطوح اکسیژن در افرادی که همراه با سرفه خون بالا می‌آورند، پایین است.

پالس اکسی‌متر: در این آزمایش با استفاده از  یک ردیاب، سطح اکسیژن خون مشخص می‌شود.

کد خبر 382493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.