"صلح و امید" در خیابان‌های جهان

"تفنگ گره خورده" یا مجسمه "نه به خشونت" سازه‌ای برنزی به شکل یک "کلت پیتون مگنوم ۳۵۷" عظیم‌الجثه با لوله‌ای گره‌خورده است که دهانه آن رو به آسمان قرار دارد و به نمادی از صلح و امید تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازه عظیم و خلاقانه تفنگ گره‌خورده که به‌عنوان مجسمه "نه به خشونت" نیز شناخته می‌شود، با الهام از غم و اندوه ناشی از قتل جان لنون، خواننده و آهنگساز انگلیسی در سال ۱۹۸۰ که یکی از فعالان صلح‌جو بود، توسط نقاش و مجسمه‌ساز سوئدی، "کارل فردریک رویترزوارد" ساخته شد و نسخه اصلی آن در سال ۱۹۸۸ از طرف دولت لوگزامبورگ به سازمان ملل اهدا شد. در حال حاضر بیش از ۳۰ نمونه از آن در سراسر جهان وجود دارد که ۱۰ مورد در سوئد و مابقی در مناطقی همچون پکن، برلین، کرچبرگ، مجلس فدرال در لوزان و موزه المپیک واقع شده است.

این نماد در عین سادگی، اثری قدرتمند، غنی و مؤثر به حساب می‌آید که نشان می‌دهد هنر، تنها یک عنصر متعالی زیبایی‌شناختی نیست بلکه ابزاری است که می‌تواند با تغییر ماهیت اشیا و هم‌سو سازی آن‌ها با پیچیدگی‌های حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، به صورت کاملا انتزاعی عواطف و احساسات را درگیر کرد. در ساخت این سازه، هنرمند با طراحی لوله گره‌خورده برای تفنگ، نوعی تناقض ظاهری و مفهومی متضاد در ماهیت عملکرد آن ایجاد می‌کند و هنر خود را به عنوان یک ابزار و اهرم محرک برای افزایش آگاهی خصوصا در بخش سیاسی به نمایش می‌گذارد.

بدین ترتیب، این اثر به عنوان نمادی حقیقی و ملموس برای مبارزه با خشونت و محرکی برای به ارمغان آوردن صلح و امید معرفی شد. این نماد به طور ضمنی نشان می‌دهد که می‌توان تفنگ، این سلاح سخت، خشن و بی‌روح را درهم شکست و با ماهیتی جدید به عنوان زندگی‌بخشی و نه مرگ‌آفرینی آن را عرضه نمود.

این سازه عظیم و ارزشمند می‌تواند در کنار سایر آثار ضدجنگ در دنیا نقش‌آفرینی کند و به گسترش تفکرات "نه به خشونت" جهان بپردازد. از جمله این آثار می‌توان از تصویر مفهومی The Old Motto of the “New” Reich- Blood and Iron اثر "جان هارتفیلد" و نقاشی "گرنیکا" اثر پیکاسو نام برد که اولی در راه مبارزه با آلمان نازی و دومی در پاسخ به بمب‌گذاری آلمان و ایتالیا در خلال جنگ داخلی اسپانیا به تصویر کشیده شده‌ است و هر دو  نمادهای ضدیت با خشونت محسوب می‌شود.

در تصویر اول هارتفیلد با ترسیم چهار تبر متصل بهم که از لبه هر یک خون می‌چکد و تغیر ماهیت اصلی آن‌ها، پایه‌های حکومت نازیسم (خون و آهن) را به نمایش می‌گذارد و چهره واقعی و خشونت‌آمیز حکومت را بر همگان آشکار می‌سازد. در نقاشی دوم، پیکاسو با به تصویر کشیدن سیاه و سفید بمباران عمدی شهر غیرنظامی گرنیکا، خشونت، بی‌رحمی، سردرگمی، هرج و مرج، درماندگی، درد، رنج و مرگ حاصل از خشونت را به نمایش می‌گذارد و نمادی برای تجسم صلح و ضدیت با جنگ است.

تفنگ گره‌خورده نیز به‌عنوان نمادی ضد خشونت مأموریت خود را در جهان آغاز کرده است و در سال ۱۹۹۳، تنها چند سال پس از اهدا به سازمان ملل، تبدیل به پایه و اساس و لوگوی پروژه‌ بنیاد "نه به خشونت" شد که با هدف انگیزه‌بخشی و جلب‌ توجه جوانان نسبت به حل درگیری‌ها و مشکلات، بدون توسل به خشونت و با پیروی از دیدگاه جان لنین نسبت به داشتن جهانی سرشار از صلح، برنامه‌های آموزشی پیشگیری از خشونت را ارائه می‌دهد. این بنیاد به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی به ترویج تغییرات مثبت اجتماعی می‌پردازد و تاکنون موفق به تربیت ۶ میلیون فعال صلح‌جو شده است که خدمات خود را در سراسر جهان عرضه می‌کنند.

کد خبر 382460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار AE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    صلح بهتر از دشمنی
  • مهدی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    چه عکس قشنگی
  • محمد IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    نماد پرمعناییه. ما هم می تونیم داشته باشیمش