افزایش ۳۴ درصدی لغو مجوز دفاتر متخلف گردشگری/رشد تورهای غیرمجاز در فضای مجازی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال جاری ۴۸ درصد تعلیق مجوز و ۳۴ درصد لغو مجوز دفاتر خدمات مسافری و گردشگری افزایش یافته است.

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره پیامک‌های تورهای گردشگری به صورت غیرمجاز اظهار داشت: اصولا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تورها را برگزار می‌کنند. 

وی ادامه داد: دفاتر شرکت‌ها خدماتی مسافرتی به موجب آیین‌نامه تاثیر و فعالیت دفاتر مسافرتی، هوایی‌، جهانگردی و زیارتی مصوب سال ۱۳۸۰ هیات وزیران شروع به فعالیت می‌کند و در اساس مفاد ایین‌نامه نیز نحوه نظارت بر روی دفاتر تشریح شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: هنگامی که فردی برای تاسیس دفتر خدمات مسافرتی اقدام می‌کند تکالیفی نیز برای آن افراد در نظر گرفته می‌شود که باید یکسری از مسائل را رعایت کند و طبیعی است وقتی که از آن موارد و چارچوب‌ها تخلف و تخطی شکل بگیرد براساس آیین‌نامه‌های قانونی با آنها برخورد خواهد شد. 

وی درباره شیوه برخورد با دفاتر خدماتی غیرمجاز گفت: ابتدا تذکر شفاهی و کتبی و درج در پرونده و براساس طبقه‌بندی‌های موجود نسبت به تعلیق فعالیت شرکت مسافرتی از یک تا ۶ ماه اقدام می‌شود. 

تیموری بیان داشت: براساس رای کمیسیون مربوطه تشخیص داده خواهد شد که میزان تخلفات دفاتر مسافرتی چه میزان بوده و سپس درباره باطل شدن مجوز نیز اقدام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ادارات میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران رسیدگی اولیه درخصوص دفاتری که تخلف کرده‌اند را انجام می‌دهد. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظارت دوره‌ای نیز از دفاتر مسافرتی انجام می‌دهد تا بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی را اجرایی کند و اگر فردی شکایتی از دفاتر داشته باشد به محض وصول مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. 

تیموری درباره انتشار پیامک‌های تورهای هنجارشکن به صورت عمده گفت: این پیامک‌ها عموما در فضای مجازی منتشر می‌شود و فاقد هرگونه مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند و به دلیل اینکه نوع فعالیت‌های آنها فرق دارد ما به این بخش‌ها مجوزی نمی‌دهیم. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به گسترش فضای مجازی مردم عموما به ارائه خدمات اینترنتی روی ‌آورده‌اند و دیگر مراجعات حضوری به دفاتر خدمات مسافرتی کمتر شده است و عموما از طریق اینترنت فرایندی را مشخص می‌کنیم و نسبت به ثبت‌نام در تورهای مختلف اقدام می‌کنیم. 

وی افزود: برای حل این مشکل پیشنهادی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک مبنی بر ساماندهی تورها در فضای مجازی ارائه داده‌ایم که با توجه به اختلاف نظر ساماندهی این تورها در فضای مجازی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته شد و اعلام کردند که مرکز تشخیص در این زمینه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و این اتفاق فرایند اقدامات را سخت کرده است و رشد فعالیت در فضای مجازی بدون نظارت سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و تورها بیشتر شده است. 

تیموری خاطرنشان کرد: آنهایی که در فضای مجازی و حقیقی اقدام به ارسال پیامک‌هایی با مضامین جرم‌انگار و هنجار شکن می‌کنند قطعا اینها قابل برخورد است و می‌توان آنها را شناسایی کرد. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: دفاتر مسافرتی که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دارند حق سوء استفاده‌های اینچنینی ندارند و قطعا ارسال این نوع پیامک‌ها از سوی تورهای غیرمجاز انجام می‌شود. 

تیموری گفت: شورای ساماندهی فضای مجازی به پیامک‌های انبوه نظارت دارد و نباید اجازه دهد این پیامک‌ها با این مضمون مخابره شود. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴هزار و ۹۹۱ دفتر خدمات مسافرتی در سراسر کشور فعال است، تصریح کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد صدور مجوز، تعلیق مجوز ۴۸ درصد و ۳۴ درصد لغو مجوز دفاتر خدمات مسافری و گردشگری افزایش یافته است.

کد خبر 382455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.